Springen naar inhoud

Ontwikkeling van bladeren in de lente.

• Log in om te kunnen reageren

Bro

Bro

• >1k berichten
  • 1072 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 maart 2003 - 13:45

Waarom wordt het groen in de lente?

Komt dit door:

- Er langer licht is, de dagen worden immers langer
- Temperatuur

Of een combinatie.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dino

Dino

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2003 - 15:20

Meer licht is.
In onze streken is het niet voordelig om de bladeren te blijven houden tijdens de winter. Bladeren hebben poriŽn waardoor CO2 wordt opgenomen en O2 en H2O kunnen vervliegen. Water verlies is een opoffering dat de plant doet om via die poriŽn CO2 binnen te krijgen. Tijdens de winter is de productie te laag aangezien de temperatuur lager is (reacties verlopen trager) en de licht intensiteit(is de drijvende kracht in de fotosynthese) eveneens te laag is. Onze planten hebben dan beslist dat het beter is om al de voeding op te slaan en dan de bladeren tijdens de winter af te stoten zodat er niets vervliegt. Als het weer goed wordt om te werken ontluiken de bladeren. De bepalende factor hier weet ik niet, ik gok een samen spel van hormonen, licht en warmte.

Een andere strategie is dan naald bomen. Deze bomen hebben naald vormige bladeren die zeer nauwe en goed gecontroleerde poriŽn hebben zodat water verlies minimaal is. Deze bomen kunnen dus bij lage licht intensiteit produceren zonder dat ze teveel H2O verliezen. Nadeel is wel dat CO2 opname dan ook niet zo vlot gaat en als er dus veel licht is een Angiosperm een hogere productie heeft aangezien bij hen de CO2 toename niet wordt belemmerd.

Der zijn nog andere strategiŽn maar deze planten komen meer voor in ariede klimaten.

Wel interessante materie

Wat het ontluiken van de bladeren stimuleert zal ik eens opzoeken.

xd

edit:
Ok heb een beetje men cursusen onderste boven gehaalt en heb niets gevonde.

Wat ik denk:
Ten eerste moet er een celdeling geactiveert worden want knoppen zijn nl restjes ongedefirentieŽrde cellen die in dormantie zitten. Het hormoon dat deze dormantie breekt is giberline. Wat echter de vrijgave van giberline stimuleert weet ik niet. Ik denk dat het de verhouding licht donker is. Dit wordt phototropie genoemd.

ok heb juist site gevonden die het uitlegt het is een combinatie van daglicht en koude schok.

After a bush moves into dormancy, it waits for a period of mild cold to signal its return to growth. Some parts of the country have a long period of severe cold followed by a mild period; here in the northwest, we tend to have a season-long mild period, with periodic deep-freezes. The first signal to a dormant bush is period of temperatures ranging from 30 to 40į F for 16 to 45 days (depending on the variety) following a period of cold. A second signal is a change in both day length and light intensity. The timing of our bushes waking up is not tied to a specific date, but rather to the type of weather we have each year, and perhaps to some extent where you planted your bushes.

When warmer weather and longer daylength return, the level of abscissic acid in the bush declines, and the levels of gibberelins, cytokinins and auxins increase. Auxins are bound up with sugars and amino acids throughout the plant. Activity in the young leaves within the apical buds (the ones highest on the bush) free up the auxins bound to the sugars. The auxins work downward to control nutrient and hormonal transfer from the roots, especially cytokinins. The cytokinins move up to the apical buds where they initiate rapid division of cells. As the cells in the apical buds divide, auxins assist in cell expansion and gibberelins play a role in internodal elongation (stem growth between leaf nodes). The auxins, in controlling the nutrient flow, shut off any flow of cytokinins to side buds (or possibly stimulate the production of abscisic acid in lateral buds, counteracting the cytokinins; this is still unclear), which remain dormant. Gibberelins may also play a part in releasing alpha-amylase and protease enzyes from starch reserves in the canes; these enzymes then promote the breakdown of starch to glucose for use in plant growth. (There is still a great deal we do not know about the actions of plant hormones.)

Root activity is tied to soil temperature. Propagators have learned to speed root growth in seedlings and cuttings by warming the root zone to 70įF with heating cables or pads. At lower temperatures, root development and growth is much slower. Soil animals and biota are mostly inactive until the soil warms up. Soil animals are still hibernating. Mesophilic bacteria, who do most of the bacterial decomposition of organic matter, are inactive until the soil temperature rises to about 60įF. Bacterial action is especially important in converting ammonium to nitrates, an important form of nitrogen for the plant. With slow root growth, much of a plantís early season growth is fed by the water and glucose available in the canes. A short period of warm weather can cause wilting of new growth because the awakening root system cannot yet support a sudden spurt of growth.
http://www.bmi.net/roseguy/spring.html

"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Schwartz

Schwartz

• >250 berichten
  • 691 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 22 april 2006 - 11:03

Ik zou als boom in onze streken graag alle bladeren verliezen om te voorkomen dat bij ijzel en hoge sneeuwval ik meteen het loodje leg.
Door de bladeren zal ik al het ijzel opvangen waardoor ik zo zwaar zou worden dat alle moeizaam gebouwde takken en zelfs de gehele boom zou afbreken.

Dennebomen hebben dit probleem onderkent en hebben daarom naar beneden hangende takken geconstrueerd.
Hierdoor schuift het sneeuwpak en ijzel van de boom af.

Als men meer naar het zuiden gaat waar geen ijzel voorkomt dan behouden de bomen hun bladeren ook als er minder licht is.

Ook in nederland zijn er planten die hun bladeren behouden tijdens de winter maar deze zijn bestand tegen de sneeuw , zijn laag of zoeken bescherming op met veel houvast.
Klimplanten enzo.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44861 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 april 2006 - 12:22

(There is still a great deal we do not know about the actions of plant hormones.)

Dit is wel zo'n beetje de zin met de meeste waarheid uit Dino's quote. Voor de rest staat er een hoop in wat wel geldt voor deze of gene plant, maar lang niet algemeen geldt. Elke plant reageert weer een beetje anders.

ik gok een samenspel van hormonen, licht en warmte.

goeie gok. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures