Hulp bij maken formule

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Hulp bij maken formule

Ik (Wiskunde B eindexamencijfer: 5) zoek hulp bij het maken van een formule. Ik wil namelijk een zo goed mogelijke inschatting kunnen maken van het aantal unieke bezoekers die websites dagelijks trekken. Dit wil ik doen aan de hand van de resulaten van enkele grote zoekmachines zoals Google, Altavista en Yahoo en van de ranking die websites hebben bij alexa.com. Des te populairder een website is des te meer links deze heeft bij de grote zoekmachines. Bij Alexa is het andersom: des te populairder een website is des te hoger de ranking is (meer bezoekers is lager getal). Yahoo staat bij Alexa bijvoorbeeld op nummer 1 en Google op nummer 2. Van een aantal websites heb ik het aantal unieke bezoekers per dag dus de formule zou aan de hand hiervan gemaakt moeten kunnen worden. Ik wil graag dat de resulaten van Google en Alexa zwaarder wegen dan de rest en dat de weegfactoren (eventueel later) aangepast kunnen worden. Ook zullen de weegfactoren bij druk bezochte websites wellicht wat anders moeten zijn dan bij minder druk bezochte websites.

Wie kan mij op weg helpen? Ik heb tien websites met hun gegevens in een Excel bestand toegevoegd.
Bijlagen
stats.xls
(16 KiB) 110 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Hulp bij maken formule

Verplaatst naar statistiek.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 3

Re: Hulp bij maken formule

Verplaatst naar statistiek.


Zo weinig weet ik er dus vanaf... ;)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Hulp bij maken formule

Een aantal punten:

Uit de statistieken van Wetenschapsforum (4000 unieke bezoekers per dag) blijkt dat van de mensen die via een zoekmachine binnenkomen 98% voor rekening komt van Google. Wat betreft je weegfactoren kan je Google dus op 98 zetten en de rest op 0,5. Wellicht wel zo handig om de rest gewoon te laten vervallen :D

Verder denk ik niet dat je de vergelijking zo makkelijk kunt maken. Het aantal bezoekers is namelijk veel meer afhankelijk van de informatie die je kunt vinden en het aantal mensen dat hier interesse in heeft, dan van de ranking of het aantal links.

Fictief voorbeeld:

www.myringtones.nl steekt bij zoekmachines met kop en schouders boven andere sites uit als je zoekt op "ringtone". Iedereen die hiernaar zoekt bekijkt de site dan ook.

1000 Nederlanders zijn hier dagelijks in geïnteresseerd

Resultaat: 1000 unieke bezoekers per dag

www.gratisauto.nl staat lager in de rankings, slechts op nummer 5. Van iedereen die zoekt klikt komt slechts 25% op de pagina

1.000.000 Nederlanders zijn dagelijks geïnteresseerd in een gratis auto

Resultaat: 250.000 unieke bezoekers per dag.

Ondanks een lagere ranking/minder links krijgt die laatste site dus veel meer bezoekers.

Bovendien komen mensen ook op een site terecht door "direct" verkeer. Ik zoek zelf nooit op "Wetenschapsforum", maar type het altijd gewoon in. Dat maakt mij wel een unieke bezoeker, maar dat is onafhankelijk van rankings. Sommige sites hebben veel directe bezoekers, anderen minder. Dat hangt dus niet af van de ranking.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 3

Re: Hulp bij maken formule

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Ik had het niet over de ranking van google maar over de ranking van alexa. De ranking van google werkt zoals jij het uitlegt. De ranking van alexa werkt anders. Ongeveer 2 miljoen mensen wereldwijd hebben de alexa toolbar geinstalleerd en deze volgt het surfgedrag van deze mensen. Voor alexa maakt het dus niet uit of je de url zelf intikt, via een bookmark komt of via een zoekmachine.

Een combinatie van het aantal links die een site in google heeft en de alexa ranking zou dus wellicht een aardige formule op kunnen leveren. Gecombineerd met input van webmasters en iedereen die toevallig weet hoeveel exacte bezoekers een website heeft kan dat een redelijk precies resultaat opleveren

Overigens is het niet mijn streven om van elke website exact het aantal unieke bezoekers te weten te komen want dat is schier onmogelijk. Het zou echter wel erg mooi zijn om er in ieder geval bij in de buurt te komen. :D

Reageer