Kogel omhoog schieten

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 379

Kogel omhoog schieten

k heb mezelf een vraagstuk uitegvonden dat ik niet kon oplossen. Hoeveel kracht is er nodig om een object van 1 kg 100 meter in de lucht te schieten geef ook de mondingssnelheid.

Met de formule v=2as

v=2*(-9.81)*100

v= -44.4 modingsnelheid is dus gelijk aan 44.4

Wetende dat het voorwerp daar 4.4 sec over doet om 100 meter te halen duurt (dit weet je uit het feit dat het 4.4 sec doet om naar beneden te gaan )

Dmv s=1/2at*t

kom ik uit dat a gelijk is aan 10.1

KLopt dit ?

Berichten: 503

Re: Kogel omhoog schieten

De mondingssnelheid is de snelheid die een afgeschoten projectiel (kogel, granaat, blaaspijltje) heeft op het moment van het verlaten van de loop, dus als de aandrijving ophoudt te werken


ik begrijp niet echt wat er bedoeld wordt met de mondingssnelheid

Berichten: 1.007

Re: Kogel omhoog schieten

k heb mezelf een vraagstuk uitegvonden dat ik niet kon oplossen. Hoeveel kracht is e nodig om een object van 1 kg 100 meter in de lucht te schieten geef ook de mondingssnelheid.
Dit is ook onoplosbaar als je de tijdsduur van de uitwendige kracht of de afstand waarover de kracht werkt niet kent. Als je in plaats van kracht energie bedoelt, dan gaat het wel.
Met de formule v=2as
Wat is dit voor een formule?
ik begrijp niet echt wat er bedoeld wordt met de mondingssnelheid
Volgens mij is dat gewoon de snelheid waarmee de massa wordt afgeschoten.

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: Kogel omhoog schieten

ik begrijp niet echt wat er bedoeld wordt met de mondingssnelheid
Ik veronderstel de snelheid van de kogel in het begin?

Zelf heb ik uitgerekend dat er 44.29 m/sec (via Epotentieel = Ekinetisch) nodig is om de kogel die hoogte te geven. Nu weet ik dat hij er 4.515 sec over zou doen (s=0.5*g*t^2). De versnelling is dus 44.29 / 4.515 = 9.8095m/ sec^2. F = m*a dus zal die F 9.8095N zijn.

Althans mij lijkt dit logisch. Pin me er niet op vast!!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Kogel omhoog schieten

De versnelling is dus 44.29 / 4.515 = 9.8095m/ sec^2. F = m*a dus zal die F 9.8095N zijn.
Dat is de versnelling naar beneden die wordt geleverd door de zwaartekracht (en deie je door afronden niet exact uitkomt). De vraag was de kracht/versnelling bij het opgooien. Dit is niet uit te rekenen zoals sjakko al zei.

Berichten: 379

Re: Kogel omhoog schieten

Dacht ik zelf ook al. Het enige wat je wel kan berekenen is toch de mondingssnelheid en de tijd die het doet omzo hoog te komen ook. Je weet dat wanneer de kogel naar beneden komt vanuit rust dat hij daar 4.4 sec over doet dus weet je dat het 4.4 sec duurt voor het die hoogte bereikt.Nu dacht ik hetzelfde als latinitas. Alleen zit er volgens mij een fout in Latinitas berekening en dat is -44.29 .

Berichten: 379

Re: Kogel omhoog schieten

Kijk, men weet dat de afstand 100metr is en dat op deze hoogte de snelheid 0 is. Dan moet je enkel nog de begin snelheid weten dmv

(Vf-Vo)²=2as

(Vf-Vo)²=2(-9.81)*100

(Vf-Vo)²= 1972

Vf=44.92

Zo kom je op de mondingsnelheid die trouwens gelijk is aan de eindsnelheid als het voorwerp terug naar beneden komt.

Wetende dat het daar 4.4 sec over doet

a=Vf/t

a= 44.92 / 4.4

a=10.2

F=ma

1kg*10.2m/s²=10.2 N

Ik denk dat dit antwoor fout is omdat het belachelijk weinig lijkt alleen weet ik niet waar de fout zit

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Kogel omhoog schieten

Dit is ook onoplosbaar als je de tijdsduur van de uitwendige kracht of de afstand waarover de kracht werkt niet kent. Als je in plaats van kracht energie bedoelt, dan gaat het wel.

De vraag was de kracht/versnelling bij het opgooien. Dit is niet uit te rekenen zoals sjakko al zei.


@ 299792.458: wat wil je na deze terechte opmerkingen nog gaan berekenen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Kogel omhoog schieten

Wetende dat het daar 4.4 sec over doet
Hoezo? Ofwel geef je hem een korte beginsnelheid en doet ie er 4,4 seconden over (en bereken je de kracht door de tijd van krachtwerking op te leggen (bijvoorbeeld 0.05 s))), ofwel geef je de versnelling op een constante wijze, maar dan doe je er langer over en heb je een andere berekening nodig.

Overigens ben je in je berekening vergeten dat er zwaartekracht inwerkt. Deze zal je ook nog eens moeten tegenwerken.

Berichten: 379

Re: Kogel omhoog schieten

Eigenlijk begrijp ik niet waarom dat niet gaat

De enige manier die ik ken om kracht te berekenen is f=ma

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Kogel omhoog schieten

Een kracht kan je op verschillende manieren bereken bij wijze van spreken. Het is gewoon zo dat iedere kracht F gelijk is aan m·a. Het probleem is hier dat je die a niet kan berkenen. a=Δv/Δt maar als je geen specifieke gegevens voor die Δt kent wordt het moeilijk. Zoals eendavid zegt, werkt die versnelling in gedurende de hele tocht van het voorwerp of alleen maar in het begin, hoeveel is dus die Δt.

PS: Een zin begint met een hoofdletter en eindigt met een punt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Kogel omhoog schieten

Verplaatst naar Mechanica. Zou je voortaan iets beter willen letten op de keuze van het juiste subforum? Ze zijn er niet voor niets :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 379

Re: Kogel omhoog schieten

Eigenlijk dacht ik dat het omhoog schieten van een object eigenlijk gelijk is aan het naar beneden komen van dat object maar dan omgekeerd.

Ik bedoel daarmee dat als een object eerst een beginsnelheid heeft dan vertraagt tot zijn maximale hoogte en dan weer naar beneden versneld vandaar dat ik 4.4 sec gebruikte omdat de tijd van een lichaam om naar beneden te komen van die hoogte. Dus eigenlijk zou het vraagstuk wel degenlijk zijn geweest moest ik de tgoed gedefinierd hebben bijvoorbeeld het doet er 8 sec over om die hoogte te halen

Berichten: 1.007

Re: Kogel omhoog schieten

Eigenlijk dacht ik dat het omhoog schieten van een object eigenlijk gelijk is aan het naar beneden komen van dat object maar dan omgekeerd.
Dat is ook zo (althans zolang je wrijving verwaarloost). De kogel zal dus even lang doen over de weg naar beneden als de weg omhoog en zal ook met gelijke snelheid op aarde terugkeren als waarmee hij is afgeschoten.

Reageer