Darts

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 11

Darts

Geacht Forum,

Mijn naam is Henk Ivens en ik heb een vraag omtrend het darten wij zijn een dartclub van 24 mensen voornamelijk ouderen nu is de vraag wij hebben 8 dartborden we spelen elke donderdagavond twee partijen van elk drie spelers waarvan er een schrijft terwijl de andere twee spelen dat doen wij tot we alle drie gespeelt hebben de tweede partij spelen we weer met drie maar dan tegen anderen mensen dus bijv. 1-2-3 daarna 1 tegen 5-7 etc. etc. nu is de vraag kunt U of jullie een schema maken dat we niet na twee of drie weken weer tegen dezelfde mensen spelen maar dit zolang mogelijk kunnen vermijden bijv. dat we vier of vijf wken weer tegen de zelfde mensen spelen.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk naar U overkomt en anders mailt U mij maar even.

Hoogachtend,

Henk Ivens

Berichten: 8.614

Re: Darts

Zou je alsjeblieft leestekens (punten bijvoorbeeld) kunnen gebruiken. Je uitleg is namelijk zeer moeilijk te volgen, waardoor de kans op relevante reacties aanzienlijk vermindert.

Bovendien raad ik je aan om eens een kijkje te nemen in onze regels. E-mailadressen posten is namelijk niet toegestaan.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 11

Re: Darts

Henk Ivens schreef:Geacht Forum,

Mijn naam is Henk Ivens en ik heb een vraag omtrend het darten.Wij zijn een dartclub van 24 mensen voornamelijk ouderen nu is de vraag.?Wij hebben 8 dartborden we spelen elke donderdagavond twee partijen van elk drie spelers waarvan er een schrijft terwijl de andere twee spelen,dat doen wij tot we alle drie gespeelt hebben. De tweede partij spelen we weer met drie maar dan tegen anderen mensen dus bijv. 1-2-3 daarna 1 tegen 5-7 etc. etc..Nu is de vraag kunt U of jullie een schema maken dat we niet na twee of drie weken weer tegen dezelfde mensen spelen,maar dit zolang mogelijk kunnen vermijden bijv. dat we vier of vijf weken weer tegen de zelfde mensen spelen.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk naar U overkomt en anders mailt U mij maar even.

Hoogachtend,

Henk Ivens
Henk Ivens schreef:Geacht Forum,

Mijn naam is Henk Ivens en ik heb een vraag omtrent het darten.Wij zijn een dartclub van 24 mensen voornamelijk ouderen nu is de vraag?Wij hebben 8 dartborden we spelen elke donderdagavond twee partijen van elk drie spelers waarvan er een schrijft terwijl de andere twee spelen dat doen wij tot we alle drie gespeelt hebben.De tweede partij spelen we weer met drie maar dan tegen anderen mensen dus bijv. 1-2-3 daarna 1 tegen 5-7 etc. etc..Nu is de vraag kunt U of jullie een schema maken dat we niet na twee of drie weken weer tegen dezelfde mensen spelen maar dit zolang mogelijk kunnen vermijden bijv. dat we vier of vijf weken weer tegen de zelfde mensen spelen.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk naar U overkomt en anders mailt U mij maar even.

Hoogachtend,

Henk Ivens.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Darts

E-mailadres verwijderd.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Darts

waarom geen toernooi houden met het Zwitsers systeem?

Dan speelt tot de x aantal rondes voorbij zijn in principe niemand tegen dezelfde persoon, en je weet ineens wie het beste speelt

http://en.wikipedia.org/wiki/Swiss_system_tournament
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 11

Re: Darts

Geachte Heer,

Het is een verschrikkelijk mooi systeem als je een toernooi speelt maar, wij spelen en dat was ik vergeten te vertellen 36 weken tegen elkaar.Sorry.

Ik weet trouwens ook niet wat dat inhoud dat switers systeem,maar ik ben maar een jongeman van 61 jaar en nog niet zo lang met de computer bezig.

groeten

Henk

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Darts

probleem is dat je veel mogelijke paringen van 3 hebt (6072 om precies te zijn). Ik zie niet in hoe ik dit kan opdelen in rondes. (toch niet zonder de computer)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Darts

ik heb even een programmaatje geschreven om die 6072 mogelijkheden over 759 'rondes' te verdelen, maar mijn methode loopt spaak naar 'ronde' 709. Na deze vindt ik met mijn aanpak geen mogelijkheid meer. Is dit op te lossen?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Re: Darts

Elk persoon heeft slechts 23 verschillende tegenstanders. Dus het aantal ronden/weken waarin je telkens nieuwe tegenstanders treft is zeker kleiner dan 24, maar waarschijnlijk nog veel kleiner dan dat.

De vraag is hoe veel weken je het kunt volhouden telkens andere tegenstanders te treffen.

Berichten: 11

Re: Darts

Beste jhnbk,

Ik ben wel een beetje nieuwschierig naar dat programmaatje,krijg ik dan ook dat b.v. je begint met 1-2-3,4-5-6,7-8-9 etc.etc. daarna bijv. 1-5-7,2-4-8,3-6-9etc.etc. of wqerkt dat niet zo vergeet niet dat ik een man ben van 61 jaar.En daar komt nog bij sinds kort op de computer aan het werk ben ,als hobby.

groeten Henk

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Darts

PeterPan schreef:Elk persoon heeft slechts 23 verschillende tegenstanders. Dus het aantal ronden/weken waarin je telkens nieuwe tegenstanders treft is zeker kleiner dan 24, maar waarschijnlijk nog veel kleiner dan dat.

De vraag is hoe veel weken je het kunt volhouden telkens andere tegenstanders te treffen.
Maar je speelt slechts op 8 borden, dus moet je er 3 per bord zetten, en dan kom ik, om elke mogelijkheid van 3 op te delen op veel meer rondes
Henk Ivens schreef:Beste jhnbk,

Ik ben wel een beetje nieuwschierig naar dat programmaatje,krijg ik dan ook dat b.v. je begint met 1-2-3,4-5-6,7-8-9 etc.etc. daarna bijv. 1-5-7,2-4-8,3-6-9etc.etc. of wqerkt dat niet zo vergeet niet dat ik een man ben van 61 jaar.En daar komt nog bij sinds kort op de computer aan het werk ben ,als hobby.

groeten Henk
Zoals gezegd lost het programma nog niet alles op. Het is inderdaad de bedoeling om dat zo te krijgen, maar uiteindelijk loopt het spaak, er is geen oplossing meer te vinden (Het programma is slecht geschreven voor de moment).

Je zou uiteraard ook een doordraai systeem kunnen doen, na elke match er wordt gedraaid, (2 personen blijven staan)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Re: Darts

Als je van jezelf uitgaat speel je elke week tegen 2 nieuwe tegenstanders (van de 23).

Als al die tegenstanders verschillend zijn, dan zijn dat maximaal 11 weken.

Het maximale aantal is waarschijnlijk nog kleiner.

Hier een oplossing met 5 weken:
\(01,02,03\cdots04,05,06\cdots 07,08,09\cdots 10,11,12\cdots 13,14,15\cdots 16,17,18\cdots 19,20,21\cdots 22,23,24\)
\(01,04,07\cdots 10,13,16\cdots 19,22,02\cdots 05,08,11\cdots 14,17,20\cdots 23,03,06\cdots 09,12,15\cdots 18,21,24\)
\(01,10,19\cdots 05,14,23\cdots 09,18,04\cdots 13,22,08\cdots 17,03,12\cdots 21,07,16\cdots 02,11,20\cdots 06,15,24\)
\(01,05,09\cdots 13,17,21\cdots 02,06,10\cdots 14,18,22\cdots 03,07,11\cdots 15,19,23\cdots 04,08,12\cdots 16,20,24\)
\(01,13,06\cdots 18,07,19\cdots 08,20,10\cdots 22,11,09\cdots 17,02,15\cdots 23,12,21\cdots 03,05,16\cdots 04,14,24\)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Darts

euhm, dju toch, je hebt uiteraard gelijk.

Het gegeven schema is wel voor maximaal 3 weken denk ik want darts gaat vrij snel.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Re: Darts

jhnbk schreef:euhm, dju toch, je hebt uiteraard gelijk.

Het gegeven schema is wel voor maximaal 3 weken denk ik want darts gaat vrij snel.
3 weken? Ik gaf een oplossing voor 5 weken.

Het zou me niet verbazen als er een maximale oplossing is met 11 weken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Darts

ik bedoel maar dat als je darts speelt, je meerdere lijnen in jouw schema per avond kan spelen. Ik ben wel nieuwsgierig naar de manier waarop je dit schema hebt opgesteld
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer