Springen naar inhoud

Valentie-isomeren

• Log in om te kunnen reageren

SjorsII

SjorsII

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 november 2007 - 14:36

Hey mensen,

Ik ben weer eens te laat begonnen met leren voor m'n scheikunde tentamen (morgen :s). Ik zit nu dus met de vraag: welke valentie-isomeren-paren bestaan er? Of weten jullie een site waar deze paren op staan?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Alvast bedankt

Veranderd door SjorsII, 05 november 2007 - 14:36

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 november 2007 - 15:55

Valentie-isomeren bestaan niet in paren. Valentie-isomeren zijn isomeren waarbij de molecuulfragmenten op verschillende manieren aan elkaar gebonden zijn. Een voorbeeld is benzeen, met als valentie-isomeren prismaan, Dewar-benzeen en benzvaleen. Alle te schrijven als (CH)6 waarbij de CH-fragmenten op verschillende manieren gebonden zijn. In benzeen in een 6-ring met de bekende geconjugeerde bindingen; in prismaan als twee drievoudige ringen die op de hoeken met elkaar verbonden zijn en zo een prisma vormen. Dewar-benzeen is een 6-ring met een dubbele binding tusen C-atoom 2+3 en 5+6, en een extra enkele binding tussen 1 en 4.

Op dezelfde manier zijn cubaan (8 CH-groepen die een kubus vormen) en 1,3,5,7-cyclo-octa-tetraeen ook valentie-isomeren.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures