De Capaciteit van een Joulemeter bepalen.

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

De Capaciteit van een Joulemeter bepalen.

Bij het bepalen van de Capaciteit van een Joulemeter met water.

Moet de begintemperatuur van het water iets onder de omgevingstemperatuur liggen en de eindtemperatuur iets boven de omgevingstemperatuur.

Waarom moet dit ???

Berichten: 284

Re: De Capaciteit van een Joulemeter bepalen.

In het eerste gedeelte maak je dan een fout door warmte-opname uit de omgeving. Bij het tweede deel verlies je die warmte dan weer, zodat de ene fout de andere compenseert. Niet onbelangrijk voor een bepaling waar de intrinsieke meetfout vele tientallen procenten bedraagt.

Re: De Capaciteit van een Joulemeter bepalen.

"mark" schreef:Bij het bepalen van de Capaciteit van een Joulemeter met water.

Moet de begintemperatuur van het water iets onder de omgevingstemperatuur liggen en de eindtemperatuur iets boven de omgevingstemperatuur.

Waarom moet dit ???
Maar nu nog een vraag.

We bepalen weer de warmtecapaciteit van een Joulemeter maar sluiten hem nu Parallel aan en beginnen met een teperaatuur van het water iets boven de omgevingstemperatuur en een eindtemperatuur van 35 graden.

Vraag

Wat zal de warmtecapaciteit zijn ten opzichte van de warmtecapaciteit van de joulemeter in de bovenstaande situatie??

Berichten: 7

Re: De Capaciteit van een Joulemeter bepalen.

Hallo,

Voor school moet ik de warmtecapaciteit bepalen van een calorimeter.

Dit heb ik geprobeerd met koud water van rond de 8 graden en warm water van rond de 12 graden.

Hier kwamen echter negatieve waarden uit voor de warmtecapaciteit.

Iemand anders had het anders gedaan, namelijk koud water van 20 graden en warm water van 25 graden.

Hier kwamen positieve waarden uit voor de warmtecapaciteit.

Kan iemand uitleggen waarom je koud water van 20 graden moet gebruiken in plaats van koud water dat kouder is dan de kamertemperatuur?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.088

Re: De Capaciteit van een Joulemeter bepalen.

Ik weet niet precies hoe je je experiment uitgevoerd hebt, maar misschien zit er een fout in. Verder weet ik uit ervaring dat het lastig is om deze meting goed uit te voeren, een kleine onnauwkeurigheid kan al snel resulteren in een negatieve warmtecapaciteit van je calorimeter. Als je echter alles precies doet, dan zou het niet uit maken of je water van 8 graden verwarmt naar 12 graden of water van 20 graden verwarmt naar 25 graden. Waarom warm je het trouwens niet wat meer op? Dit zal de nauwkeurigheid zeker ten goede komen.

Berichten: 7

Re: De Capaciteit van een Joulemeter bepalen.

Oke, ik zal het proberen!

Dank u wel!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: De Capaciteit van een Joulemeter bepalen.

@Annerose:

beter hier verder, voordat er van alles langs elkaar heen gaat lopen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer