Carbonaatgehalte en zuurtegraad van een ven

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Carbonaatgehalte en zuurtegraad van een ven

Hoi!

Ik ben nieuw hier, dus ik hoop dat ik mijn vraag juist stel, en dat hij duidelijk genoeg is ;)

Ik heb in een practicum moeten bepalen wat het carbonaatgehalte was van een ven. De gebruiksaanwijzing van de set hiervoor was in het Engels, dus ben ik bang dat ik het nogal verkeerd heb gedaan omdat ik die niet verstond. Zou iemand mij kunnen zeggen wat het gemiddelde carbonaatgehalte is van een ven? Ik moet voor mijn practicum ook de gemiddelde zuurtegraad weten van een ven, dus als iemand mij dat zou kunnen vertellen, zou ik ook heel dankbaar zijn ^^

Alvast bedankt!

Suzanne Vdw (leerlinge wetenschappen aan het Paridaensinstituut)

Berichten: 8.614

Re: Carbonaatgehalte en zuurtegraad van een ven

Exacte waarden kan ik niet geven, maar misschien heb je hier iets aan:
Oppervlaktewateren met een zwakke natuurlijke buffering, zoals de meeste heidevennen, zijn zeer gevoelig voor verzuring. Veel vennen vertonen namelijk van nature reeds een lage zuurtegraad, wat gepaard gaat met een zeer lage alkaliniteit en een hoog sulfaat-, carbonaat- en ammoniumgehalte. In verzuurde en met ammonium verrijkte vennen gaan enkele algemene soorten waterwantsen, libellenlarven, waterkevers en muggelarven domineren, andere soorten verdwijnen. De biomassa van snelgroeiende stikstofminnende en periodiek ondergedoken waterplanten nemen toe waardoor veel ondergedoken waterplanten weggeconcurreerd worden.
http://www.bedreigdenatuurinvlaanderen.be/Verzuring.htm
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 7

Re: Carbonaatgehalte en zuurtegraad van een ven

Bedankt, hier heb ik wel wat aan!

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Carbonaatgehalte en zuurtegraad van een ven

Agrata,bij aquarium-speciaalzaken zijn setjes (met Nederlandstalige gebruiksaanwijzingen) te koop waarmee je o.a. het carbonaatgehalte en de zuurgraad kunt meten.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Reageer