Werking halfgolflengteplaatje

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Werking halfgolflengteplaatje

Ik ben op zoek naar de exacte werking van een halfgolflengteplaatje, googlen levert zo goed als niks op en het practicum waar ik het voor nodig heb levert ook heel summiere uitleg. Vermits ik een voorstelling moet geven over dit practicum wil ik graag weten wat zo'n halfgolflengteplaatje nu precies doet. Wat ik wel weet is dat het gebruikt wordt om sterke intensiteit van bepaalde golven af te zwakken zodanig dat je met het oog een beter onderscheid kan maken tussen de verschillende lichtsintensiteiten. Dit alles staat natuurlijk in verband met de polarimeter die we gebruiken om de optische activiteit van bepaalde stoffen te onderzoeken.

Berichten: 8.614

Re: Werking halfgolflengteplaatje

Heb je hier iets aan (pagina 10 en volgende)?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Werking halfgolflengteplaatje

Die pdf had ik ook al. Maar daar wordt niet echt verteld wat er precies gebeurt met het licht, er wordt enkel gepraat over de voordelen van het systeem. Ik ben meer op zoek naar het theoretisch gedeelte erachter.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Werking halfgolflengteplaatje

In zo'n materiaal verandert de polarizatie van het licht door een faseverschuiving.

Door de dikte goed te kiezen, bekom je een faseverschuiving van bvb λ/2 of λ/4.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Werking halfgolflengteplaatje

TD schreef:In zo'n materiaal verandert de polarizatie van het licht door een faseverschuiving.

Door de dikte goed te kiezen, bekom je een faseverschuiving van bvb λ/2 of λ/4.
Oh ok, het is niet meer dan een simpele faseverschuiving? :D

Ik denk dat ik nu wel ongeveer de werking van dat plaatje kan omschrijven :D

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Werking halfgolflengteplaatje

Het is natuurlijk iets ingewikkelder dan "gewoon faseverschuiving". Je maakt bijvoorbeeld gebruik van een materiaal met twee verschillende brekingsindices, afhankelijk van de polarizatie van het licht. Het licht dat gepolariseerd is volgens een as die een eerste brekingsindex 'ziet', propageert dan niet met dezelfde snelheid als de component die gepolariseerd is volgens een richting die de andere brekingindex ziet. Op die manier gaat er een faseverschil tussen beide opgebouwd worden.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Werking halfgolflengteplaatje

Het is natuurlijk iets ingewikkelder dan "gewoon faseverschuiving". Je maakt bijvoorbeeld gebruik van een materiaal met twee verschillende brekingsindices, afhankelijk van de polarizatie van het licht. Het licht dat gepolariseerd is volgens een as die een eerste brekingsindex 'ziet', propageert dan niet met dezelfde snelheid als de component die gepolariseerd is volgens een richting die de andere brekingindex ziet. Op die manier gaat er een faseverschil tussen beide opgebouwd worden.


Je kan ook een halfgolflengteplaatje maken van een stukje quartz van de juiste dikte, hoe verklaar je dat dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Werking halfgolflengteplaatje

Kwarts vertoont dubbelbreking... :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Werking halfgolflengteplaatje

Kwarts vertoont dubbelbreking... :D


Oh ok, wist ik niet, bij deze dan verklaart :D

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Werking halfgolflengteplaatje

Verklaard ja... Zie bijvoorbeeld hier, quartz staat in de tabel.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer