Elektromotor zonder "veranderend magnetisch veld"

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 413

Elektromotor zonder "veranderend magnetisch veld"

Weet niet of dit hier thuishoort maar vond deze link op internet : http://www.supermagnete.de/dut/elektromotor.php

Met een 1,5 volts batterijtje een strip opgerold alu-folie, schroefje en vier - ik vermoedt neodymium - magneetjes van 1* 3 mm (samengevoegd tot een magneetje van 3*4 mm) heb ik een dergelijk electromotortje gemaakt. Werkt zonder veranderend magnetisch veld.

Aan de ene kant stelt het weinig voor maar toch wel aardig dacht ik. De magneetjes heb ik gesloopt uit magnetix staafjes.

Toerental is behoorlijk hoog.

Lijkt me dat je dan ook een dynamo zou moeten kunnen maken door het batterijtje te vervangen door een lampje.

Helemaal onder aan de pagina van de link staat nog een link naar een vergelijkbaar gelijkstroom motortje.

Verder geen discussie maar misschien heeft iemand een idee mbt de werking.

Op de site heeft men het over de lorentzkracht alleen het bijzondere is dan dat hier geen sprake is van een afzonderlijke stroomdraad en veranderend magnetisch veld maar van een gelijkstroom door de magneet...De draad moet je tegen de zijkant van de magneet houden trouwens.

Berichten: 413

Re: Elektromotor zonder "veranderend magnetisch veld"

De reden dat ik deze topic opende is dat de gebruikelijke benadering met krachten hier niet werkt. Er kan geen kracht van buiten de rotor op de rotor werken. Niet via de lagering uiteraard en niet via het sleepcontact.

De Lorentzkracht (of liever de kurketrekker regel) zie ik er wel enigszins in maar anders dan gebruikelijk. Gebruikelijk is bijvoorbeeld een stroomvoerende draad in het veld van een magneet. de draad en de magneet die het veld geeft bewegen dan tov elkaar. Hier komt het magnetisch veld van dezelfde magneet die ook "stroomvoerend" is. De lorentzkracht zou dus net zoveel effect geven als op een schip staan en in het zeil blazen.

Overigens is dit systeem niet wezenlijk anders dan het gebruikelijke electrische systeem denk ik alleen er zit geen overbrenging in. De rekenregeltjes van de electrische theorie houden zich ahw meer pragmatisch bezig met die overbrengingen en geven niet echt inzicht in de verschijnselen. Hier is de overbrenging er niet en kun je de theorie waarbij in krachten gedacht wordt niet zomaar als verklaring hanteren.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektromotor zonder "veranderend magnetisch veld"

Volgens mij is hier wel degelijk spraken van een Lorenzkracht. De stroom loopt van de buitenkant naar het midden van de magneet, dus grotendeels in radiale richting. Het veld binnen de magneet loopt hoofdzakelijk in axiale richting. Stroom en veld dus ongeveer haaks op elkaar, en de kracht in de derde richting (tangentiaal).

Ook is er sprake van een veranderend magnetisch veld. De stroom die van een punt op de buitenkant naar een punt in het midden van de magneet loopt zal daar ter plaatse een wijziging in het magneetveld veroorzaken, en die wijziging draait ten opzichte van de magneet. In de plaatjes bij dat artikel staat dat ook aangegeven.

Al met al is dit dus qua werking een "gewone" elektromotor. Hoewel het natuurlijk wel een vondst is om het op zo'n simpele manier te maken.

Berichten: 413

Re: Elektromotor zonder "veranderend magnetisch veld"

Maar vind je niet dat het idee opgaat van staand in een zeilboot in het zeil blazen of duwen tegen het dashboard van de auto om sneller te kunnen rijden.

Immers het magneetveld wordt voorgesteld als deel van de magneet en aangezien de electronen ook voorgesteld worden als deel van de magneet krijg je dat een onderlinge kracht niet in een verandering resulteert.

Zoals ik de lorentzkracht vroeger geleerd kreeg was er altijd sprake van aparte componenten ; een magneet en een stroomdraad. via het magneetveld is er dan sprake van een kracht tussen stroomdraad en magneet via het magnetisch veld. Hier de stroomvoerder is de magneet dus een onderlinge kracht kan ik niks uit opmaken.

De stroom in het systeem geeft ook een inductie. De inductierichting is binnen de kring anders van richting dan buiten dat zou ik dan nog aannemelijker vinden als verklaring ; de rotor maakt ahw de inductie zichtbaar???

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektromotor zonder "veranderend magnetisch veld"

Je moet het idee loslaten dat veld en stroom perse in verschillende componenten moeten lopen.

Ik zie er in ieder geval geen tegenstrijdigheid in, en het feit dat het werkt is het beste bewijs.

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: Elektromotor zonder "veranderend magnetisch veld"

Het idee is eigenlijk al heel oud en is beter bekend onder de naam Faraday generator of homopolaire generator. (motor/generator) De meeste mensen hebben een variant in huis, nl. in de meterkast. Het meest bijzondere aan deze motor/generator vind ik dat bij zowel draaiiing van stator en rotor tegelijk er toch energie gewonnen kan worden. Faraday wilde deze energie uit de aardrotatie halen door het magnetisch veld van de aarde te laten bewegen door een bewegende geleider, de rivier de Theems door londen. De niet bewegende geleider, een koperdraad, hing van de Waterloo bridge. Het aantal gewonnen meetbare volts echter was te laag om waar te nemen. Dat is gelijk ook het nadeel van dit type motor/generator; een laag rendement. Ook Nicolai Tesla heeft zich over de homopolaire generator gebogen en verbeterd.

http://www.abdn.ac.uk/~u02rjr4/px2013/Faraday.htm

Vooral de links onderaan de site zijn erg leuk. :D

Reageer