Delta en epsilon definitie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 33

Delta en epsilon definitie

Goeiendag,

op school hebben we de delta en epsilon definitie geleerd.Maar eigenlijk snap ik het nie zo goed.

Het gaat over continuiteit zijn in een punt.Kan iemand mij dit in detail uitleggen aub?

Alvast Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Delta en epsilon definitie

laat eens zien wat je niet snapt
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 33

Re: Delta en epsilon definitie

Goeiendag

Dus als ik het goed begrijp,moet je eerst een x kiezen op de x-as,dan moet je op de y-as een basisomgeving kiezen en dan een basisomgeving kiezen op de x-as om te zien of hij er binnen valt?

bv. f(x)=x² x=2 f(2)=4 en basisomgeving op y-as is dan bv. 3 en 5 en dan voor basisomgeving x-as 1,9 en 2,1 en als die binnenvalt(in dit geval wel dus) dan is die functie continu?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Delta en epsilon definitie

epsilon delta heeft toch niets met continuïteit te maken? het is gewoon de definitie om limieten te berekenen
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 33

Re: Delta en epsilon definitie

Wij zijn constant bezig met continuiteit en delta en epsilon hoort daar bij..

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Delta en epsilon definitie

epsilon delta heeft toch niets met continuïteit te maken? het is gewoon de definitie om limieten te berekenen
Aangezien continuïteit van een functie niets anders is dan het samenvallen van functiewaarde en limiet, zijn limiet en continuïteit in een punt onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is dan ook maar logisch dat epsilon-delta, al dan niet verscholen omdat je het in de definitie van een limiet steekt, in de definitie van continuïteit zit.
zaheerabbas schreef:Dus als ik het goed begrijp,moet je eerst een x kiezen op de x-as,dan moet je op de y-as een basisomgeving kiezen en dan een basisomgeving kiezen op de x-as om te zien of hij er binnen valt?

bv. f(x)=x² x=2 f(2)=4 en basisomgeving op y-as is dan bv. 3 en 5 en dan voor basisomgeving x-as 1,9 en 2,1 en als die binnenvalt(in dit geval wel dus) dan is die functie continu?
Het is: gegeven een omgeving van het beeld, kan je dan een omgeving van x vinden zodat de functiewaarden hiervan in de gegeven omgeving van het beeld liggen. Er geldt: een functie f is continu in een punt a als voor elke e>0, er een d>0 bestaat zodat als x in de d-omgeving van c ligt, f(x) in de e-omgeving van f©.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer