Springen naar inhoud

Bioinformatica

• Log in om te kunnen reageren

BioLog

BioLog

• >100 berichten
  • 116 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2005 - 20:29

Sommige hogescholen hebben momenteel enkele tientallen studenten die een opleiding bioinformatica volgen. Over 2 a 3 jaar gaan eenzelfde aantal studenten de arbeidsmarkt betreden. Nu volgt de vraag. Is deze arbeidsmarkt er klaar voor? Automatisering in het lab wordt steeds verder doorgevoerd. Maar daarbij kun je je voorstellen dat slechts enkele laboratoria personeel daarvoor aannemen. Landelijk gezien, zullen enkele schoolverlaters een baan in het onderzoek vinden ter opheldering van structuurvoorspellingen van biomoleculen en voor databank/align-studies (Eiwitten/DNA/RNA).
Ik heb me al eens eerder afgevraagd of bioinformatica wel een toekomst heeft. De arbeidsmarkt lijkt er nog niet klaar voor te zijn.
BioLog.nl Life Sciences and BioNews

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DirkjanDiederic

DirkjanDiederic

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 maart 2005 - 20:37

Ook op universiteiten wordt dit aangeboden. Ik ben zelf master student Theoretical Biology and Bioinformatics en dus ook wel een beetje benieuwd...
"Not only does God play dice, the dice are loaded."

The Don

The Don

• >1k berichten
  • 1259 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 maart 2005 - 11:46

Toevallig werk ik op een microbiologisch lab en bioinformatica is zeker een hele belangrijke aanvulling op het gebied van genetische informatie verwerking. Door de toename van genetische informatie door verbeterde sequencing technieken zullen er in de toekomst zeker mensen nodig zijn die hier verstand van hebben. Op dit ogenblik is het nog geen losstaand beroep maar wordt het gedaan naast het gebruikelijke labwerk. Als je binnenkort een baan zoekt dan raad ik je wel aan een aantal cursussen te volgen mbt practisch labwerk zodat je daarmee ook uit de voeten kan. Nu is het namelijk zo dat als je onderzoek doet je veel werk in isoleren van organismen/cellen steekt. de gegevens daaruit ga je niet zomaar weggeven aan een bioinformaticus maar je wil zelf de gegevens verwerken. Een bioinformaticus kan zonder practisch werk dus niet veel zelfstandig werk doen helaas. Misschien kan dit in de toekomst natuurlijk veranderen.

BioLog

BioLog

• >100 berichten
  • 116 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 maart 2005 - 20:12

Uit mijn ervaringen met de toepasbaarheid van bioinformatica naast het labwerk kan ik afleiden dat bioinformatica een tool is om snel of op een alternatieve wijze achter je informatie kunt komen.
Daarnaast heb je een andere toepassing van bioinformatica en dat is geheel losstaand van het 'natte' onderzoek, ofwel labwerk. Deze twee vormen moeten los van elkaar gezien worden. Want voor die eerste toepassing hoef je geen programeer-ervaring of bioinformatica-opleiding gehad te hebben.
Waar het op neer komt is dat voor die laatste toepassing een grote groep mensen opgeleid worden en er geen arbeidsplaatsen voor handen zijn.

ZwerfEnVerwonder

ZwerfEnVerwonder

• >25 berichten
  • 62 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 maart 2005 - 08:29

Daarnaast heb je een andere toepassing van bioinformatica en dat is geheel losstaand van het 'natte' onderzoek, ofwel labwerk. Deze twee vormen moeten los van elkaar gezien worden. Want voor die eerste toepassing hoef je geen programeer-ervaring of bioinformatica-opleiding gehad te hebben. Waar het op neer komt is dat voor die laatste toepassing een grote groep mensen opgeleid worden en er geen arbeidsplaatsen voor handen zijn.

Ik durf te stellen dat het voor mensen die geen labwerk kunnen en/of willen doen bijzonder lastig is om werk te vinden, ongeacht of het nu bioinformatica betreft of een andere discipline binnen de biologie. Zelf heb ik een achtergrond in de theoretische biologie - ik mis ten ene male het geduld voor labwerk maar kan moeiteloos 2 dagen nadenken over een complex probleem. Een geschikt promotie-onderzoek heb ik niet kunnen vinden (althans niet iets waar ik 4 ŗ 5 jaar lang mijn ziel en zaligheid in zou willen stoppen), terwijl de labtijgers om mij heen binnen de kortste keren aan de bak waren. Uiteindelijk ben ik in het bedrijfsleven beland (ja, ik weet 't, het is verraad). Als ik 't overnieuw moest doen, dan deed ik het precies zo. Passie voor je vak is belangrijker dan werkgelegenheid (althans, dat vind ik). Als je iets gaat studeren omdat er vraag naar is en je haalt er te weinig voldoening uit, dan ga je dat op de arbeidsmarkt ook niet volhouden.
Growing older is mandatory. Growing up is not.

BioLog

BioLog

• >100 berichten
  • 116 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2005 - 07:46

Uit bovenstaande reactie blijkt zelfs dat op academisch niveau ook een krappe arbeidsmarkt aanwezig is. Dus naast het HBO-aanbod treft het ook de Academici. Nu kan gesteld worden dat het een algemeen probleem is. Hmmm. Dat is zorgwekkend voor de Bioinformatica-opleidingen en studenten.

ZwerfEnVerwonder

ZwerfEnVerwonder

• >25 berichten
  • 62 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2005 - 08:40

Ik kan weinig zeggen over wat "is". Mijn opmerkingen gaan vooral over wat "was". Mijn studententijd ligt vťr achter me :shock: . Ik vermoed echter dat de vraag naar theoretisch biologen niet merkbaar is toegenomen.
Growing older is mandatory. Growing up is not.

BioLog

BioLog

• >100 berichten
  • 116 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 maart 2005 - 20:22

De ontwikkelingen op het gebied van de arbeidsplaatsen voor bioinformatici is de afgelopen tijd niet doorontwikkeld en blijft achter. De technologie ontwikkeld wel verder maar het vindt nog geen draagkracht op de werkvloer en wordt niet breder toegepast.

• Gast

Geplaatst op 24 maart 2005 - 20:07

Het is erg lastig om een voltijds baan in de bioinformatica te vinden. Binnen universiteiten en bedrijven wordt de bioinformatica meestal verricht door mensen met een niet-informatica achtergrond die dit type werk er als hobby bij doen. Kortom, mensen die zowel lab- als computerwerk verrichten. Omdat bioinformatica een nieuw vakgebied is dat eigenlijk nog bewezen moet worden zijn er momenteel weinig instanties die de gok wagen (of hebben gewaagd) zich in het bijzonder op dit onderzoeksgebied te begeven.
Het zou een goede ontwikkeling zijn om de bioinformatica uit de "hobby"-sfeer te halen!

timwaagh

timwaagh

• >250 berichten
  • 293 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2005 - 21:09

ik weet 1 ding: voor bioinformatica/theoretische biologie hoef je niet veel te kunnen:
de eisen voor toelating aan de master bioinformatics/theoretical biology zijn:
een paar wiskundevakken + biologie tot middelbare school niveau. Dit heb ik uit de studiegids voor wiskunde van die universiteit.
aan laagopgeleide mensen is over het algemeen niet veel behoefte. dit is ook de reden dat lablui het misschien zelf wel doen (en dat ik zeker niks ga studeren in die richting, alhoewel met het wel leuk lijkt)

Cyb

Cyb

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 april 2005 - 18:05

ik weet 1 ding: voor bioinformatica/theoretische biologie hoef je niet veel te kunnen:
de eisen voor toelating aan de master bioinformatics/theoretical biology zijn:
een paar wiskundevakken + biologie tot middelbare school niveau. Dit heb ik uit de studiegids voor wiskunde van die universiteit.
aan laagopgeleide mensen is over het algemeen niet veel behoefte. dit is ook de reden dat lablui het misschien zelf wel doen (en dat ik zeker niks ga studeren in die richting, alhoewel met het wel leuk lijkt)

Is dat "Theoretical Biology and Bioinformatics" bij de UU? Een HBO'er in Bioinformatica komt daar al niet binnen, zelfs niet bij de Pre-master. Teminste een medestudent is afgewezen.

Heb dit nog gevonden over de toekomst van Bioinf:
http://www.oreillyne...2003/stein.html
Stein Gives Bioinformatics Ten Years to Live
by Daniel H. Steinberg
02/05/2003

timwaagh

timwaagh

• >250 berichten
  • 293 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2005 - 21:15

dat is inderdaad die.

CorL

CorL

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2005 - 20:30

Hallo,

Iemand een idee waar ik een introductiecursus bioinformatics kan volgen, idealiter voor biologie-dummies?

Zelf ben ik systeemontwikkelaar bij een bank. Het lijkt me interessant om naast het domein van financiele informatie ook kennis op te doen van het opslaan, ontsluiten en presenteren van genetische informatie.

Bij de Saxion hogeschool, kwam ik tegen een online cursus Bio-informatica in de praktijk, maar deze is eigenlijk bedoeld voor laboranten. http://www.saxion.nl...n/nr/0000000610

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Cor

ivoloos

ivoloos

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2005 - 21:29

(...) arbeidsmarkt lijkt er nog niet klaar voor te zijn.

Daar lopen 'wij' [wij = audiologie (HBO) en ook nieuw] ook tegenaan.
Ondanks dat wij pas dit jaar begonnen zijn, is de vraag bij ons niet zozeer ůf er werk is, maar vooral waar wij binnen het veld terecht zullen gaan komen en waarin wij precies een aan- en invulling zullen gaan geven aan het werk. Het is nu nog allemaal een beetje vaag, maar de verwachting is dat dit t.z.t allemaal wel in elkaar gaat passen. Ik denk dat dit ook wel een beetje voor bioinformatica zo zal zijn. Echt verdwijnen zal bioinformatica niet, denk ik. Ik geloof dat bij de RU in Nijmegen de bioinformatica serieus deel uit maakt van een aantal 'grote' onderzoekslijnen die zij hebben.

Maar hoe het echt zal gaan moet toch gewoon de toekomst uitwijzen, natuurlijk.

Overigens moet ik toch bekennen :-) dat, als ik het zo bekijk en ga vergelijken met voor mij andere interessante opleidingen, bioinformatica weleens interessant zou kunnen worden voor mij :shock:

ivoloos

ivoloos

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2005 - 21:31

Is dat "Theoretical Biology and Bioinformatics" bij de UU? Een HBO'er in Bioinformatica komt daar al niet binnen, zelfs niet bij de Pre-master. Teminste een medestudent is afgewezen.

Vreemd. Ik me toch wel af wat de reden dan was.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures