Springen naar inhoud

Hersenen en technologie

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten

MRDavidSingh3

MRDavidSingh3

• >100 berichten
  • 104 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2007 - 21:58

Ik weet eigenlijk weinig over dit onderwerp, en ik weet zelfs niet of ik dit in het juiste forum plaats, maar hoe dan ook, toen ik vanmiddag naar het nieuws keek werd er een merkwaardig project voorgesteld: een volautomatische rolstoel die bestuurd word met de hersenen.
Wetenschappers werkten al jaren aan het project en vandaag zag ik dit voor de eerste keer op het nieuws. Dit is toch wel revolutionair denk ik, want bij het zien van de rolstoel dacht ik onmiddelijk aan een sience-fiction film (Niet relevant, maar toch dacht ik eraan). De rolstoel werd dus bestuurd door te denken en het werkte nog ook. Het stond nog niet echt op punt, maar door aan rechts te denken kon de bestuurder ook echt naar rechts bewegen met de rolstoel. Het vereist wel veel concentratie en geduld, want de rolstoel bleek pas na tien seconden te reageren.

Nu zeiden ze ook dat de rolstoel bedoeld was voor gehandicapten, maar ik denk niet dat mentaal gehandicapten de capaciteit hebben om zich zodoende te concentreren zodat de rolstoel in de juiste richting rolt, voor motorisch gehandicapten is dit we geschikt.
En mocht de bestuurder toch verkeerd gaan, dan verbeterd de rolstoel zich want er zit een soort scannertje dat de objecten in de omgeving scant ( ik denk een beetje zoals vleermuizen). Maar is dit hele systeem wel nuttig? er bestaan al rolstoelen waar je geen inspanning moet doen om hem te besturen (met hendeltjes, en soort joystick. Ik wist eigenlijk niet dat dit allemaal mogelijk was, en wetenschappelijk gezien is het wel interresant want het is mieschien weer een kleine stap verder om hersenimpulsen te ontcijferen(?)

Hier is trouwens het filmpje waarover ik hed eerder had.
En hier is een artikel over 'de slimme rolstoel'!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 november 2007 - 23:04

MRDavidSingh3, je krijgt een pb'tje van me.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures