propellors

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 86

propellors

Maakt het eigenlijk verschil uit of een propellor 2,3, of meer bladen heeft, en wat is dit verschil? En is dit ook zo bij scheepsschroeven?
_.+~*Imagination IS Intelligence*~+._

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: propellors

Ja, dit maakt zeker verschil..

Ervan uitgaande dat de propellors identiek zijn zal de motor zwaarder belast worden met 3 propellors dan met 2 propellors.. Bij eenzelfde toerental zal je meer verplaatsing van lucht/water krijgen bij 3 dan bij 2 bladen..

Aan de andere kant: als je de motor maximaal belast zal de hoeksnelheid bij 2 bladen hoger liggen dan bij 3 bladen..

Om even een voorbeeld te geven, bij de bouw van een hovercraft (om mee te racen) moet je een afweging maken tussen lift en snelheid..

Lift krijg je door veel lucht te verplaatsen, waardoor veel bladen gunstig zijn.. Om een hogere snelheid te bereiken ben je beter af met weinig bladen, omdat deze sneller roteren..

Bij een grote lift kun je denken aan een propellor met 12 bladen, bij hoge snelheid aan 3 bladen.. Het probleem bij de hovercraft is alleen dat je zowel de lift als de snelheid krijgt van 1 propellor, en dus moet je een goede afweging maken..

Ik moet er wel bij zeggen: bovenstaand is slechts wat ik heb gezien in de praktijk.. Hoe de theorie precies in elkaar zit weet ik niet, die is ook best lastig.. Er komt namelijk veel meer bij kijken dan alleen t aantal bladen, bijvoorbeeld: de lengte van de bladen, de vorm, de hoek waarin ze gekanteld staan etc..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Reageer