Springen naar inhoud

Gewicht warm water t.o.v. koud water

• Log in om te kunnen reageren

Bosse

Bosse

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 november 2007 - 11:26

Hey,

mijn vriendin is bezig met het opstellen van een quiz voor kinderen. We hebben een reeks vragen gekregen maar over één bestaat er onduidelijkheid en ik hoop dat jullie hier wat duidelijkheid in kunnen scheppen. De vraag luidt als volgt.

"Een liter warm water weegt meer dan een liter koud water?" en als antwoord staat er "Waar"

Mij lijkt het omgekeerde het geval. Vermits de dichtheid van water bij 100°c kleiner is dan de dichtheid van water bij 4°c lijkt het mij dat een liter warm water minder weegt dan een liter koud water.

Maar dat is mijn gevoel en dat kan mij al eens in de steek laten. En vermits we die kids geen blaaskes willen wijsmaken hadden we dus liever een iets wetenschappelijkere verklaring kunnen voorleggen dan "mijn gevoel" :-)

Alvast bedankt voor de reacties

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2007 - 12:01

Een liter water van 4 graden heeft de grootste dichtheid en is dus het zwaarste.

Dus tenzij ze met koud water onder de 4 graden bedoelen en met warm water 4 graden is de stelling niet waar.
Heb je misschien de stelling verkeerd gelezen? waterijs in plaats van water?
Minder dan niks is onmogelijk.
De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44877 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 november 2007 - 19:26

Een liter water van 4 graden heeft de grootste dichtheid en is dus het zwaarste.

Dus tenzij ze met koud water onder de 4 graden bedoelen en met warm water 4 graden is de stelling niet waar.
Heb je misschien de stelling verkeerd gelezen? waterijs in plaats van water?

Hey,

mijn vriendin is bezig met het opstellen van een quiz voor kinderen.

Laten we het er dan maar gewoon op houden dat warm water "lichter " is dan koud water (en dus opstijgt)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Bosse

Bosse

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 november 2007 - 19:39

Bedankt voor jullie antwoorden. Het gaat idd om gewoon water.

En mijn gevoel was dus blijkbaar toch goed ... tja als je zo al een 15tal jaren alleen maar met bits en bytes bezig bent, gaan die wetten van de fysica al eens een twijfelachtig bestaan leiden (lees als: dan begin je al eens te twijfelen of je het bij het rechte eind hebt) :D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures