Springen naar inhoud

Wat is de sterkste laser die men kán bouwen?

• Log in om te kunnen reageren

Thomas_W

Thomas_W

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 november 2007 - 20:41

Hoi iedereen. Ik moet een paper schrijven over de vraagstelling "What is the most powerful laser researchers can build?" Sommigen onder u zullen deze vraag herkennen uit het jubileumnummer van science (2 zinnetjes 125 jarig jubileum) Nou heb ik met de grootste moeite en met eigen kennis van verschillende tv kanalen een verhaaltje kunnen schrijven over hoe lasers werken en wat het nut ervan is maar dit is natuurlijk niet de vraagstelling. Het idee is volgens mij of er een limiet zit aan hoe krachtig je lasers zou kunnen bouwen. Er is een theorie dat bij te hoge kracht de fotonen spontaan over zouden gaan in elektron/positron paren en daarmee de straal uitdoven. Weet iemand iets over dit onderwerp of waar ik informatie kan vinden die voor leken te begrijpen valt? Er zit vanwege drukte enorme haast bij!!! alvast bedankt iedereen.
MvG Thomas

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

299792.458

299792.458

• >250 berichten
  • 379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2007 - 15:26

www.howstuffworks.com

;)

Is eigenlijk enkel een simpele uitleg van hoe laser werkt

Phys

Phys

• >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 november 2007 - 15:41

Verplaatst naar Optica. Thomas_W, kijk je in het vervolg iets beter in welk subforum je vraag thuishoort?
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 november 2007 - 03:27

Hmmmmm..... leuke vraag.

Vanuit de quantum electrodynamica, voor zover ik die ken, is er geen bovengrens aan de laserpower in perfect vacuum. Als je een achtergronddruk toelaat dan zal je niet oneindig hoge laserkrachten kunnen toestaan voordat je significant (voornamelijk) photon-electron interactie krijgt.

Nu ik er nog wat verder over nadenk: je zou die interactie ook in perfect vacuum kunnen krijgen wegens generatie van virtual electron/positron pairs. Wat daarvoor de typische energie is zou ik niet zomaar kunnen zeggen maar is wel uit te rekenen. Deze is in ieder geval wel vele orden van grootte hoger dan de krachtigste lasers die nu bestaan.

Wat is je achtergrondniveau, en (dus) op welk niveau wordt er een antwoord verwacht?
Never underestimate the predictability of stupidity...

Thomas_W

Thomas_W

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 november 2007 - 21:05

poeh zo uitgebreid was die opdracht niet. Er werden geen cijfers gevraagd, gewoon theorien ofzo (het was allemaal nogal vaag). Maar ik heb het al moeten inleveren. Een soort laserkundige op de UVA vertelde me dat er geen limiet aanzat zolang je maar onbeperkt ruimte en materiaal hebt. I.E.G. heel erg bedankt voor je antwoord en geinterresseerden kunnen het op deze thread natuurlijk over dit probleem blijven hebben. ik ben ook wel benieuwd of er nog iets uitkomt pi.gif
Thomas

ajw

ajw

• >250 berichten
  • 379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 november 2007 - 19:10

Ik heb het manuscript al vaker geciteerd, maar volgens Christoph Schiller, MOTION MOUNTAIN, the adventure of physics is de "Highest laser pulse energy 1.8MJ".
http://www.motionmountain.net/

Veranderd door ajw, 09 november 2007 - 19:10

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures