Springen naar inhoud

Enkele vragen over isotoon hypertoon en hypotoon.

• Log in om te kunnen reageren

Latinitas

Latinitas

• >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2007 - 15:49

Ik heb een aantal vragen over hyper-hypo en isotoon.

Wanneer het milieu om de cellen hogergeconcentreerd is (milieu = hypertoon) moet er water uit de cellen. Ze verkrimpen dan. De plantaardige cel heeft een celwand, en zal in wezen niet krimpen. Maar wat gebeurd er bij een dierlijke cel Die heeft namelijk geen celwand maar een celmembraan. Klapt hij dus meteen in?

Mijn 2e vraag is natuurlijk wat er gebeurd als de omgeving lager geconcentreerd is (milieu = hypotoon). Zet de plantaardige cel uit, en kan hij ploffen? en hoe zit dat bij de dierlijke cellen?

En klopt het dat de celwand bij alle organismen (planten dieren bacterien) permeabel is, en het celmembraan bij alle organismen semi-permeabel.

Bedankt dat je de moeite neemt om me te helpen ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 november 2007 - 22:41

Ik heb een aantal vragen over hyper-hypo en isotoon.

Wanneer het milieu om de cellen hogergeconcentreerd is (milieu = hypertoon) moet er water uit de cellen. Ze verkrimpen dan. De plantaardige cel heeft een celwand, en zal in wezen niet krimpen. Maar wat gebeurd er bij een dierlijke cel Die heeft namelijk geen celwand maar een celmembraan. Klapt hij dus meteen in?

Mijn 2e vraag is natuurlijk wat er gebeurd als de omgeving lager geconcentreerd is (milieu = hypotoon). Zet de plantaardige cel uit, en kan hij ploffen? en hoe zit dat bij de dierlijke cellen?

En klopt het dat de celwand bij alle organismen (planten dieren bacterien) permeabel is, en het celmembraan bij alle organismen semi-permeabel.

Bedankt dat je de moeite neemt om me te helpen ;)

Het antwoord op je vragen:

1) Allereerst vindt ik de stelling dat plantaardige cellen niet krimpen foutief. De celwand is permeabel voor water en opgeloste stoffen. Dierlijke cellen hebben inderdaad een celmembraan. Een celmembraan bestaat uit fosfolipiden, wat een vetachtige stof is, en dus waterafstotend zijn. Alhoewel plantaardige cellen gevoeliger zijn voor osmotische drukverschillen, hebben zijn een speciaal organel namelijk vacuolen die in staat zijn het overtollige water uit de cel te pompen. Het antwoord op je vraag is dat zowel plantaardige als dierlijke cellen zullen krimpen in een hypertonische omgeving, ondanks hun bescherming.

2) Beide cellen zullen water opnemen uit de omgeving en ploffen (lyseren).

3) Een celwand is steeds permeabel en een celmembraan is steeds semi permeabel. Dieren hebben geen celwand. BacteriŽn altijd. Planten ook altijd.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 november 2007 - 00:30

[@mods: deze post mag verwijderd worden]

Veranderd door Bas, 04 november 2007 - 00:37

Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 november 2007 - 14:11

Toch een beetje nuanceren.

[quote name='Jona444' post='363774']Een celmembraan bestaat uit fosfolipiden, wat een vetachtige stof is, en dus waterafstotend zijn.[/quote]
Het celmembraan bestaat inderdaad uit een dubbele fosfolipidelaag. Een fosfolipide is echter een ambipolaire molecule en bezit een hydrofiele kop en een hydrofobe staart. De koppen worden het liefst door water omgeven, de staarten proberen het contact met water te beperken. Omdat de staarten zich dus van water afkeren, onstaat er een Bericht bekijken
Dieren hebben geen celwand. BacteriŽn altijd. Planten ook altijd.[/quote]
Allereerst wil ik opmerken dat er een verschil bestaat tussen de celwanden van bacteriŽn, planten en archaea. Lees meer daarover hier. Verder bezitten niet alle bacteriŽn celwanden. De bacteriŽn uit de klasse van de Mollicutes missen een celwand. Een bekend bacteriegeslacht uit deze klasse is Mycoplasma. Vanwege het ontbreken van een celwand zijn deze bacteriŽn ongevoelig voor de meeste antibiotica.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 november 2007 - 14:31

Bedankt voor de toelichting klintersaas. Ik wist dat er bacteriŽn waren zoals de tenericutes maar ik wist niets van het bestaan van de mollicutes af.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Latinitas

Latinitas

• >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 november 2007 - 14:44

Jona444 en Klintersaas, heel erg bedankt voor jullie duidelijke uitleg ;)

Veranderd door Latinitas, 04 november 2007 - 14:46

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8789 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 november 2007 - 01:39

Wat wellicht wel aardig is om mee te nemen, is de situatie in de plantaardige cel. Daarin is normaliter sprake van enige osmotische overdruk (turgor). Dit heeft tot gevolg dat planten met voldoende water overeind blijven, terwijl planten bij watergebrek er slapjes bijhangen.
Victory through technology

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures