Chroom roest

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

Chroom roest

Een vraagje aan de chemici in dit forum:

Ik heb gehoord dat chroom kan roesten, maar is dit inderdaad het geval?

Berichten: 654

Re: Chroom roest

Dat noem je niet roesten, maar het kan zeker oxideren, net als koper. Chroom heeft echter wel de neiging een luchtvaste laag van oxiden om zich heen te vormen, waardoor verdere oxidatie moeilijk is, volgens mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Chroom roest

IJzeroxide mag je roest noemen; andere metaaloxides dus niet. Het groen worden van koper is ook oxideren, maar dus geen roesten.

De wat doffe laag die chroom kan ontwikkelen is volgens mij de oxidelaag en die is in principe luchtdicht, net als bij aluminium (daarom stopt de oxidatie).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 10

Re: Chroom roest

bedankt voor jullie antwoorden pi.gif

Dus als ik het goed begrijp is chroom een (overgangs)metaal. Metaaloxide kan in tegenstelling tot ijzeroxide niet roesten, maar wel oxideren. Maar als ik mij nog herinner (uit mijn lessen chemie) is zowel chroom als ijzer een metaal. Is ijzer dan het enig metaal dat kan roesten?

Om terug op de topic te komen: als wij een chroom geverfde stoel of een chroom autovelg voor een lange tijd buiten zetten en er valt regen, sneeuw enzo. Kan chroom dan "roest" of moet ik zeggen "oxidatie" symptomen (dat je het lak gemakkelijk met de nagel weg kunt krabben of dat er oranje plekken ontstaan aan de rand van het object) verkrijgen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.562

Re: Chroom roest

Roest is een term die alleen aan ijzeroxide is voorbehouden. En dan nog een specifiek soort ijzeroxide, namelijk met de nodige hoeveelheid water. Maar uitgaand van deze definitie is ijzer dus inderdaad het enige materiaal dat roest kan vormen, en dus kan roesten. Maar oxideren (de algemene term) doen alle metalen, de een wat makkelijker dan de ander.

Als je chroom een tijdje aan lucht blootstelt zal het oxideren. Dat geldt dus ook voor verchroomde voorwerpen. Als ze wat dof beginnen te worden is dat een teken dat er een oxidelaagje aan het vormen is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 654

Re: Chroom roest

Chroomoxide is overigens niet oranje/rood, zoals ijzer(hydr)oxide is, maar groen. Op het metaal zelf door langzame oxidatie is het doorzichtig (heel dun laagje).

Dat doffe laagje kan je oppoetsen, dan ziet het chroom er meestal weer prima uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 190

Re: Chroom roest

Ook bepaalde bacteriën kunnen chroom oxideren, net zoals vele andere metalen...

Bacteriën kunnen veel wat je niet van hen zou verwachten!

Berichten: 1

Re: Chroom roest

Ik werk in een drukkerij en wel in de galvano afdeling.

Wij verchromen hier onze drukcilinders direct op een koperen ondergrond met een dikte van 2 tot 3 mu.

het probleem dat ik heb is dat de chroomlaag erg snel slijt.

Mijn vraag is: kan opslag van deze cilinders en dan spreek ik met name over kou en vocht, invloed hebben op de eigenschappen van chroom of hechting op de ondergrond waardoor deze sneller slijt of loslaat.

Grt herman

Berichten: 199

Re: Chroom roest

Professioneel galvaniseren is een delicaat proces. De eigenschappen van de opgebrachte metaallaag (chroom in dit geval), zoals hechting en hardheid, worden mede bepaald door de eigenschappen en voorbehandeling van de koperen onderlaag, de samenstelling van het gebruikte chroombad en de conditities tijdens het galvaniseren (temperatuur, stroomsterkte, badbeweging, etc.). Ik zou je aanraden om contact op te nemen met een techneut van de leverancier van het chroombad, die hebben dat soort (praktische) kennis meestal in huis.
Elektrochemici doen het vol spanning

Reageer