Springen naar inhoud

Heisenbergs uncertainty principle

• Log in om te kunnen reageren

wilcoholic

wilcoholic

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 november 2007 - 00:47

Ik ben op zoek naar de theorie in de wiskunde die precies op Heisenbergs Uncertainty principle lijkt. Het is lastig om uit te leggen wat ik bedoel, maar in de analyse of de topologie is er dus een theorie die iets zegt over de kans dat je een punt in een verzameling aantreft maar niet iets over zijn positie. Dit leek veel op het Heisenbergs Uncertainty Principle

Zoiets vaags dacht ik te herinneren. Ik kan het ook helemaal mis hebben. Ik wou weten over er zo iets bestaat in de analyse en de topologie. Is er iets wat hierop lijkt. Zo ja hoe heet deze theorie dan?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Andy

Andy

• >250 berichten
  • 294 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2007 - 17:09

Ik weet enkel waarvan Heisenbergrelatie afkomstig is. Dit heeft alles met fouriertransformaties temaken...

positie en snelheid zijn (volgens QM) gerelateerd met behulp van de fouriertransformatie. In de fourieranalyse kan je aantonen dat de spreiding in het signaal vermenigvuldigd met de spreiding in het spectrum steeds groter moet zijn dan een constante.

Burgie

Burgie

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2007 - 18:41

Misschien bedoel je de wiskundige afleiding die terug te vinden is hier http://en.wikipedia....ainty_principle ?

Veranderd door Burgie, 11 november 2007 - 18:42

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2382 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2007 - 18:18

Ik ben op zoek naar de theorie in de wiskunde die precies op Heisenbergs Uncertainty principle lijkt. Het is lastig om uit te leggen wat ik bedoel, maar in de analyse of de topologie is er dus een theorie die iets zegt over de kans dat je een punt in een verzameling aantreft maar niet iets over zijn positie. Dit leek veel op het Heisenbergs Uncertainty Principle

Zoiets vaags dacht ik te herinneren. Ik kan het ook helemaal mis hebben. Ik wou weten over er zo iets bestaat in de analyse en de topologie. Is er iets wat hierop lijkt. Zo ja hoe heet deze theorie dan?

Er zijn vele takken van wiskunde waar iets dergelijks in voorkomt (zie bijv. bovenstaande post over fourieranalyse). Maar ik denk dat zogenaamde niet-commutatieve meetkunde het dichtst in de buurt komt van wat jij precies bedoelt. Dit is alleen wel een erg geavanceerd onderwerp.

Ohja, en ook het onderwerp quantum groepen is hieraan gerelateerd.

Veranderd door Math-E-Mad-X, 16 november 2007 - 18:20

while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 november 2007 - 22:43

Doel je op NCG van Connes? Ik zou hier graag meer van weten zonder zijn volledige cursus te doorploeten. Enig idee?

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2382 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2007 - 16:18

De naam Connes zegt me niets. Volgens mij zijn er zeer veel wiskundigen / mathematisch fysici die zich hiermee bezig houden. Is een erg hip onderwerp momenteel. Kijk bijv. eens op www.gqt.nl

Ik denk dat je sowieso in de universiteitsbibliotheek en op internet meer dan genoeg kan vinden hierover.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures