Springen naar inhoud

Verbrandingswaarde van koelmiddel

• Log in om te kunnen reageren

Quevi

Quevi

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 november 2007 - 11:47

Allereerst even meegeven dat ik een leek ben op scheikundig gebied ;)

Het koelmiddel is CF3CH2F

Hiervoor wil ik de verbrandingswaarde berekenen in MJ/kg

Weet iemand hiervoor de vormingsenthalpie?

Kan ik verbrandingsreactie schrijven als volgt:

CF3CH2F + 2O2 --> 2CO2 + 2F2 + 2H

Ik ga ervan uit dat ik de plank volledig missla met die verbrandingsreactie maar niet geschoten is altijd mis pi.gif

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 08 november 2007 - 16:18

Het betreffende koelmiddel staat bekend als R-134a en heeft een verbrandingswarmte (Heat of combustion) van 4,2 MJ/kg volgens:
http://www.epa.gov/o...background.html

De vormingsentalpie hiervan ken ik niet. Het boek "The Properties of Gases & Liquids" 4th edition (Reid, Prauznitz & Poling; McGraw-Hill 1987) geeft wel de vormingsenthalpie voor verzadigde C2-verbindingen met een ander aantal F-atomen:

Vormingsenthalpie:
C2H5F -262 kJ/mol
C2H4F2 -494 kJ/mol
C2H3F3 -746 kJ/mol
C2F6 -1344 kJ/mol

Zet het uit in een grafiek en de vormingswarmte van C2H2F4 zal ongeveer -920 kJ/mol moeten zijn.

F2 is een sterkere oxidator dan O2 dus het zal in dit geval alle beschikbare H omzetten in HF en de overmaat F reageert tot COF2 en CF4 , en wellicht toch ook nog wat F2. Het zal sterk afhangen van de reactieomstandigheden.

C2H2F4 + (a + b/2) O2 --> a CO2 + b COF2 + c CF4 + d F2 + 2 HF

Om in de praktijk gegarandeerd volledige verbranding te verkrijgen zal men dit soort halogeenverbindingen, gezien hun lage verbrandingswarmte en daardoor lage vlamtemperatuur, moeten verbranden met behulp van (bijvoorbeeld) aardgas (CH4) waardoor er meer H aanwezig is in de vlam en vrijwel alle F in de vorm van HF de verbrandingsoven verlaat.
Hydrogen economy is a Hype.

Fred F.

Fred F.

• >1k berichten
  • 4168 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 08 november 2007 - 18:41

Zet het uit in een grafiek en de vormingswarmte van C2H2F4 zal ongeveer -920 kJ/mol moeten zijn.

Ik bedoelde: ongeveer -980 kJ/mol.
Hydrogen economy is a Hype.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures