Globale marketing - schaaleffecten

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 12

Globale marketing - schaaleffecten

Hallo

ik ben hier een cursus aan het doornemen en daarin stuit ik op volgend probleem:

"het is juist door globale marketing dat de schaaleffecten optimaal kunnen spelen'

nu weet ik wel wat van economie, maar de term 'schaaleffecten zegt me niet direct iets'

ook opzoekingswerk op het internet maakt me ook niet veel wijzer. iemand die deze term kan toelichten?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Globale marketing - schaaleffecten

Globale marketing betekent dat je over de gehele wereld je product (of dienst) probeert te verkopen in plaats van in een beperkt gebied zoals bijvoorbeeld alleen de Benelux of alleen Nederland. Het betekent overigens niet dat je in élk land ter wereld je product probeert te verkopen, maar wel in een groot gebied. Het kan dus ook gewoon de verwesterde wereld zijn o.i.d.

Schaaleffecten gaat over de schaalgrootte waarin jij je product produceert. Hoe meer producten je tegelijk produceert, hoe groter de schaal. Dit levert je een voordeel op doordat je kosten per product omlaag gaan. Zo kun je bij het kopen van bijvoorbeeld 100 ton staal een lagere prijs per kg bedingen dan als je slechts 1 kg aanschaft. Ook de overheadkosten kun je spreiden over meer producten. Het kost jouw afdeling inkoop evenveel moeite om 100 ton staal in te kopen als 1 kg. Jij hoeft hen echter nog steeds maar hetzelfde uurloon te betalen. En bij grote aantallen wordt het lucratief om te automatiseren in plaats van handwerk te laten verrichten. 1 machine, die je bijvoorbeeld € 1.000.000,- kost, kan gedurende 20 jaar 4 werknemers vervangen die je gezamenlijk in die 20 jaar € 1.500.000 zouden kosten. Scheelt toch weer een half miljoen, wat je deels in eigen zak steekt en deels gebruikt om de prijs van je product te verlagen. En dat laatste heeft weer als gevolg dat er meer mensen zijn die je product aanschaffen: de schaalgrootte gaat dus weer omhoog.

Dit soort schaalvoordelen (= een schaaleffect) bereik je gemakkelijker als je een groter afzetgebied hebt. Als jij je product alleen maar in Nederland verkoopt heb je maximaal 16 miljoen klanten. Trek je daar Vlaanderen bij, wordt het al 23 miljoen, maar da's nog steeds maar beperkt. Als je de gehele EU pakt als afzetgebied heb je een half miljard potentiële klanten. Trek je Noord-Amerika erbij, word het bijna een miljard. En zo verder. Dan kun je dus de voordelen van bovenstaande schaalvergroting bereiken.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 12

Re: Globale marketing - schaaleffecten

bedankt voor de mooie uitleg!

Reageer