Boeing wil in de toekomst op algenbrandstof vliegen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Boeing wil in de toekomst op algenbrandstof vliegen

Boeing meent in de vorm van algen een tweede generatie biobrandstof te hebben gevonden.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=23077

Berichten: 94

Re: Boeing wil in de toekomst op algenbrandstof vliegen

Algenbrandstof is tot nu toe de enige vorm van bio-brandstof waarin ik iets zie.

Het levert meer energie per vierkante meten op doordat je vaker kunt oogsten. Je hebt ook geen kunstmest nodig en voedingsstoffen zijn makkelijk toe te voegen, zoals CO2.

Ik zou alleen willen weten wat de verhouding is van benodigde brandstof en te leveren brandstof. Bij olie is de verhouding 1:30.

Gebruikersavatar
Berichten: 165

Re: Boeing wil in de toekomst op algenbrandstof vliegen

Ik dacht altijd dat algen 70% van onze zuurstof produceerden. Als we deze algen gaan gebruiken als brandstof, is dat niet juist slechter voor het millieu?
"Your American beer is a little like making love on a canoe."

"How so?"

"It's ******* close to water!"

Berichten: 4.546

Re: Boeing wil in de toekomst op algenbrandstof vliegen

Uiteraard ga je daarvoor speciaal algen kweken he :D
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Boeing wil in de toekomst op algenbrandstof vliegen

Uiteraard ga je daarvoor speciaal algen kweken he :D


Teveel CO2 in de lucht kan dan wel slecht zijn, maar als we plots enorme massa's aan algen gaan kweken dan zouden we wel eens teveel zuurstof in de lucht kunnen krijgen, en een teveel aan zuurstof in de lucht is dan ook weeral slecht (zuurstof is enorm reactief). Natuurlijk wordt een deel van die zuurstof terug weggewerkt door verbranding, maar zeker niet alle zuurstof.

Berichten: 4.546

Re: Boeing wil in de toekomst op algenbrandstof vliegen

Nou dat zal wel in speciale farms gebeuren, en denk jij dat ze die zuurstof zomaar verspillen? Dat weet ik nog zo net niet. Nee dergelijke bijproducten ga je niet zomaar weggooien denk ik.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Boeing wil in de toekomst op algenbrandstof vliegen

Teveel CO2 in de lucht kan dan wel slecht zijn, maar als we plots enorme massa's aan algen gaan kweken dan zouden we wel eens teveel zuurstof in de lucht kunnen krijgen, en een teveel aan zuurstof in de lucht is dan ook weeral slecht (zuurstof is enorm reactief). Natuurlijk wordt een deel van die zuurstof terug weggewerkt door verbranding, maar zeker niet alle zuurstof.
Hoezo "een deel van die zuurstof"? Het is toch allemaal korte-kringloopwerk? We gaan vast niet produceren om de olievelden terug vol te pompen. Verder, al eens berekend wat je in de atmosfeer moet pompen om 1% meer zuurstof daarin te krijgen?
Nou dat zal wel in speciale farms gebeuren, en denk jij dat ze die zuurstof zomaar verspillen? Dat weet ik nog zo net niet. Nee dergelijke bijproducten ga je niet zomaar weggooien denk ik.
Je zult weinig anders kunnen. Die algen zwemmen nou eenmaal in water, lucht met o.a CO2moet daarheen, lucht met o.a. O2 komt daaruit, ik zie niet hoe je dat netjes gescheiden zou kunnen houden, laat stan min of meer zuivere zuurstof afpompen. Hoogstens zuurstofrijke lucht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 94

Re: Boeing wil in de toekomst op algenbrandstof vliegen

Het duurt wel weer een tijdje voordat de CO2 waarde op de aarde terug is op het niveau van begin 19e eeuw.

De komende eeuwen zijn algen dus een goed alternatief, zonder dat ze veel invloed kunnen uitoefenen op het atmosfeer.

Weet iemand wat de verhouding te-leveren-energie en benodigde-energie is bij algen?

Naar ik hoop beter dan 3 : 1.

Berichten: 6

Re: Boeing wil in de toekomst op algenbrandstof vliegen

Paar jaar geleden al een artikel gelezen van een ontwikkelingsprojekt waar ze algen kweekten om deze om te zetten in biodiesel. Probleem was het op temp. houden van de baden, en ook algen hebben iets meer nodig als alleen zonlicht, dus ook regelmatig vers zeewater!! Hierin zitten voedingsstoffen die ze niet kunnen missen.

Verder heb je wel heel erg veel ruimte nodig, want hoe dieper het bad is, hoe minder licht tot de bodem doordringt. Te diepe baden leveren een te lage opbrengst op.

Verder zet ik grote vraagtekens bij het houden van zulke hoeveelheden algen waarvan er beslist een aantal in de zee terecht komen. Als de soort er normaal niet thuis hoort kan dat dramatische gevolgen hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Boeing wil in de toekomst op algenbrandstof vliegen

Hoezo "een deel van die zuurstof"? Het is toch allemaal korte-kringloopwerk? We gaan vast niet produceren om de olievelden terug vol te pompen. Verder, al eens berekend wat je in de atmosfeer moet pompen om 1% meer zuurstof daarin te krijgen?
Als ik het juist voorheb dan haalt men ook een soort 'olie' uit deze algen. Je houdt dus altijd nog droogresten over die wel zuurstof geproduceert hebben tijdens hun opbouw maar dus geen zuurstof meer weghalen omdat ze niet verbrand zullen/kunnen worden.

En ja, je zou best wat zuurstof nodig hebben, maar men is nu ook bang dat we teveel CO2 de lucht in pompen, stel nu dat de hele bevolking op algenproductie overgaat, krijg je dan niet net hetzelfde probleem, maar dan met zuurstof?

Berichten: 6

Re: Boeing wil in de toekomst op algenbrandstof vliegen

Van die olie maak je de brandstof.

De brandstof stoppen we in onze autootjes en vliegtuigjes, en maken van de zuurstof weer CO2.

Als de zon even niet schijnt, hebben de algen zuurstof nodig en produceren CO2.

Die droge stof zou je kunnen verbranden.

Bovendien is de natuur enorm flexibel. Teveel zuurstof, en de boompjes gaan wat minder hard groeien. (In de kassen spuiten ze CO2 om de groei te bevorderen)

Algen zijn eigenlijk mini plantjes in het water. Als deze voor een O2 probleem kunnen zorgen, dan heeft het tropische regenwoud een enorm O2 probleem.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Boeing wil in de toekomst op algenbrandstof vliegen

10 berichten dus hij word naar een forum verplaatst. :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Boeing wil in de toekomst op algenbrandstof vliegen

Je houdt dus altijd nog droogresten over die wel zuurstof geproduceert hebben tijdens hun opbouw maar dus geen zuurstof meer weghalen omdat ze niet verbrand zullen/kunnen worden.
wat zuurstof heeft geproduceerd uit CO2 heeft C vastgelegd en kan dus altijd (weer) verbrand worden (tot CO2).
Die droge stof zou je kunnen verbranden.
of tot veevoer verwerken :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer