Springen naar inhoud

Pomphoogte

• Log in om te kunnen reageren

Tomvdb

Tomvdb

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 november 2007 - 22:51

Ik zit al een tijd met een vraag. Ik hoor mensen zeggen dat pompen water meer als 9 meter kunnen (omhoog)pompen, volgens anderen is dat weer onmogelijk. Persoonlijk denk ik dat water maximum (theoretisch) 9.81 meter kan omhoog gepompt worden. Maar zeker ben ik hier niet van.

Kan iemand het mij vertellen? :D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4173 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 november 2007 - 23:05

Volgens mij kan de opvoerhoogte van de pomp bepaald worden met een bernouillevergelijking en is deze niet beperkt tot 9.81m.

Veranderd door dirkwb, 01 november 2007 - 23:06

Quitters never win and winners never quit.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 november 2007 - 23:08

Hier wordt de aanzuighoogte bedoeld en die is theoretisch 10,3 m bij standaard luchtdruk van 1013 mbar.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Tomvdb

Tomvdb

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 november 2007 - 23:14

Hier wordt de aanzuighoogte bedoeld en die is theoretisch 10,3 m bij standaard luchtdruk van 1013 mbar.

dus wil je meer meters hebben dan moet je in een ruimte werken met een hogere druk? Of kan zoiets in de pomp zelf gebeuren(de druk opvoeren)?

Veranderd door Tomvdb, 01 november 2007 - 23:15

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 november 2007 - 23:18

Dat is de luchtdruk rond om ons neem ik aan.. dus wil je meer meters hebben dan moet je in een ruimte werken met een hogere druk?

Nee, of beter, nauwkeuriger, ja, maar dan moet je uit een ruimte met hogere druk naar en ruimte met lagere druk pompen

Of kan zoiets in de pomp zelf gebeuren(de druk opvoeren)?

Nee, je bent juist in je aanzuigpunt van je pomp aan het proberen een zo laag mogelijke druk te creëren, en dat is 0 mbar (vacuum). Moet je die druk dus juist niet gaan opvoeren.
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Tomvdb

Tomvdb

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 november 2007 - 23:27

Nee, of beter, nauwkeuriger, ja, maar dan moet je uit een ruimte met hogere druk naar en ruimte met lagere druk pompen
Nee, je bent juist in je aanzuigpunt van je pomp aan het proberen een zo laag mogelijke druk te creëren, en dat is 0 mbar (vacuum). Moet je die druk dus juist niet gaan opvoeren.

sorry ik heb onder en overdruk even door elkaar gehaald.

maar ik denk dat ik mijn antwoord al heb gevonden. Ik heb nog eventjes rondgegoogeld..

Het is al gezegd: lager dan ong 9,8 (in theorie) kan je niet oppompen omdat dat het absolute nulpunt inzake druk is (0 bar dus), in de praktijk is het nog iets minder vanwege drukverliezen allerhande.

maar toch bedankt voor je hulp..

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 november 2007 - 23:37

Ik heb nog eventjes rondgegoogeld..

Het is al gezegd: lager dan ong 9,8 (in theorie) kan je niet oppompen omdat dat het absolute nulpunt inzake druk is (0 bar dus), in de praktijk is het nog iets minder vanwege drukverliezen allerhande.

Die 9,8 m is fout, dat moet 10,3 m zijn. Dus ik ben benieuwd waar je die vond. Hopelijk niet op wikipedia?

Veranderd door Jan van de Velde, 01 november 2007 - 23:38

dirkwb

dirkwb

• >1k berichten
  • 4173 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 november 2007 - 00:19

Hier:

http://www.bondbeter...;key=1105117434
Quitters never win and winners never quit.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 november 2007 - 08:55

gemiddelde luchtdruk is 1013 mbar = 101300 Pa = 101300 N/m²

Om met een kolom water (dichtheid 1000 kg/m³) met een doorsnede van 1 m² een druk van 101300 N op die ene m² te veroorzaken heb ik dus een gewicht water van 101300 N nodig.

gewicht = massa x valversnelling ................. F=m x g
massa = volume x dichtheid .................m= V x ρ
volume = (bodem)oppervlak x hoogte .................V= A x h

ofwel F = A x h x ρ x g
vul in:
101300 = 1 x h x 1000 x 9,81
h= 101300 / 9810 = 10,3 m

QED.

En nogmaals, niet één practische pomp die dát haalt.

Veranderd door Jan van de Velde, 02 november 2007 - 08:56

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 november 2007 - 14:14

Drinkwaterbedrijven pompen het grondwater op van een diepte van meer dan 30 meter. Aanzuigen met een pomp die op de grond staat lukt dus niet. Daarom zitten die pompen onder in de bron, aan het einde van de buis. Want 30 tot 50 meter omhoog persen lukt wel.

derekbenner

derekbenner

• 0 - 25 berichten
  • 18 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 november 2007 - 09:29

Hoe verklaar je dat bagger bedrijven over vloten beschikken die zand en water van de zeebodem opzuigen (gebeurt in Dubai) tot een diepte kunnen zuigen van ten minste 120m?

Zitten die pompen ook onderin?

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 08 november 2007 - 11:01

Waarschijnlijk niet, maar bij baggeren onder water heb je het voordeel van de waterdruk die meehelpt om de bagger boven te krijgen.
Op 120 meter diepte heerst al een druk van ca. 12 bar.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 november 2007 - 19:10

De bagger heeft daarbij een hogere dichtheid dan het omringende water, zodat ook die 10 meter niet meer gehaald wordt, en onderwaterpompen moeten worden toegepast:

http://www.damendred...ml/nl/pumps.htm

Onderwaterpompen

Onderwaterpompen kunnen gemonteerd worden in sleepzuigbuisinstallaties, op ladders van cutterzuigers of profielzuigers, of ze kunnen als DOP®-baggerdompelpomp aan een kabel naar de gewenste diepte neergelaten worden of aan een giek van een kraan gemonteerd. De DOP®-baggerdompelpomp wordt meestal direct hydraulisch gedreven. Alle onderwaterpompen kunnen elektrisch of hydraulisch worden aangedreven. De pompen worden toegepast wanneer de baggerdiepte van een werktuig fors is, of om een mengsel van maximale dichtheid te verpompen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures