Hulp bij hypothese

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Hulp bij hypothese

Hallo,

Ik moet samen met mijn klasgenoot een profielwerkstuk maken. In dit profielwerkstuk gaan wij de speciale relativiteitstheorie (met de nadruk op de tweelingparadox) op een simpele manier proberen uit te leggen (de doelgroep is bovenbouw VWO). Onze onderzoeksvraag luidt dan ook:

"Hoe kan de speciale relativiteitstheorie op een relatief eenvoudige manier (doelgroep: Bovenbouw VWO) worden uitgelegd en omschreven? "

Nu is het probleem dat we ook een hypothese moeten opstellen. Want: wat kan onze hypothese zijn als wij eigenlijk niets onderzoeken? Onze leraar-begeleider zegt dat dit wel goed mogelijk is, maar wij komen er nog niet uit..

Kan iemand ons een handje helpen?

Joep

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Hulp bij hypothese

Een hypothese is wat je als antwoord op je onderzoeksvraag verwacht. Wat denk je dus dat het antwoord zal zijn? Dát is de hypothese. In jullie geval, hoe denk je dat de speciale relativiteitstheorie het makkelijkste uitgelegd kan worden jullie doelgroep?
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Hulp bij hypothese

Je hypothese is het antwoord dat je verwacht op je onderzoeksvraag/vragen. Je hypothese volgt altijd uit de onderzoekdsvraag. In dit geval dus: verwacht je dat het gaat lukken en op welke manier denk je dat je dat moet aanpakken - en waarom?

Als je vervolgens een manier of een aantal manieren hebt gevonden om de SRT uit te leggen, dan kun je gaan testen of je hypothese klopte. Lukt het inderdaad om het uit te leggen op de manier die je vantevoren had verwacht, of niet?

Ik geef toe dat het nogal vage hypotheses zijn, maar het is beter dan niets he...
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Hulp bij hypothese

Ik geef toe dat het nogal vage hypotheses zijn, maar het is beter dan niets he...
Vage hypotheses zijn het gevolg van vage onderzoeksvragen. Een betere manier zou zijn om in je onderzoeksvraag bijvoorbeeld 5 manieren te noemen waarmee je de speciale relativiteitstheorie kunt uit leggen. Vervolgens zeg je in je hypothese dat je denkt dat bijvoorbeeld manier 1 het beste werkt. Als je zo je onderzoeksvraag vormt, is de hypothese ook makkelijker te geven ;)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Reageer