Zwarte gaten

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Zwarte gaten

de massa van zwarte gaten kan worden berekend dmv metingen maar wat zijn zwarte gaten dan?

als je btw gaat nadenken over de big crunch theorie, is het dus mogelijk dat wij al eerder hebben geleefd en dit allemaal al eerder hebben meegemaakt! dat zou dejavu's verklaren :shock:

Berichten: 48

Re: Zwarte gaten

het is heel waarschijnlijk maar al wat er voor het ontstaan van ons heelal gebeurde kunnen we niet achterhalen en dus rekenen we onze tijd vanaf dan. Zwarte gaten is een reusachtige ingestorte ster (wanneer de brandstof op is in de kern, bezwijkt de ster onder zijn eigen gewicht) die verder blijft inkrimpen tot een klein bolletje dat bijna de gehele massa van die ster omvat (de buitenste schillen spatten de ruimte in) doordat de densiteit en massa zo groot is zal dit materie aantrekken enzo blijft deze vergroten in massa en slokt alles op, zelfs sterren met een grotere massa, maar die brokkelt hij dan rustig af stukje voor stukje alsof je spaghettisliertjes naarbinnen zuigt :shock:

waarom zou dat dejavus verklaren ?!
There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't

Berichten: 39

Re: Zwarte gaten

Een zwart gat kan inderdaad een ster zijn die op het einde van z'n levenscyclus ineenstort, daar de naar buitenwerkende kernfusie wegvalt. Daarbij krijgt de zwaartekracht de overhand en wordt de materie alsmaar dichter bijeen geperst.

Waar vroeger de oppervlakte van de ster was, is nu dus lege ruimte, waar de gravitatie nog altijd even sterk is als voorheen. Hoe dichter we echter bij de nu ineengestorte kern gaan, hoe groter de aantrekkingskracht.

Op een bepaald punt (afstand van middelpunt zwarte gat) ervaren we de aantrekkingskracht als zodanig versterkt dat ontsnappen bijnan onmogelijk wordt.

Bij het punt waar de zwaartekracht even groot is als de snelheid van het licht, bevind zich de "waarnemingshorizon". Van de afstand van deze horizon tot de kern van het zwarte gat, kan niets meer ontsnappen. De zwaartekracht heerst er zodanig dat ontsnappende lichtstralen terug worden omgebogen.

Een lichtstraal die op zijn weg een zwart gat tegemoet komt, zal dus afgebogen worden door diens zwaartekrachtveld, kan eventueel enkele malen rond het zwart gat draaien, en daarna ofwel weggeslingerd worden, ofwel in het zwarte gat gezogen worden.

Om het in Einsteins-verband te brengen, een zwart gat stelt een oneindige kromming in het ruimte-tijd vlak voor.

Afbeelding

In theorie kan niets een zwart gat verlaten en kan een zwart gat in essentie nooit kleiner worden. Toch is er aannemelijk bewijs gevoerd door Hawking dat een zwart gat toch zichzelf kan opheffen.

Als er interesse is in dit laatste, laat maar iets weten!

Daarnaast zijn er ook een andere soort zwarte gaten, de zwarte 'oergaten'. Dit zijn hele kleine singulariteiten, dus niet supermassief, maar met toch een zodanig sterke massadichtheid dat ze een zwart gat representeren. Het zou kunnen dat deze oergaten verantwoordelijk waren voor kleine fluctuaties in de gelijk verdeelde waterstofdeeltjes, die waterstofwolken lieten samenklitten, en uiteindelijk sterren begonnen te vormen.

Re: Zwarte gaten

waarom zou dat dejavus verklaren ?!


ik bedoelde dat wanneer er een nieuwe oerknal komt er miss al eerder oerknallen zijn geweest. stel dat alles zich weer opnieuw afspeelt? misschien wel precies hetzelfde dus maak je alles opnieuw en weer en weer mee. Een dejavu zou dan een moment zijn van herinnering!

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Zwarte gaten

Het hele idee achter de big bang en zwarte gaten is dat er van alles en nogwat gebeurd kan zijn ervoor maar dat dat geen invloed kan hebben op ons huidige universum. Bij een dergelijke energie dichtheid bestaan tijd en ruimte niet meer.

Als ons heelal ineen stort tot een big crunch dan is dat domweg het einde van onze tijd. Wij zullen nooit een boodschap achter kunnen laten voor de mensen die daarna alles opnieuw zullen beleven.

Deja vu effecten kunnen daar dus niet mee verklaard worden.
Kabouters bestaan niet

Re: Zwarte gaten

hoe kan je dat zo zeker weten? we weten helemaal niet wat er gebeurd hierna dus dat je zo zegt dat onze tijd dan is afgelopen is onzin! wat ik zeg is net zo goed mogelijk

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Zwarte gaten

>>>Bij het punt waar de zwaartekracht even groot is als de snelheid van het licht<<<, bevind zich de "waarnemingshorizon".


Klopt dat?

dus zwaartekracht sneller dan licht.. of vat ik het verkeerd op?

Het roept.. mocht het waar zijn namelijk een vreemde gedachte bij mij op
De wijze is op zijn wijzest.. als die het zelf niet meer weet.

Hij is dan oneindig wijs :wink:

Said by me: XXXXXXX

Berichten: 68

Re: Zwarte gaten

Dat een graviton sneller als een foton zou kunnen zijn,vindt ik geen gekke gedachte,omdat een zwart gat wel invloed kan uitoefenen op zijn omgeving en het krachtdragende deeltje daarbij het graviton is,corrigeer me maar als ik absoluut fout zit.

Re: Zwarte gaten

hoe kan je dat zo zeker weten? we weten helemaal niet wat er gebeurd hierna dus dat je zo zegt dat onze tijd dan is afgelopen is onzin! wat ik zeg is net zo goed mogelijk
als je de lichtsnelheid bereikt (de grootst mogelijke snelheid in de natuur) gaat onze tijdwaarneming niet meer op. Je zou 'niet meer ouder worden'

dit is erg moeilijk te bevatten, maar hoe dichter je bij de lichtsnelheid komt, hoe langzamer tijd gaat.

Dit heeft allemaal te maken met de relativiteitstheorie.

Het is dus ook niet mogelijk om een boodschap door te geven aan mensen die dit dus allemaal 'nog een keer' beleven. Na de Eindkrak (Big Chrunch) houdt eigenlijk alles op met bestaan. Er is alleen nog één grote massa helium en waterstof atomen, die dan eventueel weer tot ontploffing komt tot een bigbang. Maar de kans dat andere mensen dat dus 'opnieuw' beleven is eigenlijk 0%. De kans dat er dan weer zoiets zou ontstaan als een 'mensheid' is al 0%.

Deja vu heeft te maken met dromen, niet met mensen die al eventueel eerder hebben geleefd. Deze 'deja vu' momenten zouden dan over miljarden jaren zouden moeten worden verstuurd. De mens heeft dit niet uitgevonden, dus kan een eventuele eerdere mensheid dit ook niet hebben uitgevonden.

Berichten: 68

Re: Zwarte gaten

De eindkrak(Big Chrunch) is een steeds meer achterhaald idee,hierbij een link naar de donkere energie die daarvoor verantwoordelijk is: http://nl.wikipedia.org/wiki/Donkere_energie

Re: Zwarte gaten

wat nou tijd reizen

wat een onzin wie heeft ooit iets merkbaars gevonden dat ook maar iets te maken heeft met tijd reizen.

zwarte gaten hebben niks te maken met tijd het is gewoon een ingestorte ster waarbij de dichtheid zo groot is dat het zelfs licht aantrekt.

dit bewijst dus dat licht niet het snelste deeltje is maar de graviton. want anders kan licht niet naar een zwart gat toe worden getrokken.

ook is het aardig om na te gaan hoe het heelal is ondstaan.

en 1 zwart gat licht aan trekt zou het dan kunnen zijn dat als we alle massa van het heelal samen voegen in een zwartgat dat de kracht lijnen (net als bij golven) zo groot worden dat ze al het licht opslurpen uit het heelal. en dat als de zwaarte kracht groot genoeg is dat het licht zijn eigen zwartkracht opslurpt waardoor er geen zwaarte kracht meer is en zo weer een oerknal ontstaat

opmerkingen vragen of een discussie mail dan naar geen emails vermelden

Groeten gerard Kattenbeld

Berichten: 1.404

Re: Zwarte gaten

wat een onzin
Dat dacht ik bij het lezen van jou post ook.
dit bewijst dus dat licht niet het snelste deeltje is maar de graviton. want anders kan licht niet naar een zwart gat toe worden getrokken.
En waarom niet?
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Berichten: 270

Re: Zwarte gaten

Anonymous schreef:wat nou tijd reizen

wat een onzin wie heeft ooit iets merkbaars gevonden dat ook maar iets te maken heeft met tijd reizen.

zwarte gaten hebben niks te maken met tijd het is gewoon een ingestorte ster waarbij de dichtheid zo groot is dat het zelfs licht aantrekt.

dit bewijst dus dat licht niet het snelste deeltje is maar de graviton. want anders kan licht niet naar een zwart gat toe worden getrokken.
Zoals in vorige post ook aangegeven. 'wat een onzin' dacht ik ook toen ik jouw post las. 'zwarte gaten is gewoon een ingestorte ster' 'dichtheid zo groot' .. laat nou net die dichtheid en het 'ingestorte' ervan verklappen dat het een erg groot gravitatieveld heeft dat de ruimetijd eromheen zodanig kromt dat zelfs licht er niet uit kan ontsnappen. Ik stel voor om eens de speciale/algemene(gravitatie) relativiteitstheorie door te lezen, al dan wel oppervlakkig en niet teveel wiskunde.
ook is het aardig om na te gaan hoe het heelal is ondstaan.

en 1 zwart gat licht aan trekt zou het dan kunnen zijn dat als we alle massa van het heelal samen voegen in een zwartgat dat de kracht lijnen (net als bij golven) zo groot worden dat ze al het licht opslurpen uit het heelal. en dat als de zwaarte kracht groot genoeg is dat het licht zijn eigen zwartkracht opslurpt waardoor er geen zwaarte kracht meer is en zo weer een oerknal ontstaat
'zwaartekracht groot genoeg is dat licht zijn eigen zwaartekracht opslurpt'

Ehm, juist... :shock:

Re: Zwarte gaten

Tijd reizen is in theorie mogelijk: als je een plaats hebt waar de tijd sneller gaat dan een andere plaats (door middel van verschillende snelheid = de gewone relativiteitstheorie) dan kan je in principe aan een soort tijdsreizen doen, denk ik.

Enige probleem om zo een situatie te veroorzaken met een machine, poort of wat dan ook, zou de energie van een zeer grote ster of een supernova nodig zijn.

Althans voor nu, onmogelijk dus! :shock:

Berichten: 270

Re: Zwarte gaten

SV schreef:Tijd reizen is in theorie mogelijk: als je een plaats hebt waar de tijd sneller gaat dan een andere plaats (door middel van verschillende snelheid = de gewone relativiteitstheorie) dan kan je in principe aan een soort tijdsreizen doen, denk ik.

Enige probleem om zo een situatie te veroorzaken met een machine, poort of wat dan ook, zou de energie van een zeer grote ster of een supernova nodig zijn.

Althans voor nu, onmogelijk dus! :shock:
Tijdreizen is inderdaad mogelijk door het begrip te beperken tot de relativiteitstheorie. Je kunt dan doordat jouw snelheid en die van een referentiesysteem verschillenen spreken van tijdreizen .Het is echter anders dan het algemene beeld dat mensen van tijdreizen hebben ( nummertje intoetsen op een iets te groot uitgevallen computer en hup ).

Waar jij het over hebt zijn wormgaten. Ze stellen zichzelf hierbij voor dat tussen verschillende gebieden ruimtetijd een verbinding in stand gehouden kan worden gedurende een hele korte tijd. Er is hier op dit moment alleen nog theoretisch bewijs voor maar totaal geen enkele waarneming van een dergelijk wormgat. Een wormgat is dus een tunnel tussen 2 gebieden ruimtetijd. Wanneer wij met onze technologie ( ik dacht Type III beschaving? ) zo ver zijn dat wij ruimtetijd kunnen manipuleren kunnen ver weg gelegen plekken eenvoudiger bereikt worden. Dit is dus een manier van tijdreizen doordat je sneller dan het licht normaal er over zou doen op een plaats bent.

Reageer