Springen naar inhoud

Practicum-antibioticum

• Log in om te kunnen reageren

kusjeshenriette

kusjeshenriette

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 november 2007 - 17:54

Mijn vriendin en ik doen ons profielwerkstuk over Antibiotica. Wij willen hier ook graag een practicum-onderzoek bij doen. Daarom heb ik sites voor profielwerkstukken gezocht. Ik kon daarwel onderzoeksvragen weghalen maar geen ideeŽn voor proeven. Ook heb ik op verschillende sites gekeken van hogere scholen en universiteiten. Dit leverde niets op. Ik heb op wetenschapsforum.nl gezocht. daar vond ik; op een voedingsbodem bateriŽn kweken en dan antibioticatabletjes erop leggen en kijken wat er gebeurd. Dit is een vrij simpel proefje en daarom zouden we graag nog een proef doen. Ik hoop dat jullie nog een idee hebben!

alvast bedankt voor jullie bijdrage!!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jona444

Jona444

• >1k berichten
  • 1409 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2007 - 18:38

Ik wil je alvast waarschuwen dat het helemaal niet zo simpel is. Je zal rekening moeten houden met G+ en G- bacteriŽn. Als je dit niet doen kan je proef helemaal in het honderd lopen omdat het ene antibiotica niet werkzaam is tegen de ene soort bacterie. Tracht vooraleerst een gramkleuring uit te voeren.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 april 2008 - 13:56

Voorbeeld:
Een aantal onbekende bacterien in een mengsel. Bijvoorbeeld E. coli, een S. aureus, een S. epidermides en een H. (para)influenza.. om er maar een paar te noemen.
Door deze op een aantal verschillende platen te enten, kan je vast wat onderscheid maken tussen de beestjes (E. coli wordt roze/paarsig op een Mc Conkey agar).
Je zou op die manier vast een aantal bacterien kunnen onderscheiden en dan kan je de influenza en parainfluenza onderscheiden met zo'n pilleke.

Dit is nog lang niet af, maar het is een opzetje voor een proef.
p.s. als je in de gelegenheid bent om naar Utrecht te komen: mijn school wil je ongetwijfeld helpen. Doen ze vaker in dit soort situaties.. Alle spullen die je nodig hebt, zijn aanwezig.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Vacatures