Springen naar inhoud

Warmt de aarde eigenlijk nog wel op?

• Log in om te kunnen reageren

Jap

Jap

• >250 berichten
  • 391 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 november 2007 - 20:51

Na wat gezoek blijkt dat sinds 1998 de aarde niet meer opwarmt maar dat het zelfs weer kouder aan het worden is.

http://www.grida.no/...g1/figspm-4.htm http://www.cru.uea.a...hadcrut3vgl.txt

En word ons klimaat eigenlijk wel heftiger?

There have been significantly less tropical storms and less damaging landfalling storms hitting the US per decade over the last 40 years. The average rate for landfall storms was about 30% down from 1961 to 2000/2004 compared with the period 1900 to 1960 – see http://www.nhc.noaa....Costliest.shtml

http://www.weatherac...t...0&Itemid=41
Kite high or stay low!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dino

Dino

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2007 - 10:29

Zo ver ik wist moest de temperatuur dalen, volgens de normale cycli (maar dat zit ver dus ik kan mij vergissen) Wel is het zo dat de frequentie van de tropische stormen daalt, maar de kracht stijgt. Dus minder stormen maar ze brengen wel meer schade teweeg.

vg

Dino
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

RobertJ

RobertJ

• >100 berichten
  • 144 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 november 2007 - 10:41

Zo ver ik wist moest de temperatuur dalen, volgens de normale cycli (maar dat zit ver dus ik kan mij vergissen) Wel is het zo dat de frequentie van de tropische stormen daalt, maar de kracht stijgt. Dus minder stormen maar ze brengen wel meer schade teweeg.

Waarbij je dan wel moet vertellen dat er tegenwoordig veel meer mensen langs de kust wonen als in de eerste helft van de 20ste eeuw en dat de waarde van het bezit van die mensen ook enorm is gestegen. Zelfs als de stormen niet in kracht toenemen veroorzaken ze toch meer schade.

En als we het over mensenlevens hebben, het aantal slachtoffers is enorm afgenomen in vergelijking met een halve eeuw of meer geleden, en dat ondanks een forse bevolkingsgroei.

Hurricane Dean maakte landfall in Mexico, net als een hurricane in de cat.5 dat zo'n 50 jaar eerder ook had gedaan, de schade was in geld uitgedrukt groter, maar het aantal slachtoffers in dat plaatsje was beperkt tot gewonden, terwijl er 50 jaar daarvoor nog 600 doden vielen, terwijl dat plaatsje toen maar een tiende van het aantal inwoners had dat het nu heeft.
Robert van der Veeke
Basugasubasubasu Basugasubakuhaku Gasubakuhakuhaku!!
"Better is the enemy of good enough." Dr. Mikoyan of the Mikoyan Gurevich Design Bureau.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 november 2007 - 18:44

Na wat gezoek blijkt dat sinds 1998 de aarde niet meer opwarmt maar dat het zelfs weer kouder aan het worden is

Metingen van een periode van 10 jaar zegt niks over het klimaat. Om klimaatveranderingen waar te nemen moet je minimaal een gemiddelde van 30 jaar nemen.

En word ons klimaat eigenlijk wel heftiger?

En ook hier gaat de auteur van het artikel de fout in. Een koude winter zegt niks over het niet bestaan van een eventuele global warming. Men heeft het er ook steeds over dat er steeds meer orkanen zijn. Het record staat nog steeds in het begin van de 20ste eeuw (ik geloof 1913). Ik heb het idee dat het de nieuwsberichten en tv hulp acties zijn die zorgen dat het lijkt alsof het steeds erger wordt op de wereld.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Helly1975

Helly1975

• >250 berichten
  • 767 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2007 - 18:09

Volgens dit artikel warmt de aarde al 10 jaar niet meer op: ;)
http://www.klimatosoof.nl/node/463

De discrepantie tussen de data uitgevoerd met satellieten en die van grondmetingen (betrouwbaarheid door wisselende omgeving), heb ik altijd al vrij dubieus gevonden.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 december 2007 - 20:21

Ik heb zo mijn bedenkingen bij teksten of interpretaties van mensen die het internet opgaan in een blog-achtig verhaal onder de naam "de klimatosoof".

Daarmee wil ik niet beweren dat wat hier beweerd wordt niet waar zou kunnen zijn. Wél dat het niet vaak voorkomt dat je in dit soort internet-omgevingen werkelijke waarheden aantreft.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Helly1975

Helly1975

• >250 berichten
  • 767 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2007 - 20:54

Ik heb zo mijn bedenkingen bij teksten of interpretaties van mensen die het internet opgaan in een blog-achtig verhaal onder de naam "de klimatosoof".

Dit zal in veel gevallen opgaan (ik heb hetzelfde met b.v. greenpeace ;) (geintje)). Echter in dit geval betreft het artikelen van Theo Richel. Dit is geen onbekende in de klimaatdiscussie. Niet dat ik daarmee wil beweren dat de beste man direct een autoriteit is.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8799 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 december 2007 - 01:29

Het aardige aan zo'n klimatosoof is dat het een andere kijk op zaken geeft... ook met tamelijk triviale nieuwsberichten die voorbeeld moeten zijn waarom er geen wezenlijk probleem is met het klimaat. Dit soort berichten worden in de context van global-warming-scare altijd heel serieus genomen, waarbij ieder smeltend ijsbergje al reden voor paniek is, zelfs al ligt het in je whiskeyglas.

Als het 1 ding aantoont dan is het hoe selectieve berichtgeving de perceptie van klimaatverandering aanstuurt.
Victory through technology

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 december 2007 - 20:23

Dit zal in veel gevallen opgaan (ik heb hetzelfde met b.v. greenpeace ;) (geintje)). Echter in dit geval betreft het artikelen van Theo Richel. Dit is geen onbekende in de klimaatdiscussie. Niet dat ik daarmee wil beweren dat de beste man direct een autoriteit is.

Ik heb niets tegen mensen die dit soort weblogs hebben, maar wel tegen het punt dat de beste man absoluut geen kaas heeft gegeten van statistiek en data analyse. Maar daar blijkt het in de klimaatwereld wel vaker mee mis te gaan.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

the weatherman

the weatherman

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 december 2007 - 22:18

Het aardige aan zo'n klimatosoof is dat het een andere kijk op zaken geeft... ook met tamelijk triviale nieuwsberichten die voorbeeld moeten zijn waarom er geen wezenlijk probleem is met het klimaat. Dit soort berichten worden in de context van global-warming-scare altijd heel serieus genomen, waarbij ieder smeltend ijsbergje al reden voor paniek is, zelfs al ligt het in je whiskeyglas.

Als het 1 ding aantoont dan is het hoe selectieve berichtgeving de perceptie van klimaatverandering aanstuurt.

Ach, de harde cijfers liegen er thans niet om. Dat de aarde niet meer opwarmt sinds '98 is gewoon zever in pakskes. Ik kan een indrukwekkend lijstje geven van gemiddelde temps die over de gehele aarde gelden (enkel landgebieden, geen oceanen omdat dit jaar la nina heerst wat niet represatief zou zijn; cijfers t.o.v. 1951-1980):
...
Mei 2007: +0.68°C (4e plaats achter 1998, 2002 en 2003)
Juni 2007: +0.51°C
Juli 2007: +0.57°C (8e plaats na 1998, 2002, 2005, 1990, 1995, 2006 en 1991)
Augustus 2007: +0.77°C (1e plaats)
September 2007: +0.71°C (2e plaats na 2005)
Oktober 2007: +0.77°C (2e plaats na 2005)

Naar alle waarschijnlijkheid kan gezegd worden dat 2007 wereldwijd het warmste jaar wordt. De immer stijgende trend zie je ook goed op de grafiek hieronder. Bron: NASA GISTEMP (http://data.giss.nasa.gov/gistemp/)
globaltemp.gif

De immer stijgende trend zie je ook goed op de grafiek hieronder.

Je ziet trouwens ook goed dat het jaar 1998 redelijk buiten de trend viel en eigenlijk exceptioneel warm was gezien de tijd. Het valt natuurlijk niet te zeggen maar een dergelijke situatie nu zou een nog veel warmer jaar betekenen (ik weet het, zijn nogal harde woorden die niet te staven vallen). Enfin, dat wou ik toch nog eens benadrukken.

Veranderd door the weatherman, 06 december 2007 - 22:23

the weatherman

the weatherman

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 december 2007 - 22:34

Wel is het zo dat de frequentie van de tropische stormen daalt, maar de kracht stijgt. Dus minder stormen maar ze brengen wel meer schade teweeg.

Dit is nogal voorbarig. Het volgende heb ik van de site van NOAA geplukt:

6. It is likely that some increase in tropical cyclone peak wind-speed and rainfall will occur if the climate continues to warm. Model studies and theory project a 3-5% increase in wind-speed per degree Celsius increase of tropical sea surface temperatures.

8. Although recent climate model simulations project a decrease or no change in global tropical cyclone numbers in a warmer climate there is low confidence in this projection. In addition, it is unknown how tropical cyclone tracks or areas of impact will change in the future.

Dus er kan niet veel over gezegd worden, buiten dat de kracht waarschijnlijk zal toenemen. Het hele artikel staat trouwens op:
http://www.gfdl.noaa..._warm_hurr.html

the weatherman

the weatherman

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 januari 2008 - 16:39

Naar alle waarschijnlijkheid kan gezegd worden dat 2007 wereldwijd het warmste jaar wordt. De immer stijgende trend zie je ook goed op de grafiek hieronder. Bron: NASA GISTEMP (http://data.giss.nasa.gov/gistemp/)

De balans voor 2007 is er nog niet op de site, maar wel deze van december07: +0.39°C over de hele aarde, goed voor een 9e plaats.
In De Bilt was de maand vrij normaal wat temperatuur betreft. In Ukkel iets te zacht. Naar alle waarschijnlijkheid zal januari in de Lage Landen wel zachter dan normaal eindigen aangezien wij waarschijnlijk in een lange west-circulatie zijn beland. Maar of het echt zo uitdraait zullen we uiteindelijk ook moeten afwachten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures