Halveringstijd radioactiviteit

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 36

Halveringstijd radioactiviteit

het is misschien een belachelijke vraag en ze hoort waarschijnlijk niet eens in dit onderdeel van het forum, maar ik stel mijn vraag toch maar.

als de halveringstijd van een radioactief element meer dan 5 jaar bedraagd, wordt er dan rekening gehouden met schrikkeljaren?
relativiteit is als naast een mooi meisje zitten, een uur lijkt een minuut... Einstein, we love you

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Halveringstijd radioactiviteit

Maakt die nauwkeurigheid wat uit? 4 * 365 = 1460 dagen. Daar komt dat 1 extra dag bij. Dat is dan minder dan 0.1% verschil. Als je iets in jaren uitdrukt lijkt het me dat je niet geïnteresseerd bent in zo'n exacte nauwkeurigheid.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 1.007

Re: Halveringstijd radioactiviteit

Ik neem aan dat gewoon het "wetenschappelijke" jaar wordt gebruikt, wat was het ook alweer... 365.24 dagen geloof ik (vandaar ook elke vier jaar een extra dag). Dat moet wel ergens te vinden zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Halveringstijd radioactiviteit

In dit verband zou ik net als Bart zeggen: "Who cares?".

Ik vind nergens een uitgebreide lijst met halveringstijden uitgedrukt in alleen seconden. Dat moet betekenen dat we dat allemaal zo heel nauwkeurig ook niet weten. Dus, zelfs op maar één jaar in dit verband, wat maakt een dag uit voor de significantie van een berekening? Valt ruim binnen de marge van overige fouten volgens mij.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Halveringstijd radioactiviteit

Of zoals Jan vroeger zou zeggen: A difference that makes no difference is no difference.

Verder neem ik aan dat fysici niet in jaren (geen handige tijdseenheid) rekenen, maar gewoon in seconden en dit vervolgens omrekenen. In dat geval zijn schrikkeljaren niet zo relevant.

Alhoewel ik moet bekennen geen idee te hebben hoe men dit bepaalt; gewoon meten lijkt me niet, of wel?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Halveringstijd radioactiviteit

Verder neem ik aan dat fysici niet in jaren (geen handige tijdseenheid) rekenen, maar gewoon in seconden en dit vervolgens omrekenen.
Ik heb het idee dat het in dit geval nét andersom is. Er wordt kennelijk gerekend in een relevante tijdseenheid, en geen enkele formule m.b.t. halveringstijd noodzaakt tot het gebruik van de SI-eenheid voorzover ik ze op een rijtje kan krijgen. Als ik de leeftijd van een oud stukje koolstof wil berekenen aan de hand van de 14C-methode is het altijd voldoende de leeftijd in jaren te kennen, ik voer de halveringstijd in jaren in en ik krijg een antwoord in jaren.

("Altijd maar praktisch, anders geen doel." © Willy Vandersteen in "Robert en Bertrand" )

Alle isotoop-tabellen die te vinden zijn (inclusief die van respectabele instituten als Lawrence Berkeley e.d.) geven halveringstijden in min of meer passende tijdseenheden, en dat zijn dan afhankelijk van de halveringstijden gegevens in nanoseconden, microseconden, milliseconden, seconden, minuten, uren, dagen of jaren. Meestal in 2 of 3, en alleen in een uitzonderlijk geval in 4 significante cijfers.
Alhoewel ik moet bekennen geen idee te hebben hoe men dit bepaalt; gewoon meten lijkt me niet, of wel?
Ik zou ook niet weten hoe ik het zou moeten berekenen :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Halveringstijd radioactiviteit

De meting gebeurt door de activiteit te meten, deze neemt ook exponentieel af, met dezelfde tijdsconstante (allicht voor extreme waarden wel wat andere mogelijkheden). Of was dat het probleem niet?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Halveringstijd radioactiviteit

De meting gebeurt door de activiteit te meten, ..//.. Of was dat het probleem niet?
We vroegen ons af of het überhaupt te berekenen zou zijn, maar konden ons dat niet voorstellen. Verder is het een nauwkeurigheidsverhaal.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer