Verchromen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Verchromen

Ik ben van plan om zelf te gaan experimenteren met verchromen, ik kwam al bij een oud topic uit maar daar staat eigenlijk alleen maar wat ik al weet.

Deze site ben ik ook al geweest, maar ik wil het iets anders aanpakken:

http://www.rustbuster.nl/Roest/Verchromen.htm

Ik vraag me namelijk af of er ook (oplosbare) chroomzouten te koop zijn voor particulieren. Op deze manier kan ik namelijk het chroomzout oplossen in water en kan dit chroom ge-electrolyseerd worden ipv een puur blok chroom, wat volgens mij ook een snellere redoxreactie opleverd. Dus weet iemand waar ik zulke zouten eventueel kan kopen, en wat de prijzen daarvan zijn?

Wat ik me ook afvroeg, bij thermisch verchromen wordt er eerst een laagje koper op het desbetreffende voorwerp aangebracht, waarna het laagje chroom wordt aangebracht. Hierdoor wordt de chroomlaag mooi egaal, waardoor er geloof ik niet eens gepolijst hoeft te worden na afloop. Dit omdat het molecuulrooster van chroom niet aansluit bij dat van ijzer, maar wel bij koper. Nu is mijn vraag, geld dit bij electrolytisch verchromen ook? Het zou namelijk veel polijstwerk schelen.

Bvd.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Verchromen

Chroom(VI) verbindingen mogen niet meer aan particulieren worden verkocht ivm de kankerverwekkendheid, maar chroom(III) zouten zijn geen probleem. Bij www.hekserij.nl verkopen ze bijvoorbeeld chroomaluin.
Wat ik me ook afvroeg, bij thermisch verchromen wordt er eerst een laagje koper op het desbetreffende voorwerp aangebracht, waarna het laagje chroom wordt aangebracht. Hierdoor wordt de chroomlaag mooi egaal, waardoor er geloof ik niet eens gepolijst hoeft te worden na afloop. Dit omdat het molecuulrooster van chroom niet aansluit bij dat van ijzer, maar wel bij koper. Nu is mijn vraag, geld dit bij electrolytisch verchromen ook? Het zou namelijk veel polijstwerk schelen.
Je kan natuurlijk eerst verkoperen en vervolgens verchromen...

Berichten: 3

Re: Verchromen

Chroom(VI) verbindingen mogen niet meer aan particulieren worden verkocht ivm de kankerverwekkendheid, maar chroom(III) zouten zijn geen probleem. Bij www.hekserij.nl verkopen ze bijvoorbeeld chroomaluin.

Je kan natuurlijk eerst verkoperen en vervolgens verchromen...
Ja, dat is dus wat ik bedoel, eerst verkoperen, en dan verchromen:) MAar iig bedankt.

Berichten: 3

Re: Verchromen

Dan heb ik nog een vraagje:

Molaire massa van chroomkaliumsulfaat (K2 Cr2 (S O4)4) = 566,44 gram

Molaire massa van CR = 52 gram

Percentage is 2 mol Cr is 52×2 = 104/566,44 = 18%

Om 1 m² staal te bekleden met chroom ( 0,5 µm dikte laag vh chroom):

1 × 1 × 5 × 10^-7 = 5 × 10^-7 m³ chroom

Dichtheid chroom: Cr = 7,19 . 10^3 kg/m³

7,19 × 10^3kg/m³ × 5 × 10^-7 m³ = 3,6kg × 10^-3 = 3,6 gram chroom nodig

18% CR in chroomkaliumsulfaat is 3,6:18 × 100% = 20 gram chroomkaliumsulfaat

Met 20 gram chroomkaliumsulfaat kan ik dus 1 M² staal met een laag chroom bedekken.

Klopt dit?

Berichten: 18

Re: Verchromen

Ik kan zo geen fout in je berekening zien en je uitkomst is ook niet zo gek als je uitgaat van zo'n dun laagje.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Verchromen

Hoewel het rendement misschien geen 100% is. Een beetje overmaat lijkt me niet gek.

Ga a.j.b. netjes om met je afval :shock:
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: Verchromen

Betreft de discussie over het verchromen:

Helaas kan er vanuit een chromi-zout opgelost in water op de kathode geen chroom worden afgescheiden. Het kan alleen uit een chroomzuur oplossing

met een klein beetje zwavelzuur als katalysator. Maar dat is nu verboden voor particulieren omdat het zeswaardige chroom daarin een carcinogene werking zou hebben.

Het driewaardige chromi-ion is door de omringing met zes watermoleculen heel sterk gestabiliseerd en het lukt daardoor niet het electrolytisch tot het metaal chroom te reduceren.

Theoretisch zou het kunnen vanuit het twee-waardige chromo-ion, bijvoorbeeld vanuit een chromosulfaat oplossing. Die is blauw en ziet er net zo uit als kopersulfaat. De watermoleculen zitten maar heel losjes rondom het centrale chromo-ion. Maar helaas, door zuurstof uit de lucht worden de

chromo-ionen weer snel geoxydeerd tot het onwerkzame chromi en dat kan niet meer gereduceerd worden.

Dus, het kan alleen maar bij een erkende firma gedaan worden vanuit een hete chroomzuur/zwavelzuur electroliet. De beste resultaten krijg je op een vrij dikke laag nikkel. Zo worden bijvoorbeeld chroomlagen in de meubelindustrie of in een rijwielfabriek gemaakt.

Voor verder advies: Drs. H. Zeilmaker, E-mail: ***

Geen eMail adressen op dit forum, zie forumregels (Edit Moderator JanMeut)

Reageer