Algemene chemie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 321

Algemene chemie

1)Het spinkwantumgetal voor het elektron kan twee waarden aannemen: spin +1/2 of spin -1/2.

heeft dit iets te maken met wijzerins en tegenuurwijzersin? (bv +1/2 gaat tegenuurwijzersin?)

2)Elektronen hebben evenals bijvoorbeeld fotonen zowel een deeltjeskarakter als een golfkarakter(komt van wiki)

Maar wat bedoelen ze dan juist met golf en deeltjeskarakter?

3) Is het verband tss golfkarakter en deeltjeskarater van een foton --> golflengte = h/(m.c)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Algemene chemie

1) Nee. Wat spin precies is, is zeer lastig uit te leggen. Met draaiing heeft het niet bijster veel te maken, althans niet met het draaien van een electron. Het is een grootheid waarmee je een beetje kunt rekenen, en daar zou ik het - voorlopig - bij laten.

2) Een kenmerk van deeltjes is dat je ze bijvoorbeeld kunt tellen. Een kenmerk van een golven is dat ze gebroken kunnen worden, en bijvoorbeeld dat 2 golven elkaar kunnen uitdoven of juist versterken. Beide eigenschappen tref je aan bij fotonen en electronen.

3) Die laatste snap ik niet.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Algemene chemie

3) Is het verband tss golfkarakter en deeltjeskarater van een foton --> golflengte = h/(m.c)
dumery, volgens mij spring je in het diepe zonder dat je hebt leren zwemmen. Je zult eens goed in de golf-deeltjesdualiteit moeten duiken.

we kennen een formule voor de berekening van de energie van een foton (dat die golf-deeltjesdualiteit vertoont).

die luidt: E=hf=hc/λ

Nou blijkt die golf-deeltjesdualiteit niet alleen voor massaloze deeltjes als fotonen te gelden, maar ook voor deeltjes mét massa, zoals elektronen (en zo je wenst, zelfs voor walvissen ;) )

We kennen een relatie tussen massa en energie, waarvan de korte versie luidt:

E= mc²

Nou kun je die twee formules combineren:

mc²=hc/λ

en als je dus de golflengte van een elektron wilt berekenen (of zelfs van een walvis) dan kan dat daarmee.

λ=h/mc

Elektronen kun je dus behalve als deeltjes ook als golven zien, en inderdaad is aangetoond dat een elektron met zichzelf kan interfereren. Zelfs grotere deeltejs, zelfs moleculen. En waarom dan inderdaad niet: walvissen.....)

http://en.wikipedia.org/wiki/Double-slit_experiment
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Algemene chemie

Volgens mij ga je nu te kort door de bocht. De formule E=mc2 is een uidrukking voor de energie die overeenkomt met de rustmassa van en deeltje en komt voort uit de algemene formule

E2=(m0c2)2 + (pc)2

met m0 de rustmassa van een deeltje en p de impuls.

Voor deeltjes zonder snelheid levert dit de formule E=mc2 op.

Voor deeltjes zonder rustmassa, zoals een foton, komt men op

E=pc

En aangezien E=hf=hc/λ geldt

p=h/λ

of λ=h/p

Nu stelde De Broglie dat bovenstaande realatie ook voor andere deeltjes geldt. Voor deeltjes met lage snelheden mag je voor p schrijven p=mv, zodat de uitdrukking wordt:

λ=h/mv

en dus niet h/mc!

Om terug te komen op de vraag van Dumery (die ik nu wel snap): Dit verband kun je zo dus niet leggen; een foton heeft geen rustmassa (althans niet volgens de meest gangbare theorieën) en het verband zoals je schetste is er dus niet. Er is wel een verband tussen de impuls van een foton en zijn energie. Het is natuurlijk vreemd dat een deeltje zonder rustmassa wel een impuls kan hebben - maar dat is een van de eigenschappen van de quantummechanica.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Algemene chemie

Marko schreef:Volgens mij ga je nu te kort door de bocht.

..//..

Nu stelde De Broglie dat bovenstaande realatie ook voor andere deeltjes geldt. Voor deeltjes met lage snelheden mag je voor p schrijven p=mv, zodat de uitdrukking wordt:

λ=h/mv

en dus niet h/mc!
Ik denk dat je gelijk hebt.
Om terug te komen op de vraag van Dumery (die ik nu wel snap): ..//..
dan is mijn missertje toch ergens goed voor geweest ;) .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer