Goniometrische cirkel

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Goniometrische cirkel

Hallo,

Mijn vraag is waarom cos(210)° =-cos(30°)

als ik de goniometrische cirkel er bijneem, 210 graden aanduid, en doortrek in de oorsprong dan kom ik toch in het positieve gedeelte van de cirkel uit? Dan moet cos(210°) = cos(30°)?

(Wat het trouwens niet is want ik heb het uitgerekend)

Afbeelding

Groetjes
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Goniometrische cirkel

210° zit toch in het derde kwadrant? daar is de cos < 0
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Goniometrische cirkel

Maar je moet toch een lijn trekken van 210° naar de oorsprong? de nieuwe bekomen hoek is dan toch 30°?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Goniometrische cirkel

teken een hoek van 210 graden, de projectie van dit punt komt gwn uit op de negatieve x-as

dus cos 210° = - cos 30°
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Goniometrische cirkel

Maar je moet toch een lijn trekken van 210° naar de oorsprong? de nieuwe bekomen hoek is dan toch 30°?
Van de sinus en cosinus moet je altijd de projectie maken op resp. de y-as en de x-as. Enkel bij de tangens moet je een lijn trekken door de oorsprong als je in het 2de of het 3de kwadrant zit zodanig dat je in het 1ste of het 4de kwadrant uitkomt.
Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!



"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Goniometrische cirkel

Achzo nu begrijp ik het. Bedankt allemaal voor de duidelijke uitleg!
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Goniometrische cirkel

Maar belangrijker nog: begrijp je ook waarom (en niet alleen dat) je die projectie moet maken?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer