Synthese ath, al(oh)3

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Synthese ath, al(oh)3

Hallo,

Voor ons PWS over brandvertragers willen we graag zelf ATH maken, Al(OH)3, we hebben het zelf geprobeerd, we dachten dit de doen door Al (s) bij een NaOH-opl te doen. Hierdoor zou er Al(OH)3 kunnen ontstaan, waarvan wij dacht dat dit een neerslag zou geven. Er onstond echter een heldere oplossing. We dachten dat dit misschien Al(OH)4- kon zijn, maar weten dit niet zeker.

We vragen ons af hoe we dan Al(OH)3 kunnen maken, we hebben gevonden dat het misschien kan door de NaOH-opl te verhitten tot ong 175 graden en er Al2O3 bij te doen. Er onstaat dan NaAl(OH)4, wanneer je dit afkoelt zou het moeten kristaliseren het tot Al(OH)3 Het bayerproces. Maar waarom ontstaat hier NaAl(OH)4, en geen Al(OH)4-??? We willen deze proef wel proberen, maar moeten hier echter eerst verhoudingen en concentraties voor hebben, die we niet kunnen vinden.

Kan iemand ons dus helpen met het maken van Al(OH)3??

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Synthese ath, al(oh)3

Lees deze: http://icn2.umeche.maine.edu/newnav/NewNav...s/Alum__915.htm

Na stap 2 zou je Al(OH)3 neerslag moeten hebben.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Synthese ath, al(oh)3

Ehm, in Al(OH)3 is Al aanwezig als Al3+. Die positieve lading moet ergens vandaan komen, met andere woorden, het Al moet geoxideerd worden. Met alleen een NaOH-oplossing gaat dat echt niet lukken.

Wil je Al(OH)3 laten neerslaan, dan zul je een oplossing van een goed oplosbaar Al-zout moeten mengen met een NaOH oplossing.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 6

Re: Synthese ath, al(oh)3

Ja, dat het niet ging lukken met alleen NaOH zijn wij ondertussen ook achter... daar hebben we vast aluminiumpoeder bijgedaan. Dit ging schuimen, resultaat, een smerige basische tafel :D

Fred, bedankt, we zullen het op deze manier proberen. Zoals het daar staat, is het eerste gedeelte hetzelfde als wat wij hadden gedaan, alleen deden wij aluminium in natronloog, in deze proef is het kaliloog... not much of a difference.. denk ik... hier staan in ieder geval grammen en concentraties bij. Het opwarmen lijkt me lastig, want als het teveel verhit wordt, onstaat er het aluminiumoxide, en water, ipv aluminiumhydroxide. Onze begeleider is hier ook bang voor. We zullen het nog even goed doornemen, en waarschijnlijk proberen, dan komen we erop terug.

Marko, een goed oplosbaar Al-zout, we zullen kijken of ze dat bij ons op school hebben. Maar, bij het vaste Al bij NaOH doen, ontstaat uiteindelijk een heldere oplossing, we weten niet of het aluminium allemaal weg is gegaan door het schuim, maar we denken van niet. Er ontstaat waarschijnlijk AlOH met 4 hydroxide groepen, dachten wij. Wat denk je hiervan? dit is dan een goed oplosbaar aluminiumzout, kunnen we hier iets mee?

Wel alvast heel erg bedankt, we kunnen weer verder dankzij jullie :D :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Synthese ath, al(oh)3

Zoals het daar staat, is het eerste gedeelte hetzelfde als wat wij hadden gedaan, alleen deden wij aluminium in natronloog, in deze proef is het kaliloog... not much of a difference.. denk ik...
Zolang je maar precies dezelfde hoeveelheid molen gebruikt wellicht niet. Je kan het uitproberen maar als je KOH hebt gebruik dat dan toch maar. Ik weet uit eigen ervaring bij een heel andere proef dat het wel uit maakte. Het gaat bij deze proef denk ik vooral om de juiste verhoudingen en de juiste hoeveelheid H2SO4 die je in stap 2 toevoegt. Het bruisen is de ontwikkeling van H2. Overschuimen kun je wellicht voorkomen door het aluminiumpoeder heel langzaam in heel kleine beetjes toe te voegen aan de geroerde verwarmde KOH in stap 1.

Al(OH)3 neerslaan door toevoegen van NaOH (of KOH) aan een oplossing van een Al-zout zal volgens mij niet lukken omdat Al(OH)3 amfoteer is en oplost in sterke basen, waardoor Al(OH)4- in oplossing ontstaat. Als bij zeer hoge concentraties toch een neerslag ontstaat is dat waarschijnlijk NaAl(OH)4.

Wat wellicht wel werkt is toevoegen van zwakke basen als soda, Na2CO3 , of ammonia(k), NH3 , aan een oplossing van een aluminiumzout. Het is in ieder geval simpel te proberen maar ook hier zouden juiste verhoudingen wel eens doorslaggevend kunnen zijn. Niet te snel opgeven dus. Bovendien, als je uit gaat van Al(Cl)3 loop je wellicht het risico dat je geen neerslag krijgt doordat de chloride-ionen een stabiliserende werking hebben op het ontstaan van een colloïdale oplossing.

Overigens is het mogelijk dat een neerslag niet echt Al(OH)3 is maar in feite Al2O3.nH2O
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Synthese ath, al(oh)3

Oplossingen van Al3+ zijn licht zuur. Door een verdunde NaOH-oplossing toe te voegen zal Al(OH)3 neerslaan. Bij een overmaat OH- ionen zal inderdaad Al(OH)4- ontstaan.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 6

Re: Synthese ath, al(oh)3

We hebben de volgende proef bedacht: We doen 50ml 6M KOH (0,18 mol) bij 4,05g Al(s) (0,15 mol), we verwarmen dit, zonder te koken, ong 10-15 min, zo zou alle Al(s) moeten reageren tot KAl(OH)4, en er zal waterstofgas bij vrijkomen. Dit willen we eventueel opvangen om te controleren of er echt waterstofgas vrijkomt. Dan koelen we de oplossing weer. Daarna gaan we deze oplossing titreren met een 6M zoutzuur oplossing, er zal ongeveer 30ml bij moeten om alle OH- (we hadden immers KOH in overmaat) weg te laten reageren, plus een hydroxygroep van het KAl(OH)4, er ontstaat Al(OH)3 (s) en KCl(aq). We doen er HCl bij tot pH=7 (te controleren met indicator). Vervolgens kunnen we de neerslag, het Al(OH)3 eruit filteren, en zouden we er ongeveer 12g van moeten krijgen.

Wat denken jullie van deze proef? We willen hem binnenkort uitvoeren, ik zal er later verslag van uitbrengen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Synthese ath, al(oh)3

Kijk nog een keer goed naar je berekeningen. Zo komt 50 ml 6 M KOH niet overeen met 0,18 mol.

En verder: Wees voorzichtig met de geconcentreerde zuur en base. Ik denk niet dat je 6M HCl nodig zult hebben. Wat betreft de 6M KOH ben ik niet zeker, maar het lijkt me aan de hoge kant.

Tenslotte: Als het je alleen om de synthese van Al(OH)3 gaat zou ik voor de andere route gaan, namelijk een base toevoegen aan een oplossing van een aluminiumzout. Die reactie is een stuk vriendelijker.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 6

Re: Synthese ath, al(oh)3

euh, ja, wij zijn er ondertussen ook achtergekomen dat onze berekeningen niet helemaal klopten, we hadden een keer zoveel zuur nodig... ik ga nu de fout even opzoeken.. verder hadden we broomthymolblauw gebruikt, maar de omslag was niet heel duidelijk, nu hebben we een licht zure oplossing over. Toch hebben we redelijk veel neerslag. We hopen natuurlijk dat dit Al(OH)3 is, maar, we weten het niet zeker. We gaan het binnenkort als brandvertrager testen, maar nu eerst, de proef uitwerken!

Berichten: 6

Re: Synthese ath, al(oh)3

We hebben, volgens het proefvoorschrift, Al(OH)3 gemaakt. We hebben deze oplossing, waar de vaste stof in zat, laten bezinken, en de bovenliggende vloeistof (opgeloste NO3-, K+) weg gepipeteerd en filters door de dikke overgebleven vloeistof gehaald, deze laten drogen, er kristaliseerde een vaste stof op.

Toen we dit verbrandden, ging dit knetteren, en verbrandde de filter, wel vertraagd, maar ook helemaal op, terwijl bij magnesiumhydroxide de filter gewoon niet wilde branden. Dit is volgens hetzelfde principe, er komt water bij de endothermische reactie vrij. Daarom is onze vraag, hebben we wel echt Al(OH)3 gemaakt? Of is het toch Aluminiumoxide geworden?

Reageer