[sterkteleer] oppervlakte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[sterkteleer] oppervlakte

Hallo

Ik zit met het volgende probleem: een rekker wordt opgespannen tussen een (balsa)houten constructie zoals in de tekening. De rekker is vervangen door zijn krachten. Wat moet de dwarsoppervlakte van de bovenliggende staaf zijn?

We kregen als tip van de begeleider deze formule:
\( \sigma = \frac{M \varphi}{I} \)
Om deze formule toe te passen in B gebruikte ik het tegengestelde moment van F in A. I van de rechthoekige doorsnede is \( \frac{1}{12} b h^3 \). Maar wat wordt er bedoeld met \( \varphi \)?

Na \( \sigma \) te hebben berekend kan je via \( \sigma = \frac{F}{A} \) A berekenen. Maar is deze F hetzelfde als F van de rekker?

Bedankt!

*ZuPaH~

Afbeelding

Berichten: 1.007

Re: [sterkteleer] oppervlakte

Met
\(\sigma = \frac{F}{A}\)
zit je een beetje op het verkeerde spoor. Het gaat hier voornamelijk om de buigspanning en niet om de (negatieve) verlenging van het liggende stuk.

Ik zal eerst de formule even uitleggen.
\( \sigma = \frac{M \varphi}{I} \)
\(\sigma\)
=de spanning in de ligger op een afstand
\(\varphi\)
van het neutrale vlak (gestippeld).
\(M\)
=buigend moment op het punt waar je de spanning wilt uitrekenen
\(I\)
=het oppervlaktetraagheidsmoment van de balk rond de snijlijn tussen neutrale vlak en dwarsdoorsnedevlak van het profiel

De krachten F zorgen voor een buigend moment
\(M=F \cdot r\)
in de liggende balk (over de hele langte hetzelfde). r is dan de afstand van de kracht F tot het neutrale vlak (gestippeld).

Om nu te zorgen dat de liggende balk het niet begeeft, moet je ervoor zorgen dat de spanning in de balk de maximale spanning niet overschrijdt, ofwel
\(\sigma \leq \sigma_{max} \)
. Die
\(\sigma_{max} \)
is een materiaaleigenschap en kun je wel opzoeken. De maximale spanning vindt plaats in de uiterste vezel van de balk, dat wil zeggen
\(\varphi\)
= de halve profielhoogte.

Alles op een rijtje:
\(\sigma \leq \sigma_{max}\)
\( \sigma = \frac{M \varphi}{I}\)
\(\varphi=\frac{h}{2}\)
\(I=\frac{bh^3}{12}\)
\(M=Fr\)


Dit combineren leidt tot de eis:
\(bh^2 \geq \frac{6Fr}{\sigma_{max}}\)
Nu kun je gaan zoeken naar een combinatie van b en h die hieraan voldoet. Laat even weten of het lukt.

Berichten: 2

Re: [sterkteleer] oppervlakte

Amai! super hard bedankt! Ja dit is echt hetgeen ik zoek!

Nogmaals bedankt!

*ZuPaH~

Berichten: 1.007

Re: [sterkteleer] oppervlakte

Ik wil mezelf even op een belangrijk punt corrigeren om eventuele verwarring weg te nemen.
Om nu te zorgen dat de liggende balk het niet begeeft, moet je ervoor zorgen dat de spanning in de balk de maximale spanning* niet overschrijdt, ofwel
\(\sigma \leq \sigma_{max} \)
. Die
\(\sigma_{max} \)
is een materiaaleigenschap en kun je wel opzoeken. De maximale spanning** vindt plaats in de uiterste vezel van de balk, dat wil zeggen
\(\varphi\)
= de halve profielhoogte.
*=maximaal toelaatbare spanning

**=maximale optredende spanning

Berichten: 4.502

Re: [sterkteleer] oppervlakte

Dit lijkt me een knikgeval ,dus treedt hier behalve buiging ook druk op en komt meneer Euler om de hoek kijken! pi.gif

Reageer