polystyreen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 130

polystyreen

Ik moest op school polystyreen maken. :shock:

Dit ging met behulp van een emulsiepolymerisatie. Je had 2 vloeistoffen die niet mengden namelijk water en een zeepoplossing als surfactant. Onder hard roeren mengt de surfactant met het monomeer en werd er polymeer gevormd in de monomeer bevattende micellen. (afkomstig van je surfactant) Deze synthese moest zuurstofvrij gebeuren dus is er gedurende de hele synthese stikstof overheen geleid.

Na de synthese, moest de surfactant afgebroken worden met Aluminum potassium sulfate dodecahydrate (aluin). Hierbij kreeg iedereen een poederachtig polymeer.

Ik in tegenstelling niet, na de surfactant afgebroken te hebben hield ik een wit "papje"over. ;)

Wat is hier fout gegaan? Is de surfactant niet verwijderd of iets anders?

Gebruikersavatar
Berichten: 99

Re: polystyreen

als de surfactant niet verwijderd was kan je een blubber overhouden, maar ga zelf even na welke stappen je hebt gedaan en wanneer er het "papje" gevormd werd.

Heb je deze info nodig voor een foutenrapport ofzo?
may the force be with you

Berichten: 130

Re: polystyreen

Nee, niet voor een foutenrapport maar voor het verslag dat ik moet maken over de synthese.

Het probleem is dat ik de surfactant wel verwijderd heb, maar dat ik waarschijnlijk niet goed genoeg gebeurd.

Ik ga nog maar eens proberen om de surfactant verder te verwijderen en als dat ook niet lukt ga ik maar eens kijken wel product ik dan gemaakt heb. :shock:

Reageer