Overgangsfases tussen vast, vloeibaar, gas

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Overgangsfases tussen vast, vloeibaar, gas

Nou heb ik dit al allemaal eens moeten leren, maar ben het terug aan het herhalen voor een vak Thermodynamica dat ik sinds een paar weken krijg.

Enkele zaken die ik niet goed snap:

->wat is het verschil tussen een verzadigde damp en een gas? Naar wat ik zou denken ligt dit verschil in het feit dat een verzadigde damp enkel bestaat op de verzadigde-damp lijn in een p, v-diagram, daar waar een gas eigenlijk een onstaan is doordat met een verzadigde damp is gaan opwarmen, en blijven opwarmen...

-> Wat precies is het kritische punt? Ik zou denken dat het dat punt, waar een bepaalde kritische temperatuur/druk & volume heerst waarboven geen vloeistof meer kan bestaan. De kooklijn en de verzadigde damplijn stoppen in dit kritische punt... Consequent kan dan ook geen gas die warmer is dan de kritische temperatuur tot een vloeistof worden samengeperst.

Dit kan ik mij wel voorstellen... maar is dit andersom ook zo? Kan men, door te spelen met druk, volume en temperatuur, een vloeistof in een isotherm krijgen die ligt boven het kritische punt, en dus niet meer overgaat in damp? (bijvoorbeeld, een vloeistof onder zeer hoge druk opwarmen)

->Wat is de verzadigingstemperatuur? Is dat een synoniem voor kookpunt?

Hartelijk bedankt,

2e kanner industrieel ingenieur

Berichten: 284

Re: Overgangsfases tussen vast, vloeibaar, gas

http://users.pandora.be/amonre/school/fysi.../Warmteleer.pdf

p.49 (45) e.v.

toestandsdiagram p.55 (51)

verzadigde damp : damp in evenwicht met vloeistof op de verzadigde dampdruklijn (= kooklijn).

damp = onverzadigde damp in het gebied beneden de kritische temperatuur : de damp kan verzadigd worden door eenvoudige isotherme drukvermeerdering totverzadigde dampdruk bereikt wordt

(permanent) gas : de stof bevindt zich boven de kritische temperatuur. Isotherme drukverhoging leidt niet tot verzadiging omdat het onderscheid tussen vloeistof en damp boven het kritisch punt is weggevallen. Bij het kritisch punt worden dichtheid van vloeistof en damp aan elkaar gelijk. Daarom is het kritisch punt ook het eindpunt van de kooklijn. In principe is deze toestand voor alle stoffen mogelijk.

verzadiginggstemperatuur : een onverzadigde damp kan ook door isobaar afkoelen de kooklijn bereiken en dus verzadigd worden en gedeeltelijk condenseren. Je zou dus kunnen zeggen dat bij die gegeven druk het kookpunt wordt bereikt. In principe gebruikt men echter liever de term kookpunt voor de temperatuur waarbij onder normale druk verzadigde dampbellen in de vloeistof ontstaan.

Reageer