Springen naar inhoud

Muziek en film


  • Log in om te kunnen reageren

#1

albert davinci

    albert davinci


  • >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 november 2007 - 00:11

Uit een ander topic.

Honderden miljoenen Engelstalige mensen kunnen nu meer goede films en muziek maken dan 22 miljoen Nederlandstalige mensen.

Er wordt echter ook heel wat crap geproduceerd (okee, hier zou het Nederlandse equivalent nogal plat zijn). In Amerika hoor je bijvoorbeeld vaak dat buitenlandse films hautain zijn. Ik noem dit luiheid. Het probleem van de populaire Engelse film is daardoor dat Hollywood alleen nog populaire films gaat maken. Terwijl naar verhouding meer Nederlandstaligen met bijna hetzelfde gemak naar een Aziatische film gaan kijken.

Ik ben geen deskundige op het gebied van acteren, regisseren enz. maar elke keer wanneer ik een stukje van een Nederlandse film of serie zie dan valt het mij op dat ik het op mij allemaal erg amateuristisch overkomt. Dit wil niet zeggen dat ik een verwijt maak naar deze vakmensen; de budgetten zijn laag, wij hebben minder gespecialiseerde opleidingen, wij hebben minder expertise enz. Ook wil ik hiermee niet ontkennen dat het voor een deel van de mensen waarde heeft om ook films en series van eigen bodem te kunnen zien.
Ik doe hier enkel een uitspraak over de kwaliteit. Uiteindelijk kies ik voor kwaliteit, het interesseert me niet zo veel uit welk land een film of serie komt.
De laatste Belgische film die ik had gezien, noodgedwongen omdat ik met mensen naar de bioscoop ging en niet was afgesproken naar welke film we zouden gaan, was 'De indringer'. Ik heb de film een kans gegeven, het is één van de slechtste films die ik heb gezien. Het is dat ik niet moe was, anders was ik gegarandeerd in slaap gevallen.

Een Nederlandse film moet meestal gemaakt worden voor hooguit een paar ton waar Americaanse films (de 'grote' films) met budgetten werken van tientallen miljoenen of meer.

In Nederland kan je televisieacteren enkel leren wanneer je een afstudeervariant kiest op de toneelschool, in de USA heb je gespecialiseerde acteeropleidingen voor televisie. Niet alleen krijgen deze mensen zo al meer training voordat ze ooit in het echie voor de camera komen te staan, ook is de opleiding hierdoor toegankelijker. Lang niet iedereen die talent heeft voor acteren voelt zich aangetrokken tot het toneel, lang niet iedereen die het talent heeft om voor een camera te acteren heeft ook het talent om op toneel mensen te vermaken. Eveneens heeft lang niet iedereen die het talent heeft om op toneel het publiek te vermaken ook het talent om goed te acteren voor de camera.
Acteren op een toneel en acteren voor een camera zijn gewoon 2 totaal verschillende disciplines. Voor een camera mag je natuurlijk acteren, op toneel moet je alles sterk uitvergroten omdat de mensen achter in de zaal het ook nog moeten kunnen zien en horen.
Voor de camera is het vooral belangrijk dat je goed emoties uitdrukt, op het podium zien de mensen in het publiek amper de miniek van de acteurs en moeten de acteurs dan ook het publiek vermaken door te improviseren. Voor de camera is het belangrijk dat je een goede uitstraling hebt en dat je natuurlijk kan acteren terwijl je de tekst uit jouw geheugen oproept, op toneel is het vooral belangrijk dat je creatief bent.
Ik noem hier zomaar wat voor de hand liggende voorbeelden.

In de USA (in het bijzonder maar niet uitsluitend in Californië) is de concurrentiestrijd moordend om een rolletje te krijgen, de castingmedewerkers kunnen vissen in een grote vijver, in Nederland is het aantal acteurs aan de lage kant. In de USA doen veel acteurs al ervaring op vanaf dat ze een klein kind zijn (een leeftijd van 4-6 jaar is niet uitzonderlijk), wanneer ze volwassen zijn dan hebben ze vaak al 15 jaar ervaring.

De budgetten kunnen niet een gebrekkig verhaal of een slechte chemie tussen acteurs compenseren. Wel zorgen die budgetten er voor dat de puntjes op de i kunnen worden gezet doordat er tal van specialisen kunnen worden ingehuurd om allerlei zaken te verzorgen; special effects, decors, stuntteams, kleding, begeleiders van acteurs (oa om de rol extra goed in te kunnen oefenen) enz.


Natuurlijk, er bestaan goede Nederlandstalige films. Er bestaan echter heel wat minder goede Nederlandse films dan Americaanse en Engelse films. Dit is logisch, wij zijn maar met 22 miljoen mensen en in ons landje is de productie van films en series nog een relatief kleinschalige en amateuristische aangelegenheid. Ik wil hiermee geen enkele afbreuk doen aan de kwaliteiten van deze mensen.

Wat denken jullie er van?
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Phys

    Phys


  • >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 november 2007 - 01:27

Ik ben geen deskundige op het gebied van acteren, regisseren enz. maar elke keer wanneer ik een stukje van een Nederlandse film of serie zie dan valt het mij op dat ik het op mij allemaal erg amateuristisch overkomt. Dit wil niet zeggen dat ik een verwijt maak naar deze vakmensen; de budgetten zijn laag, wij hebben minder gespecialiseerde opleidingen, wij hebben minder expertise enz. Ook wil ik hiermee niet ontkennen dat het voor een deel van de mensen waarde heeft om ook films en series van eigen bodem te kunnen zien.
Ik doe hier enkel een uitspraak over de kwaliteit. Uiteindelijk kies ik voor kwaliteit, het interesseert me niet zo veel uit welk land een film of serie komt.
De laatste Belgische film die ik had gezien, noodgedwongen omdat ik met mensen naar de bioscoop ging en niet was afgesproken naar welke film we zouden gaan, was 'De indringer'. Ik heb de film een kans gegeven, het is één van de slechtste films die ik heb gezien. Het is dat ik niet moe was, anders was ik gegarandeerd in slaap gevallen.

Een Nederlandse film moet meestal gemaakt worden voor hooguit een paar ton waar Americaanse films (de 'grote' films) met budgetten werken van tientallen miljoenen of meer.

Ik denk dat ik mezelf best met recht een filmliefhebber kan noemen. Wat je hierboven schetst is toch een erg eenzijdig en incompleet beeld naar mijn mening. Ik heb even geen zin om een uitgebreid antwoord te geven, maar even kort:
Met muziek en film (en ook met veel andere zaken) heb je altijd een deel dat bekend is bij het grote publiek, de massa. De films met grote budgetten krijgen doorgaans de meeste aandacht bij hen, ze worden gedraaid in de 'grote' bioscopen en en er zijn reclames van op tv. Veel mensen komen niet in aanraking met andere films, ze consumeren wat ze voorgeschoteld krijgen en zijn daarmee tevreden.
Je noemt hier al de grote budgetten van Amerikaanse films; dan praat je doorgaans over Hollywoodfilms met veel actie, of epische films, of grootopgezette fantasyfilms, of romcoms; veelal met bekende acteurs. Inderdaad, als je in die genres Hollywood- en Nederlandse films met elkaar vergelijkt, is het verschil erg groot en kan de Nederlandse film amateuristisch overkomen (of gewoon zíjn). Dat is dan voor een groot deel te wijten aan het budget (uiteraard ook ervaring e.d.).

Kijk je echter naar meer arthouse-achtige films, is het absoluut niet zo dat de meerderheid van de goede films uit de VS komt; integendeel. Nu is dit veel meer mijn "genre" (ik moet niet zoveel hebben van de block busters, of van de genres actie, romantiek i.h.a.) dus kom ik vrij veel in aanraking met films uit Europa (Spanje, Italië, Rusland...), maar er komen ook eindeloos veel pareltjes uit Azië (Korea, Japan,...) en toch echt ook uit Nederland.
Zo heb ik gisteren Tussenstand gezien; een ontzettend goed geacteerde, redelijk experimenteel gefilmde Nederlandse film. Ik zou zeggen Albert, ga er eens heen en ontdek dat er wel degelijk goede cinema uit Nederland afkomstig is :D
Zeker, er komt ook veel trash uit ons landje, denk aan Costa, Volle Maan, en nog veel meer.
Dan wil ik bij deze graag de aandacht vestigen op góede Nederlandse films, die echt de moeite waard zijn:
Simon, het recente (en vrij bekende) Zwartboek, Blind, Cloaca, Karakter en de in mijn ogen beste NL'se: De Uitverkorene (fantástisch geacteerd door Pierre Bokma (sowieso één van 's lands grootste acteurs) en Kees-bekend-van-Jiskefet-Prins).

Voor de duidelijkheid: ik wil absoluut niet overkomen als elitair, en ik weet ook dondersgoed dat het bij lange na niet zo zwart-wit is als ik het hier beschreef (blockbuster <-> arthouse is geen goede scheidslijn en wat hier tussen zit is oneindig groot), maar het is alleen ter illustrering van mijn punt.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is: voor goede films moet je een beetje moeite doen, nét even wat verder kijken dan de Pathé. En dan zul je zien dat ook Nederland uitstekende films kan maken :D

Qua muziek is het eigenlijk hetzelfde verhaal. Al klopt het dat uit de VS héél veel moois komt, "helaas" ook héél veel rommel en ik denk dat het relatief gezien elkaar niet veel zal ontlopen vergeleken met andere landen.

PS: ik heb het alleen over Amerika gehad, terwijl jij het breder bedoelde (Engelstalig i.h.a.), maar mijn post is al stukken langer dan bedoeld (ik schreef "even kort").
PPS: Ik kan niet tegen de spellingswijze America, maar dat wist je al :D
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

#3

albert davinci

    albert davinci


  • >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 november 2007 - 23:54

Wat je hierboven schetst is toch een erg eenzijdig en incompleet beeld naar mijn mening.

Daarvoor is het een topicstart. :D
Het is onmogelijk om in één post volledig te zijn en in een openingspost zelf al jouw eigen punten ontkrachten is niet echt effectief voor het opstarten van een discussie, het mag prikkelend zijn (het is geen betoog maar een discussiestart).

Met muziek en film (en ook met veel andere zaken) heb je altijd een deel dat bekend is bij het grote publiek, de massa.

Er zijn natuurlijk altijd onbekende artiesten en films die toch heel aardig zijn maar nog niet door de massa ontdekt zijn.
Dat is weer een heel andere discussie.

De films met grote budgetten krijgen doorgaans de meeste aandacht bij hen, ze worden gedraaid in de 'grote' bioscopen en en er zijn reclames van op tv.

Van de jaren 80 totdat 'Abel' (die kinderfilm die duidelijk gebaseerd is op het Americaanse blockbustermnodel) uitkwam kwam er geen hond naar de Nederlandse film. De bioscopen draaiden ze vaak uit culturele overweging maar de zalen bleven 'leeg'.

Veel mensen komen niet in aanraking met andere films, ze consumeren wat ze voorgeschoteld krijgen en zijn daarmee tevreden.

Een film hoeft van mij niet groot te zijn, ik heb gewoon slechte ervaringen met Nederlandse films. Er zijn goede Nederlandse films maar meestal vind ik dat er enorm slecht geacteerd word en dan haak ik direct af.

Je noemt hier al de grote budgetten van Amerikaanse films; dan praat je doorgaans over Hollywoodfilms met veel actie, of epische films, of grootopgezette fantasyfilms, of romcoms; veelal met bekende acteurs. Inderdaad, als je in die genres Hollywood- en Nederlandse films met elkaar vergelijkt, is het verschil erg groot en kan de Nederlandse film amateuristisch overkomen (of gewoon zíjn). Dat is dan voor een groot deel te wijten aan het budget (uiteraard ook ervaring e.d.).

Akkoord.

Kijk je echter naar meer arthouse-achtige films, is het absoluut niet zo dat de meerderheid van de goede films uit de VS komt; integendeel. Nu is dit veel meer mijn "genre" (ik moet niet zoveel hebben van de block busters, of van de genres actie, romantiek i.h.a.) dus kom ik vrij veel in aanraking met films uit Europa (Spanje, Italië, Rusland...), maar er komen ook eindeloos veel pareltjes uit Azië (Korea, Japan,...) en toch echt ook uit Nederland.

Daar kan ik me enigzins in vinden. Als je een kleine markt hebt en lage budgetten (denk aan de strijd voor subsidie waarbij ze wekenlang 'kampeerden' om een paar ton in de wacht te slepen voor het maken van een film!) dan doe je er volgens mij verstandig aan om je sterk te specialiseren en niet de strijd aan te gaan op dezelfde fronten.
Zoals we in het voetbal bijvoorbeeld altijd goed konden presteren door met buitenspelers en opkomende backs te spelen, wat de concurrentie veel minder deed.

Zo heb ik gisteren Tussenstand gezien; een ontzettend goed geacteerde, redelijk experimenteel gefilmde Nederlandse film. Ik zou zeggen Albert, ga er eens heen en ontdek dat er wel degelijk goede cinema uit Nederland afkomstig is :(

Ik zal eens opzoeken wat voor film het is, de titel zegt me niets.
'Zwartboek' ga ik zeker bekijken wanneer het op televisie wordt uitgezonden, de previeuws en scenes die ik heb gezien vond ik interessant.
Paul Verhoeven, die overigens ook Ds. is in de wiskunde, is zo'n talentvolle regisseur (sterke verbeelding, enorm perfectionistisch en inspirerend, subliem gevoel voor film) dat hij zelfs in het Nederlandse filmklimaat zich eigen goed kon ontwikkelen en dit zeg ik niet enkel omdat hij een paar succesvolle Holleywoodfilms had. Ik heb Rutger Hauer mee zien spelen in 'Alias', dat deed hij fantastisch.
Natuurlijk hebben ook wij wat talent, het probleem is dat we niet zo'n filmklimaat hebben waardoor het talent wel exceptioneel veel talent moet hebben en over uitzonderlijk veel doorzettingsvermogen moet beschikken om de top te halen (ook in de independent films kan je natuurlijk een topacteur worden).
'De uitverkorene' zal ik eens de kans geven. :D

Qua muziek is het eigenlijk hetzelfde verhaal. Al klopt het dat uit de VS héél veel moois komt, "helaas" ook héél veel rommel en ik denk dat het relatief gezien elkaar niet veel zal ontlopen vergeleken met andere landen.

Ik ontken niet dat er ook in Nederland hele talentvolle muzikanten rondlopen, natuurlijk! Ook hiervoor geldt dat het talent veel minder mogelijkheden heeft om zich te ontwikkelen. Ilse de Lange en Anouk zijn bijvoorbeeld zeer getalenteerde artiesten maar hebben helaas niet de kans gekregen om internationaal door te breken. Ik heb laatst ook nog een aantal onbekende artiesten horen optreden waarvan ik de naam niet heb onthouden maar die zonder twijfel veel talent hebben.
Je kon nog geen 10 jaar geleden in Nederland ook geen opleiding volgen voor popmuziek, iets wat in Engeland al decennia lang mogelijk is. Dit helpt ook niet echt, wat dat betreft vind ik het fantastisch dat er tegenwoordig ook een muziekopleiding is voor de niet-klassieke muzikanten.

Een echt grote artiest/band van het absolute topniveau (zowel kwaliteit als beroemdheid zoals bijvoorbeeld de Beatles en Queen) hebben we helaas nog niet gehad. Ofdat dit nu komt doordat ze niet de kans krijgen van platenmaatschappijen óf dat we de cultuur niet hebben dat dit mogelijk is, dat laat ik in het midden.

PPS: Ik kan niet tegen de spellingswijze America, maar dat wist je al :P

Jouw aversie tegen America zal niet groter zijn dan mijn aversie tegen Amerika. :D
Gelukkig houdt Klintersaas zich nog niet bezig met de spelling in de topics zelf. :(

Zeg Phys, wat vond jij van 'De indringer'?
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

#4

Phys

    Phys


  • >5k berichten
  • 7556 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 november 2007 - 00:53

Daarvoor is het een topicstart. :D
Het is onmogelijk om in één post volledig te zijn en in een openingspost zelf al jouw eigen punten ontkrachten is niet echt effectief voor het opstarten van een discussie, het mag prikkelend zijn (het is geen betoog maar een discussiestart).

Weet ik wel.

Er zijn natuurlijk altijd onbekende artiesten en films die toch heel aardig zijn maar nog niet door de massa ontdekt zijn.
Dat is weer een heel andere discussie.

Ik bedoelde eigenlijk: er zijn "onbekende" artiesten en films die veel beter zijn dan de meerderheid van wat "bekend" is, en die nooit door de massa ontdekt zullen worden (juist omdat dat het verkeerde publiek is).
"toch" en "nog" zijn dus niet van toepassing :D
Ik schrijf "zijn" schuingedrukt omdat het maar een mening is.

Maar ik denk dat onze smaak en opvattingen te ver uit elkaar liggen om voor mij een zinnige uitspraak te doen in deze discussie.

Een film hoeft van mij niet groot te zijn, ik heb gewoon slechte ervaringen met Nederlandse films. Er zijn goede Nederlandse films maar meestal vind ik dat er enorm slecht geacteerd word en dan haak ik direct af.

Zoals ik al zei, dan kijk je de verkeerde films :(
Heel veel mensen hebben dat beeld wel hoor, ik hoor vaak wanneer men een Nederlandse film goed vindt het commentaar "dit is een erg goede film naar Nederlandse begrippen".

Maar waarom is het zo leeg bij een film als Blind, die een paar maanden geleden draaide?

Daar kan ik me enigzins enigszins in vinden.

Slechts enigszins?

'Zwartboek' ga ik zeker bekijken wanneer het op televisie wordt uitgezonden, de previeuws en scenes die ik heb gezien vond ik interessant.
Paul Verhoeven, die overigens ook Ds. is in de wiskunde, is zo'n talentvolle regisseur (sterke verbeelding, enorm perfectionistisch en inspirerend, subliem gevoel voor film) dat hij zelfs in het Nederlandse filmklimaat zich eigen goed kon ontwikkelen en dit zeg ik niet enkel omdat hij een paar succesvolle Holleywoodfilms had.

Hij heeft zeker goede films gemaakt, maar doe je hem nu niet iets te veel eer aan?

Natuurlijk hebben ook wij wat talent, het probleem is dat we niet zo'n filmklimaat hebben waardoor het talent wel exceptioneel veel talent moet hebben en over uitzonderlijk veel doorzettingsvermogen moet beschikken om de top te halen (ook in de independent films kan je natuurlijk een topacteur worden).

Dat ben ik wel met je eens. Overigens is Carice van Houten een recente uitzondering hierop; zij krijgt aanbod na aanbod en heeft "de top" zowat al bereikt.

'De uitverkorene' zal ik eens de kans geven. :D

Zeker doen! hier is 'ie voor 14 euro te koop :P

Ik ontken niet dat er ook in Nederland hele talentvolle muzikanten rondlopen, natuurlijk! Ook hiervoor geldt dat het talent niet veel minder mogelijkheden heeft om zich te ontwikkelen.

Bedoel je wél veel minder mogelijkheden?

Verder verschillen onze opvattingen duidelijk te erg. Waar jij het hebt over Nederlandse artiesten die helaas niet doorbreken, aan de top komen, doorbreken, helaas geen Nederlands equivalent van The Beatles, Queen te hebben, denk ik telkens: ik zou als artiest niet door hoeven te breken, blijf maar weg van de commercie, blijf lekker voor een klein publiek spelen, enz. Mijn desinteresse in pop (onder wie Anouk en Ilse DeLange) die je inmiddels bekend is speelt hier ook een rol in.
Oftewel, ik begrijp je discussiepunt, maar omdat ik me voor díe films en muziek waar dit topic voornamelijk over gaat nauwelijks interesseer, kan ik weinig zinnigs inbrengen. Tot nu toe loopt het niet erg storm, maar ik hoop voor je op andere antwoorden (met de mijne kun je weinig).

Jouw aversie tegen

Verborgen inhoud
America
zal niet groter zijn dan mijn aversie tegen Amerika. :(

Dan moet jouw aversie wel héél erg groot zijn :P

Zeg Phys, wat vond jij van 'De indringer'?

Helaas, niet gezien. Moet zeggen dat ik ook niet echt sta te springen om die te gaan kijken.
Never express yourself more clearly than you think.
- Niels Bohr -

#5

gemertp

    gemertp


  • >100 berichten
  • 238 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2007 - 12:06

Wat betreft films en series ben ik het er wel een beetje mee eens dat Nederlandse producties doorgaans van mindere kwaliteit zijn, vooral de producties die gericht zijn op een breed publiek (dus niet de meer kunstzinnige films).

Wat muziek betreft ben ik het er niet mee eens. Ik noem André Rieu en het Koninklijk Concertgebouw Orkest. Beide wereldberoemd. Het KCO wordt zelfs gerekend tot 's werelds beste orkesten. Wat betreft de popmuziek, een aantal Nederlandse zangers (bv Marco Borsato) die in het Nederlands zingen zouden het internationaal best goed kunnen doen, alleen liedjes in het Nederlands zijn natuurlijk niet interessant voor buitenlanders.
Peter van Gemert
2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

#6

Musixiq

    Musixiq


  • >25 berichten
  • 66 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 26 mei 2008 - 22:12

Ik denk dat Nederland ten eerste een land is waar men niet op school leert als president een grote groep aan te spreken. De amerikaan heeft veel ervaring in het spreken in grote groepen. Is daardoor meer bewust van eigen mimiek. Ook is het zo dat in het land van de movie met het al jaren doet op grote schaal. Ze hebben THE know-how. Amerika is een land met veel techniek, maar bruggen bouwen we beter. We hebben geleerd, zoals een deskundig persoon, vanuit de ander hoek te kijken. Onze acteur hebben veelal die tree nog niet gehaald en zetten vooral een gezicht op, terwijl de emotie het plaatje maakt, mimiek is maar een heel klein gedeelte van de uitdrukking. Iemand Een verbaasd gezicht toon je niet door grote ogen op te zetten, maar door buiten beeld daadwerklijk iemand te verrassen met misschien wel iets wat totaal niet met de set te maken heeft.
Volgens mij ligt het een beetje daaraan allemaal.
En natuurlijk is het niet eerlijk om te zeggen, USA 100 films per jaar, GB 30 films per jaar en NL 2 films per jaar, we doen het niet goed. Dat scheelt namelijk allemaal niet zoveel. Relatief.

En de muziek? Hoeveel muziek komt er werkelijk vanuit bijvoorbeeld Amerika? Voor dat grote land? Het zijn maar een paar bekende namen, die ook nog eens het voordeel hebben van inderdaad, universele taal. Welke tiener verstaat nu geen muziekengels? Maar ook MTV en Hollywood dragen bij aan US of Amusic. Dan hebben wij weer Golden Earing, Within Temptation, DJ Tiesto en Freddy Heinieken, want iedereen kent ze.

En niet te vergeten Amsterdam, de stad waar echt Iedereen geweest wil zijn. Maar waar is voornamelijk de house groot geworden. We doen het goed, voor zover dat moet. We doen lekker mee, en mogen trots zijn.

Veranderd door Musixiq, 26 mei 2008 - 22:19


#7

Iwerke

    Iwerke


  • >250 berichten
  • 407 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2008 - 09:16

Wel als ik zo vrij mag zijn de discussie te verbreden naar België :D

Ik weet niet hoe het zit met de opleidingen bij ons maar in denk niet dat er veel verschil is met Nederland.

Wat betreft serie's, we hebben er toch wel enkele die zeer goed bij het Belgische publiek in de smaak vielen, onderandere Flikken, Fc de kampioenen, Katarakt, Thuis.
Twee van die series die ik genoemd heb zijn wel al zo hard uitgemolken dat ze volgens mij toch jaarlijks in een dalende lijn gaan met kijkers ( thuis en fc de kampioenen) Maar voor eigen publiek doen ze het zeker niet slecht.
Uiteraard blijft het een Nederlandstalige serie en ik ben hier niet volledig van op de hoogte maar ik geloof niet dat ze in het buitenland vertoond wordt.

En van films is het toch ook niet zo verschrikkelijk slecht. De zaak Alzheimer was onderandere wel een vrij groot succes. en zo zijn er nog wel enkele Belgische producties die het niet slecht doen in België zelf.

En van smaak van films kan ik wel genieten van de blockbusters. Evenwel ik kan genieten van iets meer lokale films of van non hollywood films. Onderandere de Canadese productie Hard Candy. Wat uiteraard ook wel een Engelstalige film is.

In ieder geval, ik denk niet dat we het zo verschrikkelijk slecht doen qua film en tv serie niveau.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
_-'-.Albert Einstein.-'-_

#8

ypsilon

    ypsilon


  • >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 mei 2008 - 10:18

Wat betreft serie's, we hebben er toch wel enkele die zeer goed bij het Belgische publiek in de smaak vielen, onderandere Flikken, Fc de kampioenen, Katarakt, Thuis.

Probleem is dat ik dát precies geen graadmeter vind, succes bij het publiek. Thuis en De Kampioenen zijn gewoon vreselijk. Ik denk dat de laatste reeksen die ik echt goed vond De Parelvissers en Het Geslacht De Pauw vond - die laatste werd trouwens door sommige mensen écht niet gevat. Ik heb trouwens laatst wel de afleveringen van Buiten De Zone bemachtigd, pure nostalgie :D

En van films is het toch ook niet zo verschrikkelijk slecht. De zaak Alzheimer was onderandere wel een vrij groot succes. en zo zijn er nog wel enkele Belgische producties die het niet slecht doen in België zelf.

Da's ondertussen ook wel een paar jaartjes geleden. We hadden ondertussen wel nog eens bescheiden schandaaltje met Ex-Drummer (op zich niet echt een goede film, maar de regisseur heeft duidelijk potentieel en trok zich tenminste los uit de Vlaamse klei). Linkeroever schijnt ook nog goed te zijn, Loft komt eraan en Felix Van Groeningen is ook met een project bezig geloof ik.

Veel van wat het VAF subsidieert is echter pure middelmaat, of nog slechter.

Dit is echter geen pleidooi voor de hollywoodblockbuster. Ik heb eerder al hoog opgegeven over Funny Games van Michael Haneke (een Oostenrijker). Hij heeft zijn originele film shot per shot herfilmd in het Engels, met Amerikaanse acteurs, omdat hij anders het land niet bereikt, waar hij had gehoopt een impact te maken met zijn film. Veel Amerikaanse critici snapten er ook weer niks van, kreeg ik trouwens de indruk. En zelf vond ik het ook niet erg, want ik was te jong om het origineel gezien te hebben :P

#9

Iwerke

    Iwerke


  • >250 berichten
  • 407 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2008 - 10:45

Buiten de zone echt? :D ah die goeie ouwe tijd hehe.

ik moet wel eerlijk toegeven dat ik een van de personen ben die het écht niet gevat heeft bij Het geslacht De Pauw. Misschien ligt het aan mij maar ik vind daar echt niets aan.
Net zoals De Planckaerts en dergelijke.

En er schoot me nog een film binnen :P Ben X. Die was internationaal wel bekend.

Je refereert naar de film Funny games U.S. ?
Heb je die gezien?
Persoonlijk vond ik er niets aan. Allemaal wel goed geacteerd enz. maar het onderwerp en de manier waarop er wordt geredeneerd in de film. Achja :P

Uitendelijk zal je misschien wel gelijk hebben dat die "Grote" films uit Amerika de grootste "kwaliteit" geeft in verband met special effects etc.
En als ik zo eens naar mijn collectie van persoonlijke films kijk dan is 98% toch hollywood film.
Hetzelfde met de series die ik in dvd collectie heb liggen is gewoon 100% Amerikaans. (alhouwel buiten de zone mij ook nog wel zou boeien :D)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
_-'-.Albert Einstein.-'-_

#10

ypsilon

    ypsilon


  • >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 mei 2008 - 10:52

ik moet wel eerlijk toegeven dat ik een van de personen ben die het écht niet gevat heeft bij Het geslacht De Pauw. Misschien ligt het aan mij maar ik vind daar echt niets aan.
Net zoals De Planckaerts en dergelijke.

Dat bedoel ik net: Het Geslacht was een - bijtijds behoorlijk scherpe - satire op het genre van de "docusoap over de familie van een BV op zijn return". Staat n.m.m. op het niveau van The Office. Ik moet wel zeggen dat zowel Bart De Pauw als Ricky Gervais zeer overtuigend een irritant stuk vreten kunnen spelen. :D

Maar we dwalen af. En mijn pauze zit er bijna op.

#11

Musixiq

    Musixiq


  • >25 berichten
  • 66 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 27 mei 2008 - 11:13

Geef mij even tijd om stil te zijn, zal ik maar zeggen.

#12

Musixiq

    Musixiq


  • >25 berichten
  • 66 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 27 mei 2008 - 11:24

Stil zijn is niet mijn ding sorry, kan het niet. Nog niet geleerd, maar zoals de wetenschap ons verteld, nooit te laat.

Tuurlijk zijn er films zoals Gentle en Rainman, waar ons Paul nog lang niet aan kan tippen. Maar dat neemt ook niet weg dat De Lift, wie kent de Familie Flodder niet, heeft weten te reiken tot het diepte punt die Hollywood(p)roove genoemt mag worden. Wie het verschil weten tussen Holland en de rest van Nederland, kan dit soort vermaak toch zeker wel waarderen. Ik moet er niet aan denken dan mijn style vergeleken mag worden met die van een oververzadigde videoverhuurder. Natuurlijk valt er over zijn smaakt niet te twisten, en ken ik toevallig zo'n mafkees die een heleboel goede ideeen het licht heeft laten zien.

Maar ik moet toegeven dat ik de laatste 8 jaar weinig tv heb gezien, aan boord konden we ons geen kabel veroorloven. Haventjes waren gezellig, belangrijk, ja rijk, uhuh, die betaalde je vakanties. Ik zap dus maar even over naar andere topics.

Veranderd door Musixiq, 27 mei 2008 - 11:25






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures