Airbag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 66

Airbag

Goedeavond, ik stuit even tegen een probleempje aan.
Natuurkunde opgavenboek schreef:Airbag.

De airbag in een auto wordt bij een botsing zeer snel opgeblazen met stikstofgas. Dit stikstofgas ontstaat door het ontsteken van een chemische reactie. De airbag wordt daardoor in een tijdsduur van 25ms tot een druk van 1,3*10^5 opgeblazen. Het volume van de opgeblazen airbag is 30 liter. De temperatuur van het stikstofgas is na het opblazen 15 graden Celsius. De massa van 1 mol stikstofgas is 28g. Bereken de massa van het gas dat gemiddeld per seconde moet ontstaan om de airbag in de gewenste tijd de juiste druk te geven.
Jammer genoeg ontbreekt net deze vraag in het antwoordbroekje dus ik moet jullie raadplegen! ;)

Mijn uitwerking:

Pv/T= nR

1,3*10^5*30/288= n * 8,31

13541.67=8.31n

1629,56 mol = n

1629,56 * 28 * 40 = 1.8*10^6 gr N2 per seconde.

Dit lijkt me héél sterk alleen ik weet niet waar ik de fout in ben gegaan? Significantie moet ik nog bijpassen maar ik vind het belangrijker om het goede antwoord te weten. Bij voorbaat dank!

Berichten: 66

Re: Airbag

Ik kan dus kennelijk m'n bericht niet editten?

Volgens mij weet ik al wat het probleem is. Het is niet '*30' maar '*30*10^-3'. Het is immers in liter dus moet ik het omrekenen naar m³. Ten tweede heb ik een foutje gemaakt bij het invoeren, het antwoord moet 1,62 mol zijn wat volgens mij wel het goede antwoord moet zijn. Natuurlijk wel even doorrekenen naar gram per seconde.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Airbag

Ik kan dus kennelijk m'n bericht niet editten?
afhankelijk van je gebruikersstatus heb je daar korter of langer de tijd voor, maar hoe dan ook maximaal 10 minuten
Natuurlijk wel even doorrekenen naar gram per seconde.
Als je het dan écht netjes wil doen geef je dat ook in SI-eenheden, kg/s.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 66

Re: Airbag

Ja klopt, SI moest ik er natuurlijk ook bij zetten. Deze versie die ik hier heb neergezet was ook een hele slordige snelle kladversie ;)

Reageer