Sterkte van een houten plank

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Sterkte van een houten plank

Hallo

Ik heb een plank liggen

Deze plank heeft 2 steunpunten die 95 cm van elkaar liggen Elk steunpunt is 2,5 cm breedt dus in totaal is de afstand 100cm. Deze steunpunten zijn onverplaats en beweegbaar. De plank is in totaal 125 cm lang endus steekt de plank aan beide zijden 12,5 cm uit . De breedte van de plank is 50 cm en de Dikte 2,8 cm. Het materiaal is hout maar ik weet niet precies welke soort, het kan ook zijn dat het een samengeperste plaat van houtvezels is. Ik ken hiervan niets dus vraag ik nu aan jullie of er iemand een formule weet om te berekenen hoeveel kilogram deze plank kan verdragen Want ik zou hem graag als zitbank gebruiken. Er wordt verondersteld dat de persoon in het midden van de 2 steunpunten zit. Heb je hiermee genoeg gegevens of zijn er nog meer variabelen in deze formules.

Je zou me zeer goed helpen door me een fomule te geven waarmee ik dit kan bereken want ik bn nog maar 16 jaar en ken daar dus nog niet veel van

Alvast bedankt op voorhand

Dries.

Berichten: 4.502

Re: Sterkte van een houten plank

Probeer bijgaand programma eens;je moet een bestand (map) aanmaken van C:\forum (dat zie je aangekondigd)

Vergeet de korte overstekken,zijn bij een zitplank niet van zoveel invloed,tenzij je alles los monteert en op de rand gaat staan,dan kantelt het zaakje!

Succes! :D

Nb.Ik deed de test en vond ca.150 kg/m1 met een doorbuiging van L/500,maar probeer zelf!

Berichten: 4.502

Re: Sterkte van een houten plank

Een simpele eerste test zou zijn om er op te gaan staan en de doorbuiging te meten;als jij 65 kg weegt en de doorbuiging is 2 mm,dan buigt de plank bij 130 kg 4 mm door;je mag de grens voor een zitbank wel stellen op L/250 ofwel 1000/250= 4mm!

Alleen is het wel aangenaam om een dik kussen te leggen op die plank,anders krijg je na een uur zitten pijn in je ....! :D

Reageer