Springen naar inhoud

Wervelstromen

• Log in om te kunnen reageren

Lavabo

Lavabo

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 november 2007 - 11:45

Hallo allen,

Ik was op zoek naar informatie over inductie kookplaten, en las ergens dat de warmte in de pan veroorzaakt wordt door wervelstromen die geďnduceerd worden in de panbodem.

Nu ken ik wel het principe van inductie (wanneer een geleider zich in een veranderend magnetisch veld bevindt resulteert dit in een stroom door die geleider), maar wat wervelstromen precies inhouden, snap ik niet.
Een beetje opzoekwerk leert me dat ze o.a. verantwoordelijk zijn voor de ijzerverliezen in een transfo, of soms ook wel nuttig zijn bvb in het geval van de inductie kookplaat.
Maar waar die wervelstromen precies vandaan komen is me nog steeds niet duidelijk.

Daarom mijn vraag:
Wanneer ontstaan wervelstromen specifiek? Waarin verschillen ze van 'gewone' inductiestromen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6613 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 november 2007 - 12:12

Wervelstromen verschillen fysisch niet van gewone inductiestromen. De term wordt meestal gebruikt in die gevallen waar die stromen lopen op ongewenste plaatsen, zoals in het ijzer van transformatoren en motoren. Daarom is dat ijzer ook in laagjes opgedeeld, juist om die stromen zo weinig mogelijk kans te geven.

Maar er zijn ook gevallen waar de wervelstromen juist wel gewenst zijn, b.v. in de genoemde inductiekookpannen, maar ook in de schijf van een klassieke elektriciteitsmeter.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures