Springen naar inhoud

Profielwerkstuk: differentieren m.b.v. de computer

• Log in om te kunnen reageren

hlverstoep

hlverstoep

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 november 2007 - 22:10

Hoi,

Ik zit in VWO 6 en ben bezig met een profielwerkstuk. Mijn profielwerkstuk gaat over differentieren met de computer. Veel computers en rekenmachines differentieren namelijk anders dan als je het algebraisch zou doen. Ik wil met mijn profielwerkstuk bereiken dat mijn computer een functie de afgeleide geeft. Dit programma is al zo goed als af, ik heb alleen mensen nodig die het zouden willen bekijken en testen. Hier is een link met meer informatie en een mogelijkheid tot het downloaden van het programma: http://payrollingutrecht.nl/pws
Iedereen die even wil kijken, bij voorbaat dank!

Groeten,

Hidde Verstoep

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

TD

TD

• >5k berichten
  • 24051 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 november 2007 - 22:49

Ik heb je programma nog niet uitvoerig getest, maar wel al je pagina bekeken.

Je schrijft daar onder andere: "De afgeleide geeft de richtingcoefficient van het punt x."
Dat klopt niet, een punt heeft namelijk geen richtingscoefficiŽnt; het is de richtingscoefficiŽnt van de raaklijn aan de functie, in een punt. (PS: "alsof ze die van het punt berekend hebben.")
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 november 2007 - 23:02

als ik e^x probeer af te leiden sluit het programma zichzelf af.
exp(x) differentieren geet ook een fout.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

hlverstoep

hlverstoep

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 november 2007 - 12:36

Bedankt voor de reacties. Ik zal vanmiddag direct de pagina aanpassen, het staat inderdaad erg slordig. Ook zal ik dan een aangepaste versie van het programma uploaden.

hlverstoep

hlverstoep

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 november 2007 - 16:36

Pagina en programma is aangepast. Hebben jullie suggesties ter verbetering?

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 november 2007 - 18:20

Nu moet ik LaTeX intypen als log(x)/log(a). Kan het ook zo: ^a log(x) of beter zo: log_a(x)
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 november 2007 - 18:34

Verder moet je even kijken naar LaTeX Je krijgt dan bijv pi x^(pi-+1).

Neem de afgeleide van: tan(arctan(x)) (is gelijk aan x, dus simplify werkt niet, plot is niet goed)
Neem ook bijvoorbeeld e^(ln(x))

Probeer alle basis functies even goed uit (ook de inverse functies en combinaties)

hlverstoep

hlverstoep

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 november 2007 - 21:59

De inverse functies werken nu zo dat er met het versimpelen van bijv. tan(arctan(x)) gewoon x uitkomt. ^a log(x) kan nu ingegeven worden als log(a;x). a^log(a;x) geeft x, dus ook bij e^ln(x) = x.
Over x^pi, het klopt toch als dat gedifferentieerd word als pix^(pi+-1)? Nu ziet de uitkomst er als volgt uit, dat is misschien wat netter: pi*x^(pi-1). Dit kan toch niet makkelijker en is toch correct?
Bedankt, voor je antwoord, het was zeer nuttig!

Morzon

Morzon

• >1k berichten
  • 2002 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2007 - 12:01

Over x^pi, het klopt toch als dat gedifferentieerd word als pix^(pi+-1)? Nu ziet de uitkomst er als volgt uit, dat is misschien wat netter: pi*x^(pi-1). Dit kan toch niet makkelijker en is toch correct?
Bedankt, voor je antwoord, het was zeer nuttig!

Ik doelde op die extra plus-teken. ;)

Graag gedaan.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures