Verbrandingswaarde van koelmiddel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Verbrandingswaarde van koelmiddel

Allereerst even meegeven dat ik een leek ben op scheikundig gebied ;)

Het koelmiddel is CF3CH2F

Hiervoor wil ik de verbrandingswaarde berekenen in MJ/kg

Weet iemand hiervoor de vormingsenthalpie?

Kan ik verbrandingsreactie schrijven als volgt:

CF3CH2F + 2O2 --> 2CO2 + 2F2 + 2H

Ik ga ervan uit dat ik de plank volledig missla met die verbrandingsreactie maar niet geschoten is altijd mis pi.gif

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Verbrandingswaarde van koelmiddel

Het betreffende koelmiddel staat bekend als R-134a en heeft een verbrandingswarmte (Heat of combustion) van 4,2 MJ/kg volgens:

http://www.epa.gov/ozone/snap/refrigerants/background.html

De vormingsentalpie hiervan ken ik niet. Het boek "The Properties of Gases & Liquids" 4th edition (Reid, Prauznitz & Poling; McGraw-Hill 1987) geeft wel de vormingsenthalpie voor verzadigde C2-verbindingen met een ander aantal F-atomen:

Vormingsenthalpie:

C2H5F -262 kJ/mol

C2H4F2 -494 kJ/mol

C2H3F3 -746 kJ/mol

C2F6 -1344 kJ/mol

Zet het uit in een grafiek en de vormingswarmte van C2H2F4 zal ongeveer -920 kJ/mol moeten zijn.

F2 is een sterkere oxidator dan O2 dus het zal in dit geval alle beschikbare H omzetten in HF en de overmaat F reageert tot COF2 en CF4 , en wellicht toch ook nog wat F2. Het zal sterk afhangen van de reactieomstandigheden.

C2H2F4 + (a + b/2) O2 --> a CO2 + b COF2 + c CF4 + d F2 + 2 HF

Om in de praktijk gegarandeerd volledige verbranding te verkrijgen zal men dit soort halogeenverbindingen, gezien hun lage verbrandingswarmte en daardoor lage vlamtemperatuur, moeten verbranden met behulp van (bijvoorbeeld) aardgas (CH4) waardoor er meer H aanwezig is in de vlam en vrijwel alle F in de vorm van HF de verbrandingsoven verlaat.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Verbrandingswaarde van koelmiddel

Zet het uit in een grafiek en de vormingswarmte van C2H2F4 zal ongeveer -920 kJ/mol moeten zijn.
Ik bedoelde: ongeveer -980 kJ/mol.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer