Egyptisch ritueel?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Egyptisch ritueel?

Hoi iedereen,

Ik ben op dit moment een leerkracht geschiedenis. Het thema van deze maand is Mesopotamië.

We hebben in de klas een tekst gelezen over Egyptenaars. In deze tekst stond er iets over het zalven van hun hoofd, elke tiende dag. Enkele leerlingen vroegen mij waarom ze dat deden.

Ik ben vandaag dus op zoek gegaan naar de reden. Op het internet was niet meteen iets te vinden. Het enige dat ik gevonden heb is dat een zekere koningin dit deed met mirre (of een samenstelling met mirre) als parfum. (ze smeerden dit op hun hoofd tijdens een feest. Door de warmte van hun hoofd smolt deze samenstelling en gaf reuk af).

Maar nu is mijn vraag: is dit ook de reden voor het gewone volk? Of bestaat er een andere reden waarom ze dit elke tiende dag deden?

Berichten: 8.614

Re: Egyptisch ritueel?

Allereerst begrijp ik niet goed waarom jullie een tekst over Egyptenaren lezen terwijl het thema Mesopotamië is, want alhoewel de Mesopotamische beschaving parallellen vertoont met de Egyptische, zijn er eveneens belangrijke verschillen.

Om terug te komen op je vraag:

Het is zo dat het rituele zalven van de farao een oud-Egyptisch gebruik was, dat oorspronkelijk inderdaad uit Mesopotamië is komen overwaaien. Het was een huwelijksritueel dat voltrokken werd door de bruid van de farao (meestal diens zuster) en de gebruikte zalf was krokodillenvet, dat geassocieerd werd met seksuele potentie.

Een andere toepassing van zalf was - zoals je zelf al zei - parfum.

Ik kan echter nergens iets terugvinden over het zalven van het gewone volk (dat de dure zalven volgens mij ook niet kon betalen). Uit welk boek is het fragment afkomstig? Zou je het fragment eventueel hier willen posten?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 3

Re: Egyptisch ritueel?

Hier komt de tekst:

Ik, Ramses II, schep de geslachten en laat ze leven. Ruime rantsoenen worden u verstrekt, opdat gij leeft om het werk te voltooien. Er zijn schuren vol graan, opdat ik u geen dag zonder voedsel zou laten. Ieder van u wordt betaald voor een hele maand. Ik heb voor u opslagplaatsen gevuld met allerlei etenswaren, gebak,vlees en koeken om u te voeden, met sandalen en klederen om u te kleden, met reukwerken om uw hoofd te zalven iedere tiende dag. Ik heb een werkplaats gebouwd om vaatwerk te maken waarin drinkwater fris zal blijven. Zonder onderbreking varen mijn schepen van zuid naar noord en omgekeerd met gerst, gierst, tarwe, zout en bonen.

Uit: opschrift van Ramses II op een stèle in de tempel van On


Als het dan inderdaad een parfumgebruik was of voor bruiloften, waarom deed men het dan iedere tiende dag?

Omdat men na dat aantal dagen zo hard stonk dat het nodig was? Of is er een meer beschaafde reden?

Berichten: 8.614

Re: Egyptisch ritueel?

Ik heb nog nooit gehoord van de tempel van On, en Google schijnt hem ook niet te kennen, maar dat terzijde.

Nog een beetje speurwerk heeft het volgende opgeleverd:
At Heliopolis offerings was made to Re but at Philae, Aset was put in the place of Re as the one being offered to, probably in line with extolling her as the main deity here. Feasts were also apparently celebrated at Bigeh in honor of Isis which however should be separated from the regular weekly ones conducted there every tenth day in honor of Wesir.
Bron: http://www.philae.nu/akhet/AsetFestivals.html
At Philae, regular visits were paid every tenth day by Isis to the island of Bigeh and the tomb of Osiris.
Bron: http://touregypt.net/magazine/ptemples.htm
We have to separate from the subterranean gods the daily and weekly temple cult (every tenth day) of the god Osiris-Ibis or Osiris-Falcon, performed by a priest in front of a statue of the resting (crouching) Osiris-Ibis or the figure of the resting Osiris-Falcon.

...

In the most modest sanctuary of an Egyptian village, where a temporary priest, chosen from their midst, acted for the villagers, the common people communicated - of course indirectly through their priest - with their high-god. They did so by joining permanently the official cultic actions of their priest with the Great God, daily, weekly (every tenth day) and during the great festivals.

...

The bronzes found inside of the galleries are, as far as we can be sure, either laid down by the members of the section who entered, sometimes by high administrators or either by those responsible for the daily cult and the oracular practice, performed every tenth day of the month.
Bron: http://www.aegyptologie.lmu.de/tuna.html

Uit deze (vooral de laatste) bronnen blijkt dat het gewone volk om de tien dagen via hun priester contact onderhield met hun lokale oppergod. Die zalving zal daar dus hoogstwaarschijnlijk een rituele rol bij gespeeld hebben.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 3

Re: Egyptisch ritueel?

Ach Zo.

Dan heeft het iets weg van tegenwoordig elke week een kruisje gaan halen in de zondagsmis.

Ok dank je wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Egyptisch ritueel?

Ik heb nog nooit gehoord van de tempel van On, en Google schijnt hem ook niet te kennen, maar dat terzijde.
Wel in het Engels, trouwens :D "Temple of On"[/google]

Reageer