[geneeskunde] koude / warmte en bloedverdunners

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

[geneeskunde] koude / warmte en bloedverdunners

Is er een oorzakelijk verband tussen het "koud hebben of aanvoelen" en het gebruik van bloedverdunners ?

Re: [geneeskunde] koude / warmte en bloedverdunners

Dat zou best eens kunnen, als het bloed dunner of dikker is kan het meer of minder warmte aan/afvoeren. Hierdoor kun je het koud of warm krijgen.

Berichten: 11

Re: [geneeskunde] koude / warmte en bloedverdunners

Dat zou best eens kunnen, als het bloed dunner of dikker is kan het meer of minder warmte aan/afvoeren. Hierdoor kun je het koud of warm krijgen.
bloedverdunners hebben geen invloed op de viscositeit van het bloed, ze verlengen alleen maar de stollingstijd.

Re: [geneeskunde] koude / warmte en bloedverdunners

Ik zal deze vraag is morgen aan me pathologie juf voorleggen.(studeer verpleegkunde zit eerste jaar)

En dan hoop ik binnenkort antwoordt te krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [geneeskunde] koude / warmte en bloedverdunners

Jaap schreef:Dat zou best eens kunnen, als het bloed dunner of dikker is kan het meer of minder warmte aan/afvoeren. Hierdoor kun je het koud of warm krijgen.
bloedverdunners hebben geen invloed op de viscositeit van het bloed, ze verlengen alleen maar de stollingstijd.
Ten eerste zie ik niet echt de relatie tussen warmtecapaciteit en viscositeit.

Ten tweede veranderen de eigenschappen van het vloeistof ALTIJD, als de concentratie verandert of als er een andere vloeistof in wordt gemixt.

Hoeveel ze veranderen, daar laat ik me niet over uit. Maar wat hierboven is een fout in terminis

Berichten: 11

Re: [geneeskunde] koude / warmte en bloedverdunners

Gijsie schreef:
Jaap schreef:Dat zou best eens kunnen, als het bloed dunner of dikker is kan het meer of minder warmte aan/afvoeren. Hierdoor kun je het koud of warm krijgen.
bloedverdunners hebben geen invloed op de viscositeit van het bloed, ze verlengen alleen maar de stollingstijd.
Ten eerste zie ik niet echt de relatie tussen warmtecapaciteit en viscositeit.

Ten tweede veranderen de eigenschappen van het vloeistof ALTIJD, als de concentratie verandert of als er een andere vloeistof in wordt gemixt.

Hoeveel ze veranderen, daar laat ik me niet over uit. Maar wat hierboven is een fout in terminis
er is geen verband,

het bloed wordt niet dikker of dunner van bloedverdunners, en dit heeft dus ook niets met het warm of koed aanvoelen van ledematen.

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: [geneeskunde] koude / warmte en bloedverdunners

het bloed wordt niet dikker of dunner van bloedverdunners
Is dat wel zo? Ik ken iemand die na/tijdens gebruik van bloedverdunners telkens(maag)bloedingen kreeg.

Los van het feit of het bloed daadwerkelijk dunner wordt of gewoon de zelfde vicositeit behoud: hoe wordt de stolling beinvloed?

Berichten: 46

Re: [geneeskunde] koude / warmte en bloedverdunners

het bloed wordt niet dikker of dunner van bloedverdunners
Is dat wel zo? Ik ken iemand die na/tijdens gebruik van bloedverdunners telkens(maag)bloedingen kreeg.

Los van het feit of het bloed daadwerkelijk dunner wordt of gewoon de zelfde vicositeit behoud: hoe wordt de stolling beinvloed?


Het bloed wordt inderdaad niet dunner. Neem je een van de meest gebruikte bloedverdunners acetylsalicylzuur (merknaam Ascal) als voorbeeld. Dit is een trombocyten aggregatieremmer, oftewel trombocyten (=bloedplaatjes) klonteren minder snel samen bij vaatschade (ze vormen bij vaatschade een soort prop in de opening). Het gevolg is dat de wond minder snel dicht gaat zitten. Oftewel de bloedingstijd neemt toe.

Re: [geneeskunde] koude / warmte en bloedverdunners

Ik kan van de zomer als testpersoon aan de slag, moet dan een maand lang bloedverdunners testen. Ik zou wel eens willen weten of dit niet schadelijk is voor m'n gezondheid en/of dat nog bepaalde kwalen met zich meebrengt.

Wie kan/wil mij hier antwoord op geven?

Reageer