Taalspelletjes

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8.614

Taalspelletjes

Sommigen onder jullie zullen waarschijnlijk op de hoogte zijn van mijn voorliefde voor de Nederlandse taal. Jammer genoeg constateer ik dat slechts weinigen deze voorliefde delen. Om aan te tonen dat het Nederlands niet enkel aartsmoeilijke grammatica, onduidelijke spelling en saaie literatuur inhoudt, open ik deze topic, waarmee ik de populariteit van het Nederlands in het algemeen en het taalkundeforum in het bijzonder wil vergroten.

Aangezien ik ook een lijstjesliefhebber ben, was het niet moeilijk om iets te bedenken: laten we samen op zoek gaan naar lijstjes die iets te maken hebben met taal of bestaande lijstjes aanvullen.

Hieronder is een lijst te vinden met dergelijke lijstjes. Over enkelen zijn reeds een tijdje een topic geopend, anderen zijn nieuw. Ken je nog een lijstje dat in het lijstje past, vermeldt het dan hier en open er een nieuwe topic voor:

Klinkertrio's: Zoek mee naar woorden die één van de 125 mogelijke klinkertrio's bevatten. We missen er nog een twintigtal.

Klinkerkwartetten: Zoek mee naar woorden die één van de 625 mogelijke klinkerkwartetten bevatten. We missen er nog zo'n 550.

Samengestelde woorden omkeren: Zoek mee naar samenstellingen waarvan beide delen verwisseld mogen worden.

"Woordbreken": Zoek mee naar zinnen waarin dezelfde woorden (weliswaar anders gesplitst) voorkomen.

Letterstapels: Het zoeken naar woorden die drie dezelfde opeenvolgende medeklinkersbevatten. We missen er nog 17.

Hoogste theoretische zetscore bij Scrabble: Verbreek hier het record van de hoogste theoretische zetscore bij het spel Scrabble. Het huidige record staat op 2005 punten.

PS: Alhoewel deze spelletjes/lijstjes allen wel iets te maken hebben met taal, is het werkelijk taalkundige niveau eigenlijk niet zo hoog. Bij voorbaat mijn excuses dus mocht deze topic (en de gerelateerde topics) eerder in WSF Café thuishoren of zelfs helemaal nergens.

PPS: Op deze pagina zijn nog veel meer taallijstjes en andere taalleukigheden te vinden.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Taalspelletjes

Prima plan, Klintersaas. Dit overzichtje wordt sticky.

Edit mod Phys: sticky af, noemenswaardige topics hebben sinds kort een plaats in de bijsluiter.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Taalspelletjes

Het hoeven overigens niet altijd lijstjes te zijn. Op YouTube kwam ik vandaag een dictee tegen ter gelegenheid van de 75ste verjaardag van het Genootschap Onze Taal. Het dictee bestaat uit 7 zinnen die elk in een apart filmpje op dicteersnelheid worden voorgelezen. Meer informatie is hier te vinden.

Berichten: 8.614

Re: Taalspelletjes

Voor wie maar niet genoeg kan krijgen van spelling is er de taalquiz van RTL. Deze taalquiz, ontworpen door het Genootschap Onze Taal, bestaat uit 20 meerkeuzevragen over spelling. Mijn score is 18/20. Wie doet beter?

PS: Uiteraard moet je deze taalquiz maken zonder de hulp van een spellinggids.

PPS: Voor het posten van resultaten of vragen i.v.m. het juist of fout zijn van de opgaven kan best een nieuwe topic geopend worden.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 8.614

Re: Taalspelletjes

Nog meer spelling:

Vanavond wordt de 18de editie van het Groot Dictee der Nederlandse Taal uitgezonden op Canvas (België) en Nederland 1 (Nederland), om 20:30 (over twintig minuten). Allemaal meedoen uiteraard (of opnemen)!
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer