schakeling lichtsluis

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 23

schakeling lichtsluis

Ik ben samen met twee klasgenoten een profielwerkstuk aan het maken maar het wil niet echt vorderen. We zitten met het volgende probleem.

In ons profielwerkstuk willen we gebruik maken van een lichtsluis. De schakeling die je op het volgende plaatje ziet hebben we nagemaakt op een printplaat.

Afbeelding

Op het plaatsje zie je een sfh409, dat is de lichtsensor. De sfh309 is de ontvanger. De 358 is een opamp. De rondjes die je op de tekening ziet willen zeggen dat er daar draadjes de printplaat uit gaan (de zender en de ontvanger moet je op elkaar kunnen richten).

Waar in de tekening output staat hebben wij een zoemer aangesloten die parallel staat over de weerstand van 1 K en het ledje.

Als je de zender en de ontvanger op elkaar richt zou er een stroom moeten gaan lopen door de ontvanger, waardoor de zoemer zou moeten stoppen met zoemen. Dit gebeurd niet, maar als je de pootjes van de ontvanger tegen elkaar aan houdt stopt de zoemer echter wel (de opamp schijnt dus goed aangesloten te zijn).

De potmeter hebben we al in alle standen geprobeerd.

De sfh409 en sfh308 passen qua golflengte goed bij elkaar.

Heeft iemand tips over hoe we dit zouden kunnen oplossen?

Re: schakeling lichtsluis

Weet je zeker dat de infraroodzender of de infraroodontvanger niet kapot is?

Hoe zou je die eigenlijk kunnen testen??? :shock:

Berichten: 88

Re: schakeling lichtsluis

Hoe je dat kunt testen? Met een multimeter. Het lijkt me zinnig te meten of en waar er spanningen staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: schakeling lichtsluis

Hoe je dat kunt testen? Met een multimeter. Het lijkt me zinnig te meten of en waar er spanningen staan.
Precies, je meet aan de niet inverterende ingang van de opamp wat de spanning is bij licht en donker. Vervolgens meet je de spanning die aan de inverterende ingang is afgeregeld. Die laatste moet tussen de twee eerder gemeten spanningen liggen.

Ik vermoed dat die 3k5 wel 10x groter mag zijn. Verder zou ik 1u vervangen door 100nF en ook een 100nF aan de andere kant van de spanningsregelaar zetten. Ik zou de ook nog de opamp schakelen als schmitt trigger of doodsimpel een kant en klare schmitt trigger gebruiken (40106) ipv een opamp. In het laatste geval vervang je die 3k5 door een potmeter van 50k of 100k. Als allerlaatste moet dan nog 100nF direct over de pootjes Vcc en Gnd van de 40106. En de ingangen van de overige 5 inverters in het ic aan gnd leggen.

Reageer