Springen naar inhoud

sensoren; teller

• Log in om te kunnen reageren

Cleopatra

Cleopatra

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2005 - 18:09

hey,

ik ben op zoek naar een soort van schakeling, die telt als je bijvoorbeeld een rotatie doet met een as ( zoals de kilometerteller in een auto bv )
maar dan ga ik het gebruiken in de drukwereld, kan er mij iemand helpen ?? hoe noemt men dit concreet, waar kan men dit verkopen ??

Dank bij voorbaat
Cleopatra :shock:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Reneke

Reneke

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2005 - 19:54

De sensors noemt men in elk geval encoders. Prijs hangt af van resolutie (aantal pulsen per omwenteling) en uitvoeringsvorm

Hier vindt je een paar industriele types: http://www.baumerele...inkel/pwin.html

Het magnetisch MDFK type kost 80 euro. Voor de rest moet je minimaal aan 150 euro denken.

Misschien dat er ook voor particulieren iets te vinden is bij http://www.Conrad.nl

Cleopatra

Cleopatra

• >100 berichten
  • 219 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 maart 2005 - 20:03

dank u voor het antwoord, ik heb op die site alvast enkele brochures aangevraagd ... het is bedoelt voor op een bedrijf, dus hoeft het geen site te zijn van particulieren, nu weet ik tenminste hoe ze dat noemen :wink:

thnx
Cleopatra :shock:

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 maart 2005 - 08:11

Gebruikelijk is om een magneetje op een as te monteren en met een pick-up (reed-contact) te registreren wanneer die langs komt. Een stukje elektronica doet de evt. omrekening naar snelheid, etc.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

chablis

chablis

• >250 berichten
  • 420 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2005 - 10:25

Gebruikelijk is om een magneetje op een as te monteren en met een pick-up (reed-contact) te registreren wanneer die langs komt. Een stukje elektronica doet de evt. omrekening naar snelheid, etc.

In de industrie is het gebruikelijk een encoder op de as te plaatsen. Dit kan met een magneetje zijn, maar dan wordt het meestal met een spoeltje uitgelezen een reedcontactje is te onbetrouwbaar (snelheid, slijtage, contactdender, enz) Ook bestaan optische versies of pizo en zo nog meer.
Vervolgens wordt zo'n encoder aangesloten op een PLC die eventueel is uitgerust met een zogenaamde "Snelle-Tellerkaart" in de PLC en die kaart draaien dan weer programma'tjes die output geven of direct sturen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures