Springen naar inhoud

Een vraag over dikke vla :-)

• Log in om te kunnen reageren

pangeaman

pangeaman

• >100 berichten
  • 224 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 november 2007 - 23:49

Hallo allemaal,

ik heb eigenlijk een vraag en denk dat ik die hier in het cafe maar stel.

als je een pak vla openmaakt, en je schenkt de eerste paar keren je vla uit het pak, en je laat de rest in het pak dan een dag of wat staan in de koeling, dan merk ik steeds dat de vla steeds dunner wordt . dus hoe dichter ik na verloop van een aantal dagen bij de bodem kom, des te dunner wordt de vla. ( schenkbaarder)

1.hoe kan dit?
2.is het anderen ook opgevallen?
3.heeft het te maken dat het laatste niet in het pak mag blijven zitten, ik bedoel heeft de fabrikant er iets ingedaan?

laat maar iets horen.
gr Pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Redmess

Redmess

• >100 berichten
  • 185 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 november 2007 - 09:42

Misschien het bindmiddel dat langzaam zijn werking verliest? Het is mij ook weleens opgevallen ja.

pangeaman

pangeaman

• >100 berichten
  • 224 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 november 2007 - 13:16

Misschien het bindmiddel dat langzaam zijn werking verliest? Het is mij ook weleens opgevallen ja.

aha , kijk ik ben dus niet de enige.
als het bindmiddel langzaam zijn werking verliest , heeft / zal dat dan te maken hebben omdat de fabrikant wilt dat het laatste restje in het pak vla ''makkelijk'' eruit moet?
gr pangeaman.

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 november 2007 - 13:20

Weet ook niet precies waardoor het komt, maar zodra er speeksel bij de vla komt, wordt deze ook dunner. Misschien dat het een eigenschap van het speeksel is om het dunner te maken, of juist het bindmiddel zijn werking te laten verliezen. Weet niet wat precies, maar misschien iemand anders wel ;)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Bas

Bas

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 november 2007 - 19:28

Als je elke keer dat je je bakje gevuld hebt met vla de (nare) gewoonte hebt om met je vinger de schenktuit schoon te maken (liefst natuurlijk met een natgelikte vinger), dan kan het zijn dat er een beetje speeksel in de vla terecht komt. In dat geval zou het kunnen verklaren waarom de vla dunner wordt, aangezien de verdikkingsmiddelen vaak uit zetmeel bestaan. En in speeksel zit amylase, een enzym dat zetmeel afbreekt.
Maar ik weet niet of dit echt de verklaring is.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

pangeaman

pangeaman

• >100 berichten
  • 224 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 november 2007 - 21:50

hallo ;

er zullen toch wel '' vlaexperts '' aanwezig zijn , of niet soms?
wie helpt ons hiermee verder?
groeten Pangeaman.

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 november 2007 - 17:43

Als je elke keer dat je je bakje gevuld hebt met vla de (nare) gewoonte hebt om met je vinger de schenktuit schoon te maken (liefst natuurlijk met een natgelikte vinger), dan kan het zijn dat er een beetje speeksel in de vla terecht komt. In dat geval zou het kunnen verklaren waarom de vla dunner wordt, aangezien de verdikkingsmiddelen vaak uit zetmeel bestaan. En in speeksel zit amylase, een enzym dat zetmeel afbreekt.
Maar ik weet niet of dit echt de verklaring is.

Dat is niet de verklaring of in ieder geval geen volledige verklaring, de vla wordt eveneens dunner wanneer je dat niet doet.
Ik denk dat het iets te maken heeft met de lucht die in het pak komt en hierdoor 'bederving' veroorzaakt.

Zoek eerst eens op hoe vla gemaakt wordt, wellicht dat je daaruit het antwoord kan afleiden.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures