[Wetenschap] Welke onderzoeksdomeinen zijn nu prioritair?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

[Wetenschap] Welke onderzoeksdomeinen zijn nu prioritair?

Hallo,

Ik ben momenteel bezig met een werk over welke onderzoeksdomeinen op dit moment prioritair zijn en in welke wetenschappelijke projecten de regeringen hun geld moeten stoppen. Als er iemand nog interessante sites of andere bronnen weet, mag je die altijd geven.

Ik vind dat ruimtevaart één van de meest prioritaire onderzoeksdomeinen is, aangezien we via ruimtevaart ontzettend veel dingen kunnen onderzoeken en bijleren. We leren de "ruimte" rond onze aarde veel beter kennen. Terwijl bij medisch onderzoek vooral gezocht wordt naar oplossingen tegen ziektes, zodat we onze eigen soort in stand kunnen blijven houden.

Groetjes, brecht

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Wetenschap] Welke onderzoeksdomeinen zijn nu prioritair?

Alle onderzoek heeft prioriteit, het ligt er aan vanaf welk standpunt.

Vanaf een puur sterrenkundig/natuurkundig standpunt zou ik de ruimtevaart zeggen. Vanuit een financieel standpunt dunne film technologie en MEMS. Vanuit een werktuigbouwkundig standpunt heeft onderzoek naar nieuwe materialen zowel koolstof nanotubes als polymeren en nieuwe semiconductor legeringen. Vanuit een biologisch standpunt is genomen onderzoek van aller balang.

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Hoe kun je je prioriteit stellen zonder je mening te uiten?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [Wetenschap] Welke onderzoeksdomeinen zijn nu prioritair?

Kernfusie lijkt me nogal actueel en nuttig
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Wetenschap] Welke onderzoeksdomeinen zijn nu prioritair?

Kernfusie lijkt me nogal actueel en nuttig
Mee eens

http://www.rijnh.nl/
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: [Wetenschap] Welke onderzoeksdomeinen zijn nu prioritair?

Ik denk dat het om te beginnen zinvol is om te bedenken van waaruit je die prioriteit bepaalt. Gaat het om nut voor de mensheid? Voor de wetenschap? Voor een indivuiduele onderzoeker?

Gaat het om direct nut, of nut op de lange termijn?

Heeft fundamenteel onderzoek prioriteit? En waarom dan?

Of zoals De Purpere Wolf al aangaf, je zal eerst een mening moeten vormen of kiezen. Vervolgens kan je dan daarbij passende domeinen zoeken.

Berichten: 5

Re: [Wetenschap] Welke onderzoeksdomeinen zijn nu prioritair?

Ik zou zeggen, informatica..

Informatica nu is duidelijk zoals de electriciteit(sp?) in de 19de/20ste eeuw.

Men kan er -enorm- veel met doen, van alzheimer 'genezen' tot de wereld redden van een asteroïde(om nu zomaar iets te zeggen) en die kans moeten we zeker nemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Wetenschap] Welke onderzoeksdomeinen zijn nu prioritair?

Pff, informatica, wat doet informatica behalve simuleren. En wat heb je aan een simulatie als je het niet echt kunt maken?

Nee, informatica is een onderdeel van onderzoek, geen onderzoeks centrum

Berichten: 5

Re: [Wetenschap] Welke onderzoeksdomeinen zijn nu prioritair?

Maar tegenwoordig doen ze niets meer behalve als er een simulatie is gemaakt met alle mogelijke scenario's, maar je hebt zeker wel gelijk...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Wetenschap] Welke onderzoeksdomeinen zijn nu prioritair?

in de genetica is onderzoek naar RNA populair evenals onderszoek naar de genexpressie door opvouwing van het DNA
"Meep meep meep." Beaker

Reageer