Springen naar inhoud

Betoog zwartwerken

• Log in om te kunnen reageren

Nede

Nede

• >25 berichten
  • 37 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 november 2007 - 16:33

Voor het vak nederlands moeten we een betoog maken in vorm van een brief naar een vriend/vriendin. Ik heb hierbij gekozen voor het onderwerp zwartwerken.
Ik vind dat ik al aardig op weg ben, we moeten een betoog maken van +/- 400 woorden.
We moeten een aantal argumenten voor hebben en ook een tegenargument dat je gaat weerleggen, echter dit laatste gaat me niet echt goed af. Zou iemand hierbij kunnen helpen?

Verdere eisen:
  • Actualiteit in de inleiding,
  • Een citaat.
Dit is mijn betoog tot nu toe:

Hé (naam),
Weet je nog dat we het vorig jaar over zwartwerken hadden? Laatst was het alweer in het nieuws! Brussel wil zwartwerken namelijk nog harder gaan aanpakken. Ik moest toen plotseling weer denken aan onze discussie van toen en daarom stuur ik nu mijn brief. Mijn stelling is: Zwartwerken kan écht niet.

Ten eerste heb je heel veel last van oneerlijke concurrentie. “Veel ontslagen bouwvakkers hadden hun baan kunnen behouden als beunhazerij effectiever was aangepakt”, zegt Nu.nl hier over.
Hierdoor kunnen mensen die graag wit willen werken minder snel aan de bak komen, omdat er meer en meer mensen gaan zwartwerken. Denk bijvoorbeeld aan je oom, die het geld zelf hard nodig heeft. Stel dat hij zijn baan niet kon houden omdat de zwartwerkende mensen zoveel goedkoper zijn! Ik neem aan dat je dat niet echt leuk zou vinden.

Ten tweede heb je als zwartwerker geen poot om op te staan bij conflicten met je werkgever. Je hebt geen contract, er is geen enkel juridisch bewijs dat jij bij je werkgever aan het werk geweest bent en bovendien ben je niet ingeschreven in het personeelsregister. Als je werkgever bijvoorbeeld geen zin heeft om je te betalen, kan hij dat ongestraft doen. Je kunt hem namelijk moeilijk gaan aangeven.

Als derde en laatste argument vóór mijn stelling wil ik je er nog even op wijzen dat je niet verzekerd bent. We gaan even weer terug naar de bouwsector. Juist in deze kringen heb je de kans op ongelukken, terwijl er hier relatief veel wordt zwartgewerkt. Stel dat je een ongeluk krijgt, dan krijg je als je zwartwerkt hier helemaal geen vergoeding voor. Reken maar dat de kosten om je weer op te lappen aanzienlijk hoger liggen dan dat beetje extra wat je verdiend hebt met je zwarte praktijken. Dit is dus helemaal niet in balans.

Tegenargument: Hier lukt het dus niet meer, ik heb gewoon geen idee wat ik hier neer moet zetten.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 november 2007 - 22:59

Jij bent dus voor de stelling dat zwartwerken echt niet kan. Een tegenargument is dus een argument van iemand die vindt dat dat wel kan. Denk je dus eens in, dat jij vindt, dat zwartwerken wél kan. Als je dan een discussie erover zou hebben, welk argument zou je dan aandragen? Dat is je tegenargument.
Vervolgens neem je je echte mening, dus tegen zwartwerken, weer in. Je bedenkt nu een reactie op het zojuist verzorgen argument. Dat is namelijk je weerlegging ;)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures