Vectoren/kinetische energie veer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 321

Vectoren/kinetische energie veer

1)Wat zijn de uiterste waarden die de som van de vectoren kan zijn.

Vector a= 3cm vector b=7cm

Ik zou zeggen 10 en -10 want a+b en -a-b. Maar in de cursus staat 10 en -4. Waarom niet -10?

2) Tijdens de heengaande beweging (samendrukken van veer) wordt de kinetische energie omgezet in potentiele energie.

Komt het blok tot stilstand, dan is de kinetische energie helemaal omgezet in potentiele energie van de veer.

Dit snap ik niet, want als je nu een veer uitrekt en dan loslaat gaat hij versnellen tot aan het punt waar de veer terug samengedrukt wordt. Vanaf dat punt vertraagd hij, tot wanneer hij niet meer verder ingedrukt wordt en in rust is. Hier heb je dus eerst Ek die stijgt en dan Ep die stijgt. Maar zoals ik het interpreteer in mijn cursus zal Ek al direct beginnen te dalen vanaf ik de veer loslaat !?

( Tijdens de terugkerende beweging wordt dan deze potentiele energie van de veer weer omgezet in kinetische energie van de veer. Ook hier zou ik zeggen Ek stijgt, en dan daalt Ek vanaf dat hij terug wordt ingedrukt)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Vectoren/kinetische energie veer

2) Tijdens de heengaande beweging (samendrukken van veer)
want als je nu een veer uitrekt en dan loslaat
Je vergelijking is dan ook niet goed. Samendrukken is iets anders dan uitrekken.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 44

Re: Vectoren/kinetische energie veer

Phys schreef:1)Wat zijn de uiterste waarden die de som van de vectoren kan zijn.

Vector a= 3cm vector b=7cm
Beide antwoorden kunnen goed zijn. Wat de vraagstelling mist is wat het referentiekader is. Het referentiekader bepaalt in dit geval in welke richting een kracht positief (en dus ook welke negatief) is. De bepaling van het referentiekader is in principe arbitrair.

Als bepaald is dat de eerste kracht ook het referentiekader aangeeft dan is het antwoord -4 en 10 (3 + 7 en 3 -7). Als het referentiekader net andersom is, dan is het antwoord -10 en 4 (-3 - 7 en -3 + 7). Als het referentiekader onafhankelijk is van de twee krachten dan is het antwoord -10 en 10 (-3 -7 en 3 + 7).

Je hebt kortom niet genoeg gegevens om een antwoord te formuleren. Als dit voor je middelbare school natuurkunde is, dan zul je waarschijnlijk nog wel vaker tegen dit (vectoren) aanlopen. Mijn ervaring is dat er zeer slecht aangegeven wordt dat het richtingelement van een vector vaak belangrijk is, ook als er niet een kracht hoeft te worden ontbonden in factoren. Mijn advies: als je een vraag krijgt waar vectoren een rol in spelen, bepaal dan altijd het referentiekader en geef elke factor het juiste teken (- of +).

Reageer