Dna-nucleotide

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 247

Dna-nucleotide

Bij een Dna of Rna streng geeft men een nummer aan bepaalde plaatsen van de streng. 3' is de suikergroep en 5' zou de fosfaatgroep moeten zijn. Volgens mijn cursus moet de stikstofhoudende base 1' zijn.

Afbeelding

als ik nu dit tekeningetje bekijk, dan kan het toch nooit kloppen? Als de NH2 groep nummer 1 is dan kan de fosfaatgroep toch nooit 5 zijn, en de suikergroep zit meteen naast de fosfaatgroep en zou toch eigenlijk 4 ipv 3 moeten zijn niet? Kan iemand hier wat licht in de duisternis scheppen aub?

Gebruikersavatar
Berichten: 271

Re: Dna-nucleotide

Hoi! Een vraag over basen. Als ik het goed heb is dit een guanine. Maar dat doet er voor je vraag natuurlijk niet toe. Ik heb de nummers er maar even bij gezet.
guanine.jpg
guanine.jpg (8.83 KiB) 166 keer bekeken
De fosfaatgroep zit natuurlijk aan het 5' koolstofatoom van de ene base en het 3' koolstofatoom van de volgende. Maar bij een streng DNA is aan de ene kant een 5' vrij (dat noem je de 5' kant van de streng) en aan de andere kant een 3'.

De nummertjes van de apostrophe gaan over de atomen van de suikergroep. De atomen van de base zijn ook genummerd. De stikstof (naast NH2) is inderdaad nummer 1. Maar dat zijn nummers zonder apostrophe.

Reageer